Fredrik- Skrevet 6. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2007 Hvilken spenning bruker du? BIOS og Faktisk (hvis du har mulighet til å måle, evt. se i cpu-z) Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 1,4v så bruker eg TAT eller Gigabyte sin ting for å sjå tempratur. Lenke til kommentar
With Odin on my side! Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Skjønner ikke åssen man får den til å bli så varm en gang jeg! Har original kjøling til en 4200+ som er overklokka og ligger fra 28-35 grader... Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Skjønner ikke åssen man får den til å bli så varm en gang jeg! Har original kjøling til en 4200+ som er overklokka og ligger fra 28-35 grader... Det at du kommer med slike kommentarer tyder på at du ikke skjønner det ja Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 (endret) Det er verdt å nevne at mange hovedkort har betydelig Vcore delta mellom BIOS setting og faktisk Vcore, samt ofte store Vdroop ved load, så hva slags spenning som sette I BIOs er ikke alfa og omega. Avhengig av hovedkortet og andre faktorer kan det fint være at om du setter f.eks. 1.45v i BIOs så er det ikke mer enn f.eks. 1.38v i faktisk under load. Det eneste måten å måle faktisk Vcore med noe nøyaktighet er via multimeter på hovedkortet. Hvilken spenning som oppgis via diverse software målinger bør bare brukes som en generell pekepinn da de ofte er ganske så unøyaktige. FOr å finne måplepunktene du trenger for å måle faktisk Vcore på ditt hovedkort med multimeter er det som regel bare å google litt. Det er relativt ukompliserte greier. Vdroop og Vcore "feil" kan også fikses via litt lett hardware modding for de som er eventyrlystne og vil få alt ut av maskinen for ekstrem-overkloking. som regel trengs det bare en blyant-mod for å fikse disse tingene. Korreksjon av Vdroop for å få samme faktiske Vcore under load som på idle er som regel den viktigste modden for å kunne få mer ut av maskinen. -Stigma Endret 9. desember 2007 av Stigma Lenke til kommentar
araziel Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Man burde jo kanskje få med seg at CoreTemp/TAT måler annerledes enn mange medfølgende hovedkort-målere og/eller speedfan (før i alle fall), dette har trolig gjort mye for temperaturoppstyret omkring core2duo. Uansett har jo Stigma helt rett her, så lenge pcen din er stabil er normalt ikke temperaturen avsindig høy, ergo kan du på grunnlag av at den er stabil være nokså trygg på at den ikke blir ødelagt for kjapt. Bare for å ta med litt anekdotisk bevis her så har jeg en Athlon T-bird fra 2001 som har vært kjørt overklokka i støydempet kabinett (helt avsindige temperaturer da støydempemattene virker og ser ut som ullpledd) med en liten casefan omtrent 24/7 siden jeg kjøpte den. Tror den ligger på rundt 60+ grader uten load. Har liksom kjørt den slik fordi støy er issuen, og går den ad undas kjøper jeg bare ny, men så langt har den virkelig imponert. I tillegg til dette har jeg jo bl.a min første pc, en 300 Mhz AMD K6-2 ellerno som fortsatt funker, den har dog ikke vært på 24/7. Anyways, temperaturgreia er som oftest dominert av fjortiser som roper høyt om hvor lav tempen deres er uten videre kunnskap om emnet. Min policy er å sjekke makstempen fra produsent og holde meg et stykke under denne. (http://users.erols.com/chare/elec.htm tror jeg er ganske OK for dette) Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Som nevnt flere ganger tidligere trenger du så lenge maskinen er helt stabil og processor ikke throttler ikke bry deg om temperatur. Hvorfor bruke støyende vifter på å senke temperaturen når det ikke gir noen praktisk gevinst? Når det gjelder klokkehastigheten som reduseres over tid som nevnt et par poster siden er det vel mye større sjanse for at det er hovedkortets kapasitatorer og andre komponenter med mye kortere levetid som lager problemer og ikke CPU. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå