bmw318 Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 (endret) har et canon s3is men syntes det blir dårlige innebilder, spesielt hvis det er dårlig lys, blir veldig mørke bilder. er kjempefornøyd når jeg tar bilder ute. hvilke innstillinger bør jeg gjøre for å få best bilder innendørs når det er litt mørkt i rommet?? vil det bli bedre bilder innendørs om jeg investerer i et speilrefleks kamera?? evt. hvilke kamera?? Endret 4. desember 2007 av svarstad Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 for å få gode innendørsbilder uten bruk av blits kreves lyssterk optikk, et speilreflekskamera med lyssterk fastoptikk fungerer utmerket til å fotografere innendørs i dempet belysning. Du kan også eventuelt investere i en ekstern blits som kan snus bort og monteres softbox slik at du får en mer naturlig belysning og ikke de klassiske "midt i fjeset blitz" bildene. Hvilket speilreflekskamera du velgerspiller egentlig ikke så stor rolle, alle i budsjettklassen burde fylle dine krav. For å nevne noen gode, Nikon D40/D40X, Canon EOS 400d, Pentax k100d, Sony A100, Samsung GX-10(klart best av disse jeg nevner) Om du skal kjøpe speilrefleks er samsung gx-10 mitt råd, dette er 99% identisk med pentax k10d som koster flerfoldige tusen mere. Eneste navnet som er forskjellig. Dette koster i dag for en pakke med alt du trenger rundt 6000kr. Meget sofistikert kamera med værtetning. Men det er en annen diskusjon. Stikk ned på fotosjappa, prøvehold et par kamera. Kjøp det du har lyst på, kan ikke gå galt om du gjør det. alle yter svært bra Lenke til kommentar
BlueJet Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 I tillegg til hva forrige poster nevnte, vil jeg fremheve Olympus E-510. Andre produsenter tilbyr ikke IS i sine raskeste fastobjektiver, men siden Olympus har IS i huset får du ca 4 stop ekstra lysstyrke selv med f1.4 fastobjektiver (f.eks. Leica Summilux 25mm f1.4). Dette matches ikke i noe annet system. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 (endret) gx-10 har også stabilisator innebygd i huset. men for all del, Olympus E-510 er et meget bra kamera. Endret 5. desember 2007 av Henrik2k Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 (endret) Hvis man er veldig fornøyd med ultrazoomkamera grunnet den svært andendelige brennvidden i et og samme objektiv, må man ikke nødvendigvis ha SLR for å ta lye nok bilder inne. Det finnes flere gode ultrazoom som har sko for ekstern blits. Jeg benytter det selv med stort hell på mitt Panasonic FZ30 ultrazoom, men dessverre er din S3 en modell for tidlig, kun S5 IS har fått blitssko i den serien. Jeg kjøpte en Metz-blits til mitt, og tar helt greie innebilder med denne kombinasjonen. Jeg har riktignok også et E-400, som jeg bruker samme blits til, men siden det snakkes om lyssterk optikk ovenfor, har faktisk ultrazoomen min bedre lysstyrke med 2.8-3.5 kontra 4-5.6. Men så kan jo til gjengjeld E-400 kjøre opp ISO en del før støyen blir plagsom. Jeg kjører nå alikevel mitt FZ30 fast på ISO 100, og det fungerer utmerket. Endret 5. desember 2007 av manskow Lenke til kommentar
Anew Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Det er en verden av forskjell mellom f/2.8 og f/1.4, Manskow. Dersom man på ISO 100 har en lukkertid ved f/2.8 på 1/15 (som betyr at man løper en betydelig risko for bevegelsesuskarphet), så får man 1/60 ved f/1.4. At man på en GX-10 lett kan jekke opp ISO til over 800 uten at støyen blir noe problem (om man ikke er en pixelpeeper), øker også mulighetene dramatisk. Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Enig med Anew her. Et hvilket som helt DSLR med et 50 1,4 objektiv, er en vinner innendørs. Du kan slippe unna blitzbruk med mindre det er veldig mørkt - isoen må jo opp riktignok, sammen med stor blender... Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Joda, såpass skjønner jeg også. Men jeg fikk inntrykk av at trådstarter mer tenkte på et "hvermannsen"-SLR med et typisk kit-objektiv, og da kan man som regel se langt etter 1.4-blender på disse. Og da snakker vi raskt helt andre prisklasser, uten at jeg vet hvilket budsjett vi snakker om. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 (endret) Samsung GX-10 er temmelig hvermannsensk i SLR-klassen, til rett under 6000 for huset, men man kan jo f.eks sette en Sigma 30/1.4 på en Nikon D40. Med 18-55 normalzoom til utebruk og Sigma 30/1.4 til de mørke kveldene så ender man da på 7500 for hele pakka. Dyrere enn en "superzoom" (i mine øyne er det et overgrep mot ordet "super" å bruke det i sammenheng med sånne kameraer, men det er en helt annen sak... ) er det, men ikke hårreisende. Endret 5. desember 2007 av Anew Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Nei, for all del, helt grei pris for en slik pakke. Men når man da f.eks. kan få 2 stk. Panasonic FZ50 for samme sum, kan det jo også være med i betraktningen, mente jeg. Forøvrig kalles de vel mest for ultrazoom i stedet for super, men det er jo en smakssak... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå