Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Handlet på netshop i juni, men ble trukket i dag pga, feil i systemet

pizzafordi

Anbefalte innlegg

I juni handlet jeg en subwoofer på netshop til ca 2.5k, så regnet jeg selfølgelig med at den ble betalet av den dekkningen jeg hadde på kontoen der og da. I godtro har jeg trodd den var 100% nedbetalt. Først i dag i desember finner jeg ut at plutselig jeg har 0 kroner på kontoen 4 desember, 1 december fikk jeg 15000kr, så denne måneden skulle jeg leve gildt. Etter regniner o.l. var betalt var det kun 2.5k igjen til presanger og mat. Så finner jeg til min forbauselse at netshop hadde feil i systemet den dagen med en fil som gjorde at det ikke ble trukket penger. Tingen er at den ble trukket i dag og jeg har faktisk minus på kontoen, og får ikke lønn før neste år.

Har jeg noen rettigheter iforhold bank om å få den delt opp i 2 så jeg har noe å gå på?

Forskudd på lønn, må en betale extra skatt? Eller er det noe en tar internt med jobben? Slik at det går som normalt, bare at en får mindre utbetalt, ikke noe forskjell på skatt.

Forskudd på feriepenger i Januar, jeg har forstått hvis jeg skal ha det i desember så må jeg skatte av feriepengene, men hvis jeg får forskudd i januar så slipper jeg å skatte for dem og kan få betalt fra alle som har krav på å gi meg feriepenger i januar hvis det skulle ønskes. Er det sånn det fungerer at det er fritt fram og få feriepenger i januar, har et lån som jeg også vil bli kvitt og kommer til å spare noen tusen på renter på dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker litt merklig at du ikke blir informert om det først, jeg ville kontaktet netshop å hørt med dem.

Jeg hadde aldri godtatt, selv om det jeg trodde var betalt ikke var blitt betalt, å plutslig bli trekt over et havlt år etter uten å bitt kontaktet å informert om det først.

For det første er det jo netshop som har gjort en feil her, når det gjelder feil med økonomi burde de ivertfall ha tatt kontakt etter min mening.

Lenke til kommentar

Betale må du sikkert gjøre uansett. Ser ingen måte du kan slippe unna dette på. Skal litt mer enn 6 månder til for kravet blir foreldret. Men du kan jo selvfølgelig spørre pent om dem evt kan "bare" trekke halvparten. Tviler sterkt på at dem er villige til det siden det allerede er trekt og det vil føre med seg kostnader og sikkert ganske mye tidsforbruk på en slik sak. Jeg ville heller bedt om litt forskudd på lønn.

Når det kommer til feriepenger har du ikke krav på å få dem utbetalt nå, men du kan spørre arbeidsgiver pent. Du må betale skatt på feriepengene nå, men det blir jo "tilbakebetalt" gjennom ligninga neste år.

Lenke til kommentar
Jeg hadde aldri godtatt, selv om det jeg trodde var betalt ikke var blitt betalt, å plutslig bli trekt over et havlt år etter uten å bitt kontaktet å informert om det først.

Du har ikke noe valg her, så om du ikke hadde godtatt dette hadde bare saken gått videre til inkasso. Det finnes sikkert regler for når et krav regnes som "foreldet" men i dette tilfellet er det ikke snakk om dette.

Forskudd fra jobben er nok det beste trådstarter kan gjøre her, og dette er noe som tas internt med jobben, som tidligere indikert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...