kevinedomm Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Hei! Jeg lurte på en ting: Hvis f.e.k.s. jeg har en bil som skal selges, og jeg vet den er strøken, så skriver jeg i annonsen: Selges som den står. Vil da kjøper kunne begynne å si at det feiler den ditten og datten for så å heve kjøpet? Hvordan er det hvis jeg ikke skriver selges som den står og den trøbler etter salg? Ikke det at jeg har noen bil til salgs, bare lurte =) Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Ta en titt på denne tråden. Du må jo han noen form for beskrivelse, hvis du ikke skriver "selges som den står" vil du jo skrive noe annet som forteller noe om bilen sin generelle stand. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Et "as is"-forbehold gjør ikke kjøper rettighetsløs, sml. kjl. § 19. Kjøpsloven er dog fravikelig, og partene kan således uttrykkelig avtale at selger ikke skal ha noe mangelansvar overhodet - hvor interessert en kjøper er i slik en ubalansert kontrakt, er en annen sak. Der det ikke inntatt et "som den er"-forbehold i avtalen, avgjøres mangelspørsmålet først og fremst av §§17-18. Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 5. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2007 Ok, takker for svar Så dvs, at hvis jeg kjøpte en moped og det står "selges som den er" og det er en masse problemer med sykkelen det ikke er informert om, så har jeg altså rettigheter fordi? Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 (endret) Ja, med mindre du har har avtala noko spesielt med selgaren. At lova er deklaratorisk vil sei at ein kan avtale at den ikkje skal gjelde for tilfellet: "Bestemmelsene i loven gjelder ikke for så vidt annet følger av avtalen", jf. kjl. § 3. Eg vil anta at du ikkje har avtala noko som helst, og du har dermed dei rettar som fylgjer av kjl. § 19. Endret 6. desember 2007 av Frigata Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå