Fredrik- Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 (endret) Jeg ser ikke at det er fattet noe endelig consensus på temperaturer og når den øvre grensen nås mtp. akseptabel levetidsnedkortning og/eller ytelsestap. Jeg blir litt småsprø av å ikke vite om det er greit å la min Q6600 ha en load temp på 65-70 eller om det nedkorter levetiden til en uakseptabel periode. Det er to spørsmål jeg føler vi burde ha klarhet i: 1. Hvor går den øvre temperaturgrensen? 2. Hvor går den øvre spenningsgrensen? For å fastslå hva 'grensen' er vil jeg tro de fleste vil bry seg om følgende: 1. Prosessorens levetid skal ikke bli nedkortet drastisk. (mao: skal ikke være en faktor man burde tenke over) 2. Prosessorens ytelse skal ikke bli påvirket. (Ikke negativt, selvfølgelig -._.-) Personlig kjører jeg min Q6600 på 32c~ idle og 65-70c~ full load. 65-70c begynner for meg å virke litt småskummelt så jeg tenker det er greit å ha klarhet i faktaene - noe jeg er sikker på andre vil dra nytte av også. edit: skrivefeil. Endret 4. desember 2007 av Fredrik- Lenke til kommentar
With Odin on my side! Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Jeg ville ikke latt den gå over 60 grader ihvertfall! Og volten ikke over 1.4... Tror det er sånn sirka grenser, ihvertfall på min cpu... Men er ikke helt sikker på hva det er på andre, kansje noe av det samme? Min cpu ligger på rundt 35 grader, men overklokking... Lenke til kommentar
Fredrik- Skrevet 4. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2007 Dette er jo akuratt hva jeg mener - ingen begrunner utsagnene sine mtp. temperaturer. Hvorfor vil du ikke kjøre din over 60c? Lenke til kommentar
Markus84 Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Angående temperatur. jeg hadde på PC-en etter jeg hadde åpnet den og skrudd litt.. så da jeg kom hjem etter to timer tror jeg den var 94-98 grader, så ikke ledninge til vifta mi var av. så tror dere noe kan være ødelagt? allt funker fint men bare lurer. Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 65-70 grader er da ikke farlig. Sliter kanskje litt på den hvis du sitter med den temperaturen døgnet rundt ja, men du er vel ikke så spillegal? =p Lenke til kommentar
Steina Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Grunnen til at det ikke er noe standard begrep om hvor mye en prosessor tåler er fordi, ja, at det kommer ann på hvilken prosessor det er snakk om. De fleste prosessorene har nok en grense mellom 60 og 100 grader. En Pentium 4 prosessor f.eks. tåler fint opptil hele 80-90 grader, mens på andre nyere CPU-er så bør ikke temperaturen gå så mye over 70 grader. Så lenge du holder deg under 80 grader bør det gå helt fint. Om du kjører KONSTANT 24\7 med 70 grader derimot så bør du tenke på bedre kjøleløsning, da den helst bør ha mulighet for å kjøle seg litt ned engang iblandt. Lenke til kommentar
Veritas_ Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Det viktigeste er å holde seg under throttletempen, dette varierer fra prossesortypene til prossesortype. Vet ikke hva den er på Q6600. Og ved 70 grader vil den nok holde lengre enn den er brukende (med mindre det er en feil på den). Men hvis dette er ved 1.8volt så forandrer jo bilde seg. Hva som er sikker volt er ikke så godt å si, det blir antagelser siden ingen har prøvd å kjøre den ved forskjellige voltmengder over tid. Hva som er sikkert er at intel går god for 1.35 volt. Men hvis jeg skulle utale meg så ville nok 1.45 volt på god luft eller 1.55 på vann gå ganske lenge (i alle fall 1.55 jeg bruker selv). Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 (endret) Grensene er flytende, så det finnes ingen magisk svar. I tillegg er forskjellige prosessorer også forskjellig natuligvis, både "identiske" prosessorer av samme modell/serie, og enda mer forskjell mellom forskjellige serier. Men her har du noen fakta og forholde deg til: En prosessors levetid, gitt at den ikke blir mishandlet er vanvittig lang. Det er noe i størrelsesorden 20-100år minst. Kort sagt så er levetiden til en prosessor slik at lenge lenge lenge før den før av slitasje/bruk så er det den for lengst totalt utdatert og verdiløs. Den slitasjen som før eller siden vil drepe en CPU er elktronmigrasjon. Økt temperatur gjør denne prosessen raskere, men til en såpass liten grad at det er totalt uinteressant. Forskjellen mellom god kjøling og dårlig kjøling er kanskje rundt et år eller to av den totlale levetiden, så hvem bryr seg egentlig om prosessoren din dør i år 2055 i stedet for 2057? ... Overvolting bidrar mye mer til elektronmigrasjon, og det selvfølgelig avhengig av hvor mye du overvolter den, men igjen er det langt fra nok til å påvirke levetiden i noen betydelig mengde. Selv om du så reduserer levetiden med halvparten er prosessoren verdiløs lenge før den dør av slitasje. Det er dog mulig å overvolte så mye at CPUen dør spontant hvis du er virkelig ekstrem, så det er lurt å holde seg innenfor visse grenseverdier som andre overklokkere har funnet fungerer greit uten å ta knekken på CPUen. Kort sagt, ikke bry deg om levetiden. Jeg har aldri enda sett en CPU som døde av slitasje, og kommer neppe til å se det i min livstid heller... Når det gjelder spenning er det helelr ingen absolutte grenser. Det er individuellt hvor en CPU vil dø av overspenning, og temperaturen den drives under vil også påvirke hvor "dødsgrensen" går. Bruker du fasekjøling f.eks. er det som regel ok å bruke spenninger som er et hakk eller to over det man bør holde seg under for luftkjøling. Det sagt, her har du ihverfall noen tommelfinger-regler å forholde deg til (og disse er basert rent på erfaring og utsagt fra andre overklokkere på det som har vist seg å ihvertfall være noenlunde safe): Stock for en Q6600 er 1.25V (mener jeg å huske) For god luftkjøing bør man ikke gå over 1.5Volt om man vil være på sikre siden (men som sagt er det ingen absolutte grenser, så det betyr ikke at din CPU dør om du kjører 1.6V på luft, men det er det altså ikek så mange som tørr, og det er ikke mye data på om disse overlever i motsetning til opp mot 1.5V som mange har brukt uten at CPU avgigg med døden) For mer ekstremkjøling vil jeg si at man fremdeles bør holde seg under 1.6V (kraftig vannkjøling og fase). Folk har brukt høyere i korte benchmarking økter, men jeg hadde personlig ikke turt eller annbefalt noen å bruke noe høyere enn maks 1.6V selv på fasekjøling. man må også huske på at med betydelig overvolting så øker varmen dramatisk. En Q6600 på 4Ghz på ca 1.4Volt vil for eksempel produsere godt over DOBBELT så mye varme som ved standard spenning/frekvens, og det må kjølesystemet ditt kunne takle. Til sist vil jeg bare si det at de "hobbyoverklokkerene" her på forumet og andre stedet som kommer med utalelser som at "nei nei, 80C er alt for høyt, men 60 er helt ok på load" ikke vet hva de snakker om. Så lenge din CPU er STABIl ved den tmeperaturen som den maksimalt oppnår så har det absolutt ingenting å si om den er på 40, 60 eller 80C. Intel har ratet Q6600'en for eksempel med en såkallt Tjunction verdi på 100celcius, så det er deres egendefinerte "maks" temperatur for CPUen. Man bør følgleig prøve å holde seg under dette, men realisistisk sett vil nok CPUen bøde fungere og ikke gå av med døden selv godt over denne grenseverdien. Temperatur hindrer heller ikke ytelsen på CPUen på noen måte. Den er ikke treger på høyere temperatur. Vær dog obs på at det finnens innebygde feaures i så og si alle nye CPUer som autoamtisk throttler ned hastigheten om temperaturen begynner å bli unormalt høy, men dette kan slås av i BIOS om du vet hva du driver med. Folk som ikke kjenner til dette vil kanskje kunne misforstå og tro at høy temperatur = lav ytelse. Jeg vet ikke hvor denne grenseverdien går. jeg mener det går ann å justere manuellt i mange BIOS. Jeg blir litt småsprø av å ikke vite om det er greit å la min Q6600 ha en load temp på 65-70 eller om det nedkorter levetiden til en uakseptabel periode. Det er værken farlig eller uvanlig med stock kjøler eller normal luftkjøling, så det er absolutt ingenting å lgee våken om natten for. -Stigma Endret 4. desember 2007 av Stigma Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Angående temperatur. jeg hadde på PC-en etter jeg hadde åpnet den og skrudd litt.. så da jeg kom hjem etter to timer tror jeg den var 94-98 grader, så ikke ledninge til vifta mi var av. så tror dere noe kan være ødelagt? allt funker fint men bare lurer. Starter den fremdeles? ok, da er det ikke noe problem. 100celcius tar ikke knekken på en CPU, men det kan god være den hadde vært ustabil å bruke ved den temperaturen, avhengig hovedsakelig av Vcore. -Stigma Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Nesten 100% enig med stigma der. Har kjørt over lengre perioder med en ganske brutalt overklokket Barton xp-m på stock volt (barton stock , 1.65), det jeg opplevde var følgende : *Etter 1 års brukstid : tapte ca 100mhz i hastighet / stabilitet. Slitt vannkjøling som var faktoren? Tviler... *Etter 2 års brukstid : tapte enda ca 100mhz i hastighet / stabilitet , endte opp på 2,2Ghz fra stabile 2,4Ghz. Hadde også vært helt oppe i 2,8Ghz ved testing. Temperaturen var alltid akseptabel, det vil si ca mellom 40-50 Grader på en varm dag, maks temperaturer tror jeg lå på ca 60C. Tror nok at så lenge man kjører stabilt og innen visse temperaturgrenser så minimiserer man eventuelle problemer som kan oppstå, det jeg er skeptisk til er de såkalte maks toppene, under kraftig belastning (som for eksempel tat) så fyker jo temperaturen veldig høyt om man ikke har god kjøling og skjer dette også under visse omstendigheter så blir ikke cpu så veldig glad. Enkleste er vell å finne laveste overklokk som er ustabil (dvs øke akkurat over grensa på hva som var stabilt før og til man får feil i prime) og notere seg temperatur der ved 100% last tat. Så bør man ta en titt på denne temparaturen og finne noe man føler seg komfortabel med. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 (endret) Det er riktig som malvado sier at om man "voldtar" en CPU med ekstrem spenning kan den maks-terskel for frekvens (stabilt) reduseres over tid. Jeg har til gode å se det skje med en av mine enda (men jeg prøver å ikke "voldta" dem for ille), men fenomenet er rapportert av flere ekstremklokkere. Det er dog ikke noe veldig dramatisk, og bør under normale forhold (dvs. om man holder seg under de grensene som de fleste regner for fornuftige) ikke være merkbart. Temperatur skal som sagt også ha en en påvirkning på det, så det er mindre sansynlig at man ville sett det samme om samem CPU på samme spenning var på fasekjøling (men det er lite data å forholde seg til, så noe skikkelig konsensus er det vel egentlig ikke). det jeg er skeptisk til er de såkalte maks toppene, under kraftig belastning (som for eksempel tat) så fyker jo temperaturen veldig høyt om man ikke har god kjøling og skjer dette også under visse omstendigheter så blir ikke cpu så veldig glad. Skade blir det neppe, men om tempen blir momentant fot høy vil det jo kunne lage den ustagbil i et kort øyeblikk, og det er jo ikke ønskelig nei Der for er det alltid lurt å stressteste grundig, og bevisst sjekke om CPUen fremdeles holder seg stabil selv når du bevisst lager den maksimalt varm (prim95 torture test fungerer ypperlig til dette). -Stigma Endret 4. desember 2007 av Stigma Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Stigma : Det jeg tenker på er at ved en viss grense så ser man at toppen øker markant mer enn ved bare litt mindre hastighet, selv om man er prime stabil. Det er nettop disse toppene som jeg helst ungår personlig og prøver å få til en flatere kurve om du forstår hva jeg mener. Dette har jo en stor sammenheng med hvilken kjøler man har, hvor effektiv den er til å kjøle, noen fungerer veldig bra under en viss belastning og faller kraftig ved høyere hastighet. For ordens skyld så gir jeg et eksempel : Hastighet----------Watt------------Temperatur maks. 2,4 Ghz --- 65 -- 45 2,6 Ghz --- 70 -- 47,5 5% økning. 2,8 Ghz --- 75 -- 55 15% økning. 3,0 Ghz --- 80 -- 70 30,25% økning. Dette er jo bare en lite eksempel, men utifra dette kan man si at kjøleren jobber best ved 65-70 Watt , den fungerer også greit ved 75Watt men den greier så vidt å ikke henge med ved 80 watt. Utifra dette så kan man jo si at den optimale hastigheten er kanskje 2,8Ghz? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 (endret) Tjsa, igjen så mener jeg at temperatur i seg selv (innen for rimelighetens grenser) ikke er problem. Om du har noen temp-spikes så er ikke de farlig ved mindre de skulle forårsake at CPU blir ustabil under de forholdene, noe du naturligvis vil prøve å unngå. Jeg ville heller justert etter hvilke Vcore du trenger å bruke. F.eks. om du kunne oppnå 2.8ghz med 1.3Volt, men du måtte helt opp på 1.5Volt for å klare 3.0Ghz stabilt, så hadde jeg nok vurdert å kjøre den på 2.8ghz. Tallene jeg viste til nå er naturligvis bare for å demonstrere eksempelet. jeg annbefaler forøvrig å leke med denne: http://newstuff.orcon.net.nz/wCalc.html Den regner ut rimelig nøyaktig hvor mye mer varme en overklokket CPU produserer i forhold til om du kjører dn på stock, og faktorerer også inn ev.t over/undervolting. -Stigma Endret 4. desember 2007 av Stigma Lenke til kommentar
Fredrik- Skrevet 4. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2007 Takk for gode svar. Det er værken farlig eller uvanlig med stock kjøler eller normal luftkjøling, så det er absolutt ingenting å lgee våken om natten for. Jeg bruker faktisk vannkjøling (med et overklokket 8800GTX i løpet) på Q6600n. Den er satt til 1.6v i BIOS (ikke stabilt under, den er først totalt stabil (24 timer prime samt 30 min occt) ved denne spenningen på 3.7GHz. Akuratt nuh er tempen på kjernene helt nede i 22-23 grader, så noen langvarig ekstremvarme opplever den aldri. Jeg kjører dette på et P5B kort som er kjent for sin kjipe vdroop, dermed må jeg sette spenningen så høyt i BIOS. Det er en fin vmod jeg kan gjennomføre, men har ikke tenkt til å gjøre det så langt. Den normale loadtempen ligger vel på ca 60c~ da jeg spiller UT3/Crysis eller hva det måtte være av nymotens spill. Den eneste gangen jeg så 70c var ved OCCT stress testen. Da føler jeg meg rimelig trygg på at dette ikke blir noe problem ettersom jeg neppe kommer til å bruke denne cpun i 20 år Uansett tenkte jeg denne posten er grei for mange å se, nettop fordi det er så mange ubegrunnede meninger mht. max temperaturer - som demonstrert øverst i posten. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Det er ihvertfall ikke varmen som er ditt problem. Spenningen du bruker er langt nærmere å gå ut av komfort-sonen enn temperaturen din. Jeg skal ikke si at 1.6v er for høyt, men som nevnt tidligere ligger det nok ihvertfall mot den øvre grensen av det som regnes som noenlunde trygt. Hvis den er prime stabil nå på det, så kan du sikkert bar forstette å bruke det. Det værste som kan skje er at den evt. skulle miste noen Mhz av sitt oppnåelige maks om et år eller to (hvilket innen den tid det ikke er så lenge igjen til neste oppgradering uansett vil jeg tro). -Stigma Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Les dette du : http://www.tomshardware.co.uk/forum/221745...mperature-guide 65-70 grader load for en Q6600 går fint an Lenke til kommentar
brukerenerslettet Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 (endret) Scale 4: Quad Q6600: Tcase Max 62c, B3 Stepping, Tjunction Max 100c, Vcore Default 1.372, TDP 105w, Delta 10c -Tcase/Tjunction- --60--/--70--70--70--70-- Hot --55--/--65--65--65--65-- Warm --50--/--60--60--60--60-- Safe --25--/--35--35--35--35-- Cool (bare for å gjøre livet enklere Endret 5. desember 2007 av xninja92 Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 (endret) Har kjørt med quad i over et år nå. Ligger rundt70-75c målt core temp-everest. Belaster nok hardere enn de fleste p.g.a 3d arbeid. Var opp i 80c grader i sommer. Kjørte ofte rendring på 10timer(samme som small fft`s test) Skal ikke garantere noe men dem tåler litt varme ja. Nå gir jeg ikke så høy spenning til cpu 1.32v. Endret 6. desember 2007 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
Zarachas Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Dette minner meg på at jeg må overklokke systemet mitt kjipt å ha alt på stock når jeg har så jævlig overklokkingspotensiale hehe Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Har ingen problem med å kjøre min E4300 på 85grader 24/7 Gjort det i over eit halvt år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå