Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

"Selges som den står" - Har selgeren noen plikter da?

kevinedomm

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurte på en ting:

Hvis f.e.k.s. jeg har en bil som skal selges, og jeg vet den er strøken, så skriver jeg i annonsen: Selges som den står.

Vil da kjøper kunne begynne å si at det feiler den ditten og datten for så å heve kjøpet?

Hvordan er det hvis jeg ikke skriver selges som den står og den trøbler etter salg?

Ikke det at jeg har noen bil til salgs, bare lurte =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+891234

Et "as is"-forbehold gjør ikke kjøper rettighetsløs, sml. kjl. § 19. Kjøpsloven er dog fravikelig, og partene kan således uttrykkelig avtale at selger ikke skal ha noe mangelansvar overhodet - hvor interessert en kjøper er i slik en ubalansert kontrakt, er en annen sak.

Der det ikke inntatt et "som den er"-forbehold i avtalen, avgjøres mangelspørsmålet først og fremst av §§17-18.

Lenke til kommentar

Ja, med mindre du har har avtala noko spesielt med selgaren. At lova er deklaratorisk vil sei at ein kan avtale at den ikkje skal gjelde for tilfellet: "Bestemmelsene i loven gjelder ikke for så vidt annet følger av avtalen", jf. kjl. § 3.

Eg vil anta at du ikkje har avtala noko som helst, og du har dermed dei rettar som fylgjer av kjl. § 19.

Endret av Frigata
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...