Strofe Skrevet 4. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2007 So what? Det levde kanskje en person som het Jesus, men det er ikke den Jesus som er beskrevet i Bibelen. Han gikk verken på vannet, helbredet blinde, ble født av en jomfru eller korsfestet. Og jo, man kan motbevise en spesiell gud (f. eks. den kristne guden) ved å motbevise attributtene hans, men man kan aldri motbevise en generell gud, selv om det jo er like sannsynlig som tannfeer eller flygende spaghettimonstre. Lenke til kommentar
TimmyTheRapboy Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Det å ta en fantasibok som bibelen å ta det som står der seriøst blir som at jeg skulle putta på meg en tryllehatt og tryllestav og lest ut i fra Harry Potter. En Gud kan vel egentlig aldri motbevises fullt ut, men ikke alle trenger bevis for å skjønne at bibelen ikke er sann! Det kan jo hende det står noe vitenskapelig fakta der som faktisk stemmer, men bortsett fra det..nei Lenke til kommentar
arex1337 Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 La meg understreke at jeg ikke mener noe av det jeg skriver i denne posten, før jeg leker en kristen apologist: At Jesus gikk på vannet var et mirakel. Gud satte naturlovene til side én gang, og derfor er ikke dette mulig å gjenta for andre. Altså kan ikke dette motbevises. Jesus helbredet ikke blinde, nei. Historien er ment å være inspirerende, og skal bare vise hvor god Jesus er, og hvor mye godt som kommer ut av å følge Ham. At du tolker Bibelen feil for så å motbevise den, betyr ingenting. (Og at Jesus ble korsfestet er sett på som veldig sannsynlig. Ikke oppstandelsen, dog ) Lenke til kommentar
Strofe Skrevet 4. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2007 Lol. Har hørt dette fra kristne: "Hva ville vært poenget med tro hvis Gud bare viste seg på Himmelen?" "Jesus måtte gjøre undere for å få folk til å skjønne at han snakket sant." Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Hvorfor prøve å motbevise noe som ikke engang kan bevises? Lenke til kommentar
Strofe Skrevet 5. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2007 Hvorfor prøve å motbevise noe som ikke engang kan bevises? Prøve? Det er bevist at den abrahamske guden ikke eksisterer slik han fremstilles i Bibelen. Lenke til kommentar
Green_Monster Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 (endret) Enig med deg når du ser det er en god del mirakler som er beskrevet i Biblen ikke kan stemme utifra de vanlige naturlover og derfor ikke nødvendigvis er av Guds oprinnelse. Feks. da Moses(?) tok med seg folket sitt og rømte fra Egypt med hele dens hær etter seg. Han delte havet i to og gikk barfotet gjennom. Denne hendelsen har nå geologer og arkeologer en tese på ; Nemlig at det var vulkanutbrudd (av enorm karakter, på Santorini)), som også er sporet i andre skrifter og som geologer kan se spor etter på hele kloden, og dette ville produsert en tidevannsbølge som igjen - rett før den kom i land ville sugd til seg og senket vann nivået manfoldige meter. Med det sagt så kan man stille seg ett enkelt spørsmål fordi her motbevises ett enkelt mirakel med en logisk/geologisk/arkeologis forklaring.... men følelsen av frelse og evig kjærlighet en troende føler kan ikke bevises.... ok her er spørsmålet : har du hatt en kjæreste (formoder ja) - elsket du henne/han (formoder ja) >> bevis det ! Endret 5. desember 2007 av Cri Lenke til kommentar
Strofe Skrevet 5. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2007 Eller så er det skrøner? Man trenger ikke bevise at det var urimelig mye regn i en periode for å falsifisere historien om Syndfloden. Ikke hatt kjæreste, nei. Men følelsen en troende føler av frelse kan forklares med massesuggesjon, diverse kjemiske reaksjoner i hjernen osv. Slike ting kan testes. Tanker er hjerneaktivitet. Jeg er sikker på at man også kan ta i bruk løgndetektor eller hjernescanning for å finne ut om en person reagerer forskjellig på kjæresten sin og andre personer, selv om jegi ikke kan bevise dette. Lenke til kommentar
Green_Monster Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 (endret) Nehei ... men sikker på at du har noen du er glad i selv om kjæresten uteblir atm. I allefall vil jeg tro at de tidlige kristene hadde et lignede problem - å bevise - hva de tror på er riktig og reelt. Hatten av for de som klarer å tro på det og bli ett bedre menneske av det. Men tilbake på tema ... for å beviset det sin følelse av frelse og tro skrev de kanskje Biblen fullt av metaforer og bilder på hvordan Gud elsker dem som tror på han og velsigner guds utvalgte folk som følger hans bud. Virkelig noe å slå i bordet ovenfor krigsherrer og diktatorer når slavene gjore opprør i herrens navn. Dessuten turte de å fremme sitt syn med den almektige i ryggen, døde de for det de trodde på ventent jo himmelen forresten Det er alikevel en følelse snarere enn en personifisert Gud tror nå jeg. En annen ting som er fint med Gud og Bibelen er at det er en av byggestenene til vårt samfunn som vi lever nå. Det har nesten virket som en politimyndighet på mennesker utenfor rekkevidde av skikk og bruk aka. alminnelig folkeskikk. Gjorde du noe galt så visste gud om det og det var jo ikke særlig bra.. men det trengtes i alle fall ikke en gjeng med politifolk og en domstol for å få disipplene til å forstå at de gjorde noe galt. Det tok Gud seg av ! Men for å motbevise Gud må man vel først definere hva han er eller ikke er utifra det som har blitt utrettet i hans navn? og her er det jo en del gode ting og en hel del ikke så gode ting. Gud er et veldig vidt begrep og omfatter en hel masse, nesten som begrepet : skellig grunn til mistanke; som også er et stort begrep som innebefatter at om polititiet mener det er skellig grunn til mistange (dvs her er det ugler i mosen) så har de retten på sin side til å pågripe deg på stedet. Hadde det bare vært så enkelt med tro og kristendom :o) Endret 5. desember 2007 av Cri Lenke til kommentar
Strofe Skrevet 5. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2007 Det er vel ikke noe mål å tro på det. Hatten av for de som klarer å tro på noe usannsynlig? Jeg hører ofte folk si "Jeg beundrer deg fordi troen din er så sterk". Hehe, vi har vel alle trodd på julenissen en gang. Var det beundringsverdig? Det er mulig visse personer vil oppføre seg bedre om de tror de vil bli straffet av en gud når de dør, men akkurat der kommer den kristne guden til kort. Han tilgir jo alt! Evig liv får du også, bare du tror på han. Lenke til kommentar
Green_Monster Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 (endret) Jo... jeg synes det er imponerende om noen klarer å tro så sterkt og utrettet det de har utretter nettopp fordi de tror. Blir man ett bedre menneske av det og finner roen til å leve ett godt liv så er det kjempe bra. Tenk så deilig å finne svaret på alt da ! Og bare slå seg til ro med det... meningen med livet... hvorfor man møter den personen og ikke den personen.. gud har en mening med alt. Hadde jeg klart å tro det så hadde jeg sluppet en hel masse tankekraft og vås --- for å gjøre andre ting og være lykkelig hele tiden. Har du ikke sett kristene mennesker ? de er jo bare glade hele tiden - (nesten som hippier Men at han alltid har tilgivelse er jo fint.. for det slår istykker argumenter som - det er for sent alikevel - ingen vei tilbake - og så videre. Genialt ! Vi får håpe na kommer tilbake snart ... jeg har en hel masse vann som helst skulle vært vin .... Endret 5. desember 2007 av Cri Lenke til kommentar
Strofe Skrevet 5. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2007 Imponerende? Hvorfor ikke naïvt? Ville du vært imponert om det kom en voksen mann bort til deg og sa han trodde på tannfeen? Deilig å finne svaret på alt? Ignorance is blis, heter det visst. De har ikke funnet svaret på alt, men lurt seg selv til å tro det. Imponerende? Kanskje. Beundringsverdig? Not. Kristne mennesker glade hele tiden? Nei. De sender for eksempel drapstrusler til politikere som kjemper for homofiles rettigheter. Og se på alle krigene de er involvert i. I religionens navn. Tror neppe kristne er mer lykkelige enn ateister. Tvert imot er det vel ofte slik at folk som har det vondt søker trøst i religionens verden, mens folk som har det bra, ikke har dette behovet? Lenke til kommentar
Green_Monster Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 (endret) Sant nok at vonde ting samler mennesker rundt mye rare greier og folk finner på de utroligste ting i både guds navn og satans for den saks skyld, men er det to sider av samme sak? Jeg mener nå det at det er mye godt som kommer ut av det også - det viktigste er at noen tror mens andre ikke trenger å tro på noe som helst, alikevel er det en stor del av alles liv enten man vil eller ei... på en måte beviser bare det at vi sitter her å snakker om han, at han faktisk eksisterer på et ekstensielt nivå om ikke mindre eller mer. Men tilbake til Julenissen, jo jeg er litt stolt at jeg trodde på han fordi det gjorde julen helt fantastisk bra som en liten sprellemann.. imotsettning til nå som jeg ser det mer som en utgift, muligheten til å kline med noen jenter på julebord og bli litt rundere rundt livet frem til jeg fornyer støtte medlemskapet på Sats..... **hmmm...livet var bedre med deg kjære julenisse Endret 5. desember 2007 av Cri Lenke til kommentar
Strofe Skrevet 5. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2007 Religion kan være en god ting for enkeltmennesker, men for samfunnet generelt er det liten tvil om at religion fører til mer ondskap enn det kommer godt ut av det. Roten til alt ondt, som det heter. Jula var morsommere som barn, ja. Lenke til kommentar
Green_Monster Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Hvordan ville verden vært uten relgion i den da? (tenker da på for all tid) Lenke til kommentar
Strofe Skrevet 5. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2007 Hvordan ville verden vært uten relgion i den da? (tenker da på for all tid) Mye bedre. Hvis fornuften hadde rådet, vel og merke. Lenke til kommentar
Green_Monster Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Null moral... men er det ikke moralen som styrer fornuften? Lenke til kommentar
Strofe Skrevet 5. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2007 Null moral uten religion? Er det moral når en person gjør gode ting fordi han frykter guds vrede? Eller er det god moral når en person gjør gode ting av egen fri vilje? Lenke til kommentar
Green_Monster Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 (endret) Relgiøs overbevisning er ikke det samme som god moral.. men de henger tett sammen. Gjør mot andre som du vil de skal gjøre mot deg. Altså en god gjerning er definert som å gjøre en god ting av fri vilje derfor kan man vel nesten si Endret 5. desember 2007 av Cri Lenke til kommentar
Strofe Skrevet 5. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2007 Relgiøs overbevisning er ikke det samme som god moral.. men de henger tett sammen. Hvorfor? Jeg vil si de er rake motsetninger. Man utøver ikke god moral når den eneste grunnen til at man gjør gode handlinger, er fordi man frykter straff. Troller du? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå