Gå til innhold

Ikke mulig å motbevise Guds eksistens?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Moral og samvittighet er medlært.

Moral er bare svada, men samvittighet er medfødt i følge Dawkins.

Anbefaler å lese "How the mind works" og "The blank slate" av Stephen Pinker, der får en et mer helhetlig bilde av hvordan ting fungerer. en kan også se på mange andre bøker som "Sociobiology" som skapte furore da den ble utgitt.

Angående kommentaren din Strofe, vil jeg tro Dawkins ville vridd seg i ubehag ved formuleringen, det går helt klart frem at han mener at moral slettes ikke er svada, men et produkt av evolusjon, like mye som du er det ;)

Ellers anbefaler jeg varmt å se på disse foredragene :)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
10 millioner prinsipper med andre ord. Vel ett sted må jo de pengene komme fra og noen må betale, men fristelsen kan være større om det har lite eller ingen kosekvenser kan vi vel si oss enig i?

Det skal jeg være enig i, det er ekstremt lite fristende å stjele 10 millioner bare for å leve på flykt.

Lenke til kommentar
10 millioner prinsipper med andre ord. Vel ett sted må jo de pengene komme fra og noen må betale, men fristelsen kan være større om det har lite eller ingen kosekvenser kan vi vel si oss enig i?

Det skal jeg være enig i, det er ekstremt lite fristende å stjele 10 millioner bare for å leve på flykt.

Akkurat, derfor er min påstand at om du kunne stjålet 10 millioner, uten å være redd for noen som helst konsekvens, annet enn ad du kunne nytt godt av de 10 millionene så hadde du gjort det. Jeg hadde gjort det, naboen din hadde gjort det osv. Kan ikke se for meg noen som ikke hadde benyttet en slik mulighet til å få ett økonomisk sett bekymringsløst liv. Den som påstår noe annet er en løgner i mine øyne.

Lenke til kommentar

Jeg ville stille meg bak et argument om at moral er et produkt av historiske prosesser (som hele tiden er i endring), dermed vil også moralen vær i endring over lengre tidsperioder. Og når jeg da snakker om moral så mener det jeg det samfunnet ser på som "rett". Men siden vi har flere samfunn/kulturer så kan det være forskjellige oppfattninger av hva som er "rett" i en gitt periode.

Lenke til kommentar
Hvis jeg hadde vunnet 10 mill i lotto, ville du altså tatt de fra meg hvis du visste at du ikke ble tatt?

Sånne "hva hviss" eksempler er så dumme.

"Ville du tatt et eple som lå på bakken når gamlemor skulle bake eplekake?"

Hvorfor er det et dumt spørsmål? Fyren sier han ville stjålet 10 mill hvis han kunne kommet fra det, og jeg spør et spørsmål for å finne ut om det bare gjelder banker eller også privatpersoner.

Lenke til kommentar
Jeg ville stille meg bak et argument om at moral er et produkt av historiske prosesser (som hele tiden er i endring), dermed vil også moralen vær i endring over lengre tidsperioder. Og når jeg da snakker om moral så mener det jeg det samfunnet ser på som "rett". Men siden vi har flere samfunn/kulturer så kan det være forskjellige oppfattninger av hva som er "rett" i en gitt periode.

Ergo, medlært. Om samfunnet som en helhet "lærer" deg at å plage mammas katt så vil man ikke gjøre det. Såklart faller folk utenfor denne læringa og noen vil plage mammas katt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Jesus er jo Gud! Les din Bibel! Og det er den kristne guden jeg har motbevist, ingen annen. Selv om det lett lar seg gjøre på samme måte.

Jeg er hardbarka ateist, og foretrekker å ikkje lese "min" bibel. Men selv har jeg alltid blitt lært at Jesus er den kristne guds sønn.

1+1+1=1

Faderen + Sønnen + Den hellige ånd er alle samme gud. Dette blir kalt treenigheten og er en sentral del av de fleste kirker.

http://no.wikipedia.org/wiki/Den_hellige_treenighet

Lenke til kommentar

Jeg vil våge å påsta at dette er ganske dypt; "Du har ansvar for dine egne handlinger - alt du gjør påvirker deg selv - du er din egen gud og kroppen din er et tempel" Det finnes kanskje ikke en gud, men uansett er du din egen gud! Du fikk bare litt hjelp av mamma og pappa som også er sine egne guder! Jeg tenker litt greskt, jeg vet! Kan ikke noe for det!

Lenke til kommentar

Jeg vet om en gorilla som bor oppi ræva på en bekjent av meg. Eneste problemet er at den blir usynlig hver gang noen prøver å se om den er der. Ikke en gang avansert maskineri kan registrere om den er der.

Kan du motbevise denne gorillaens eksistens?

Nei!

Dagens kids har mye å lære.

Lenke til kommentar
Jeg vil våge å påsta at dette er ganske dypt; "Du har ansvar for dine egne handlinger - alt du gjør påvirker deg selv - du er din egen gud og kroppen din er et tempel" Det finnes kanskje ikke en gud, men uansett er du din egen gud! Du fikk bare litt hjelp av mamma og pappa som også er sine egne guder! Jeg tenker litt greskt, jeg vet! Kan ikke noe for det!

Veldig navlete.. Jeg vill sagt. - alt du gjør påvirker andre.

Lenke til kommentar

Veldig navlete.. Jeg vill sagt. - alt du gjør påvirker andre.

Hvorfor det? Det var jo ikke det han mente (tror jeg ikke ihvertfall)

Lenke til kommentar
Jesus er jo Gud! Les din Bibel! Og det er den kristne guden jeg har motbevist, ingen annen. Selv om det lett lar seg gjøre på samme måte.

Jeg er hardbarka ateist, og foretrekker å ikkje lese "min" bibel. Men selv har jeg alltid blitt lært at Jesus er den kristne guds sønn.

1+1+1=1

Faderen + Sønnen + Den hellige ånd er alle samme gud. Dette blir kalt treenigheten og er en sentral del av de fleste kirker.

http://no.wikipedia.org/wiki/Den_hellige_treenighet

1+1+1=3 ~=1.

Holder det til å motbevise kristendommen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...