NikkaYoichi Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Bare som ett lite tankekors så tror jeg at alle mennesker ville ha ranet en bank hvis de var helt sikre på at det ikke kom til å få noen konsekvenser for dem, annet enn at de fikk beholde de pengene de klarte å rane til seg. Bullshit. Ellers enig i det du skriver, men skulle ønsket at du ikke sier det er mulig at du tar feil angående Guds eksistens. Hvis du mener en spesiell gud da, og ikke bre "en hvilken som helst gud". Det er nemlig umulig at den kristne guden som skapte verden på seks dager, eksisterer. Jeg går ikke rundt og er redd for skjebnen min når jeg dør, for å si det sånn. Sånn generelt så er det mulig jeg tar feil angående den kristne Guds eksistens også, ganske enkelt fordi premissene som ligger til grunn avgjør om Gud kunne skapt jorden på 6 dager eller ikke. Altså om Gud er slik Bibelen beskriver ham, så er jo 1000 dager som 1 dag, og nettopp derfor er det også ikke noe bevis for en troende at jorden tilfeldigvis viser seg å være rundt 4 milliarder år eller noe slikt. Så om jeg tar feil, så KAN det som står i Bibelen være sant og samtidig så KAN også den kristne Gud eksistere, nettopp fordi han sies å være allmektig og kan derfor få milliarder av år til å virke som 6 dager og omvendt selvsagt. Så i prinsippet så kan altså Gud ha brukt 6 dager for å skape jorden og alt liv, men får det til å se ut som at det har tatt milliarder av år. Allmektighet er ganske sært vet du. Nå tror ikke jeg på noen Gud, men avviser på ingen måte at en Gud kan eksistere. Slik premissene er satt i Bibelen så er det helt umulig å motbevise at denne Guden eksisterer for han kan altså manipulere bevisene slik at vi blir lurt til å tro at han ikke eksisterer nettopp for at troen sies å være avgjørende for hans eksistens. Så du mener at hvis du hadde hatt muligheten til å skaffe deg 10.000.000 på ulovlig vis og det ikke medførte noen negative konsekvenser for deg overhode. Vil du da påstå at du ikke hadde benyttet deg av denne muligheten? Hvis du virkelig påstår det så vil jeg tro at du enten ikke er helt ærlig med deg selv, eller så lyver du nå. Jeg skal ikke gå så langt som å kalle deg en løgner, men jeg kan vanskelig se for meg at noen hadde takket nei til ett slikt tilbud. Lenke til kommentar
Strofe Skrevet 5. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2007 Jeg tror ikke de fleste kristne tror på en gud som skapte verden på seks dager, heller. De fleste er enige om at skapelsesberetningen ikke er ment bokstavelig. Altså er det løgn/oppspinn/eventyr/yni Hva i Bibelen er i tilfelle ment bokstavelig, tror du? Steining av ateister? Drap av ulydige barn? Lenke til kommentar
Strofe Skrevet 5. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2007 (endret) Så om jeg tar feil, så KAN det som står i Bibelen være sant og samtidig så KAN også den kristne Gud eksistere, nettopp fordi han sies å være allmektig og kan derfor få milliarder av år til å virke som 6 dager og omvendt selvsagt. Så du er littegrann redd for å havne i Helvete, med andre ord? Jeg hadde ikke stjålet ti mill, nei. Jeg har stadig vekk muligheten til å gjøre vinningsforbrytelser og slippe fra det. Men jeg gjør det så å si aldri. Endret 5. desember 2007 av Strofe Lenke til kommentar
arex1337 Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Store deler av Bibelen tolkes bokstavelig. Som at den treenige Gud eksisterer, og at alle mennesker er født med synd, og at vi kan frelses igjennom Jesus Kristus. Du kan ikke motbevise den kristne Gud ved å motbevise x antall påstander i Bibelen, for det kan for eksempel alltid hevdes at påstanden er ment på en annen måte. Lenke til kommentar
Strofe Skrevet 5. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2007 Jeg kan ikke bevise det for folk som ønsker å ignorere bevisene. Det har jeg gitt opp for lengst. For meg holder det at jeg kan le av religion selv, vel vitende om at det er bullshit. Hvis man ikke kan være 100% sikker på at den abrahamske guden eksisterer, kan man heller ikke være sikker på at FSM ikke eksisterer. Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Jeg kan ikke bevise det for folk som ønsker å ignorere bevisene. Det har jeg gitt opp for lengst. For meg holder det at jeg kan le av religion selv, vel vitende om at det er bullshit. Hvis man ikke kan være 100% sikker på at den abrahamske guden eksisterer, kan man heller ikke være sikker på at FSM ikke eksisterer. We could go on forever. Unliklely, though possible. Lenke til kommentar
Strofe Skrevet 5. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2007 Jeg innrømmer at Gud kan eksistere hvis du innrømmer at FSM kan eksistere. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Så om jeg tar feil, så KAN det som står i Bibelen være sant og samtidig så KAN også den kristne Gud eksistere, nettopp fordi han sies å være allmektig og kan derfor få milliarder av år til å virke som 6 dager og omvendt selvsagt. Så du er littegrann redd for å havne i Helvete, med andre ord? Jeg hadde ikke stjålet ti mill, nei. Jeg har stadig vekk muligheten til å gjøre vinningsforbrytelser og slippe fra det. Men jeg gjør det så å si aldri. Jeg er ikke det minste redd for å havne i Helvete, da jeg regner med at den kristne Gud holder ord om tilgivelse. Jeg kommer jo til å tro på ham om jeg tilfeldigvis havner i Helvete og vil vel derfor rent logisk sett være en angrende synder og således bli tilgitt. Du begår så og si aldri vinningsforbrytelser, det betyr med andre ord at du har gjort det og kommer til å gjøre det. Hvorfor ville du ikke stjålet 10 millioner kroner hvis du var helt sikker på å aldri bli straffet for dette på noen som helst måte? Lenke til kommentar
Strofe Skrevet 5. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2007 Du regner det altså som umulig at det kan finnes en gud som vil sende deg til Helvete om du ikke tror på henne? Jeg ville ikke stjålet 10 mill. Vet ikke hvorfor. Men det ville ikke føles særlig bra å ha det på samvittigheten. Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Jeg innrømmer at Gud kan eksistere hvis du innrømmer at FSM kan eksistere. Da er vi enige. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Du regner det altså som umulig at det kan finnes en gud som vil sende deg til Helvete om du ikke tror på henne? Nei, jeg regner det ikke som umulig - bare svært lite sannsynlig. Jeg ville ikke stjålet 10 mill. Vet ikke hvorfor. Men det ville ikke føles særlig bra å ha det på samvittigheten. Samvittighet? Kan årsaken til at du ikke ville ha gjort det være at du er hjernevasket til å tro at det er galt eller har menneskene en innebygget moral? Hvor kommer så denne moralen fra? Instinket skulle vel tilsi at man skal komme seg opp og frem selv, mens man driter i naboen? Det er jo det sosiopater og psykopater gjør, ikke sant? De mangler deler eller hele det sansespekteret som vi kaller medfølelse og samvittighet med mere. Lenke til kommentar
pertm Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Dette kommer vel an på om en da skal tolke skapelsen i bibelen bokstavlig eller ikke. Hvis en gjør det så blir jo det med 6 dager litt tvilsomt. Foresten hvordan teller man dager før sola eksisterer... Lenke til kommentar
Tharos. Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Jeg er ikke det minste redd for å havne i Helvete, da jeg regner med at den kristne Gud holder ord om tilgivelse. Jeg kommer jo til å tro på ham om jeg tilfeldigvis havner i Helvete og vil vel derfor rent logisk sett være en angrende synder og således bli tilgitt. Hvordan kan noen havne i Helvete og ikke angre? Vil det si at det faktisk er veldig veldig få sjeler i Helvete? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Jeg er ikke det minste redd for å havne i Helvete, da jeg regner med at den kristne Gud holder ord om tilgivelse. Jeg kommer jo til å tro på ham om jeg tilfeldigvis havner i Helvete og vil vel derfor rent logisk sett være en angrende synder og således bli tilgitt. Hvordan kan noen havne i Helvete og ikke angre? Vil det si at det faktisk er veldig veldig få sjeler i Helvete? Som igjen vender tilbake til mitt poeng med posten; Bibelen gir ingen mening. Siden det impliserer at det ikke har noe å si hva man gjør eller tror på mens man er i live, siden sjelen er det som egentlig definerer oss, i følge Bibelen altså. Siden sjelen lever videre til evig tid i Helvete eller Himmelen. Lenke til kommentar
Strofe Skrevet 5. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2007 (endret) Nei, jeg regner det ikke som umulig - bare svært lite sannsynlig. Mindre sannsynlig enn at din tolkning av den kristne guden eksisterer? I så fall hvorfor? Samvittighet? Kan årsaken til at du ikke ville ha gjort det være at du er hjernevasket til å tro at det er galt eller har menneskene en innebygget moral? Hvor kommer så denne moralen fra? Instinket skulle vel tilsi at man skal komme seg opp og frem selv, mens man driter i naboen? Det er jo det sosiopater og psykopater gjør, ikke sant? De mangler deler eller hele det sansespekteret som vi kaller medfølelse og samvittighet med mere. Haha, så du tror ikke vi er født med samvittighet? Hvis du ville bøffa disse 10 millionene uten å ha dårlig samvittighet, har jeg nok litt bedre moral enn deg. Sorry. Man må ikke pushe andre ned for å gjøre det bra selv her i verden, nei. Det er ikke sånn det fungerer. Sosial kontrakt, vet du. Endret 5. desember 2007 av Strofe Lenke til kommentar
Bamsemumsen Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 First of all - jeg er veldig enig med deg Strofe. Digger måten du diskuterer og argumenterer på, og jeg har nøyaktig samme tankegang som deg. Bibelen skal liksom være Guds åpenbaringer gjennom Jesus. Likevell tolker folk det inn i evigheten for å unngå å måtte forklare for seg selv hvorfor de tror, når alt er så usannsynlig og tåpelig. Hvem er vi, som har rett til å tolke skapelsesberetningen? Jeg tror ikke de tenkte slik da de skrev boka, at den skulle tolkes - det som står i den, er jo sant. Gikk ikke Jesus på vannet, eller er det bare metaforer og billedbruk som kristne argumenterer med? Jeg ser ikke noe poeng i å tro på noe som står i eldgamle bøker. Kristne er mentalt svakere mennesker enn ateister, og dette er ikke noe jeg bare slenger ut: Ateister klarer jo faktisk å innse at bibelen er bull og at gud ikke skapte verden, og dette er jo fakta, samme hvor hardt man tror. Man kan tro på liv og død at Harry Potters magiske verden finnes, uten at den gjør det. Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 First of all - jeg er veldig enig med deg Strofe. Digger måten du diskuterer og argumenterer på, og jeg har nøyaktig samme tankegang som deg. Jepp, det er i sannhet imponerende å argumentere på en arrogant og trangsynt måte med utgangspunkt i en ufeilbarlig fasit holdt av seg selv. Been there, done that. Lenke til kommentar
Bamsemumsen Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Arrogant og trangsynt? Jeg mener det om kristne. De mener det om meg. Det er alltid to sider av samme sak, og det gir liv til diskusjonen. Jeg er enig med Strofe, og han skriver på en underholdende, lett og fin måte. Han sier hva han mener, og du svarer han for det meste i dette emnet. Det merkelige er jo at alle som svarer Strofe visstnok har fasiten på det han spør om, akkurat som når man diskuterer gud og jesu ord med kristne, og de vet nøyaktig hvordan ting er ment og hvordan ting skal tolkes. Jeg mener Strofe har rett - i Bibelen står det at jorda ble SKAPT. Smak på setningen. Alt ble skapt. Universet og lyset og je, du har vel lest skapelsesberetningen. Når vi da finner ut at ting har blitt til over en laaaaaaaaaaaaaaang periode, og at en skapelse av mennesker og shit ikke er sannsynlig, da sier vel det litt om guds ord og hvor sannsynlig resten er? Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Jeg er også enig i at Gud, Jesus m.fl ikke er noe å sette penger på. Strofe har rett i mye, men ikke at Gud kan motbevises. Lenke til kommentar
Strofe Skrevet 5. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2007 Det var omtrent slik det skjedde, tenker jeg... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå