Strofe Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 (endret) Jeg prøver å lage et program i matlab som regner ut kolonnesummer, radsummer og diagonalsummer til en magisk matrise (dvs en matrise hvor disse summene er like). Den gir imidlertid gale svar. Hva har jeg gjort feil? Her er det jeg har programmert: Edit: Fant feilene selv. Dette programmet fungerer: str = input('Dimensjon på matrise: '); M = magic(str) radsummer = zeros(1,str); kolonnesummer = zeros(1,str); hoveddiagonalsum = 0; subdiagonalsum = 0; for i = 1:str for j = 1:str radsummer(1,i) = radsummer(1,i) + M(i,j); end end for j = 1:str for i = 1:str kolonnesummer(1,j) = kolonnesummer(1,j) + M(i,j); end end for i = 1:str hoveddiagonalsum = hoveddiagonalsum + M(i,i); end for i = 1:str subdiagonalsum = subdiagonalsum + M(str+1-i,i); end for i = 1:str disp(['radsum ' num2str(i) ': ' num2str(radsummer(1,i))]); end for i = 1:str disp(['kolonnesum ' num2str(i) ': ' num2str(kolonnesummer(1,i))]); end disp(['hoveddiagonalsum: ' num2str(hoveddiagonalsum)]); disp(['subdiagonalsum: ' num2str(subdiagonalsum)]); Endret 4. desember 2007 av Strofe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå