tinytoon Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 Har nettopp kjøpt en Vantec Nexus viftestyring fra Netconnection. Har et par spørsmål: Er det farlig for leds nå motstanden går ned? (har vifter med leds) Lysa begynner å blinke når de nermer seg 7V. Hvorfor blir det knitrelyder i viftestyringen når jeg skruer ned vifter? Hvordan får jeg starta maskina uten å ha kobla til fan1? (ABIT KT7-RAID) Lenke til kommentar
HansHG Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 Jeg har ikke noe problem med å starte maskina uten vifte på fan1. kjører med vannkjøling. har ingen vifter tilkoblet hk. og har aldri hatt problem. Men gå inn i biosen å se etter om det er noe der som tilsier at det må være tilkoblet vifte til fan1. Knitringen kommer sikkert av at det er dårlig kontat flater inne i bryteren. Det kan være derfor led'ne blinker også. Lenke til kommentar
tinytoon Skrevet 7. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2003 Har sett i bios, men har ikke funnet noe. Blinkingen på led'ne kommer ikke når viftene står på fullt. Når jeg skruer gradvis nedover, blir lysa svakere og svakere. Når jeg nermer meg 7V, d er da de begynner å blinke. Knitrelyden øker også når jeg skruer nedover. Lenke til kommentar
Hjelper'n Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 knitringa, er den liksom litt høyfrekvent og ikke veldig bråkete? i så fall, er det fordi den reguleringa som skjer der, er PWM, puls-bredde-modifisering.. dvs, når du kjører på full, så er det sammenhengende spenning, men når du kjører ned farten, så er spenningen den samme men, regulatoren kutter og setter på igjenn strømmen til vifta, jo mindre fart, jo lengre pauser på strømmen til vifta, og dermed så blinker lysa, og det som er av turtallsføling, vil somoftest gå i stå, vist ikke reguleringa skjer på rett pol... er ikke helt sikker men regner med at tacho signalet ut ifra vifta er positivt.. Lenke til kommentar
tinytoon Skrevet 7. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2003 ja, det stemmer vel det. det er ikke godt jeg hører det nei. så det er altså sånn variable motstander skal oppføre seg altså..? Men det med at led'ne blinker, kan de ta skade av det? (hva i h.. er tacho signal???) Lenke til kommentar
bjaa Skrevet 8. februar 2003 Del Skrevet 8. februar 2003 Disable alt med rpm i bios. Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 18. februar 2003 Del Skrevet 18. februar 2003 Er det farlig for leds nå motstanden går ned? (har vifter med leds) Lysa begynner å blinke når de nermer seg 7V. Du mener når motstanden går opp (jo høyere motstanden er gjennom potmeteret i viftestyringen, jo lavere spenning ligger over vifta) Hvis du skulle mene det andre veien er dette IKKE farlig, ettersom viften er konstruert med tanke på 12V, og du kan aldri få høyere spenning ut av viftestyringen, enn det du putter inn (12V). Når lysdiodene begynner å blinke når det synker nærmere 7V er nok dette fordi diodene er koblet i parallell med viften (med formotstand naturligvis). Lysdiodene er 100% sikkert ikke koblet i serie med viften ettersom strømgjennomgangen vil drepe dioden (tåler vanligvis 0,02A mens gjennom viften går det kanskje 0,3A) Diodene trenger ca.1,6V for å lyse, og med lavere spenning inn vil formotstanden sluke såpass at dioden vil blinke (rett før den slukker). Lysdiodene kan ikke sammenliknes med lyspærer. Sistnevnte dør på jo seg hvis de blinker, men lysdiodene får økt levetid. Dette gjelder hvert fall hvis de blinker pga. pulstog, men i dette tilfellet er jo pga. for lav spenning :-? knitringa, er den liksom litt høyfrekvent og ikke veldig bråkete?i så fall, er det fordi den reguleringa som skjer der, er PWM, puls-bredde-modifisering.. Nå har ikke jeg kjennskap til den aktuelle viftestyringen, men det høres ..ehh..suspekt ut at den regulerer vha. PWM (som forresten ikke står for puls-bredde-modifisering, men puls-bredde-modulasjon). Innsignalet til modulatoren er 12V DC;-ikkeno pulstog/signal. Ergo finnes det intet signal å modulere. Poenget med modulasjon er å omforme et signal analogt signal til digitalt, og omvendt. Dette er helt borti natta i dette tilfellet ettersom vi kun har 12V likestrøm ja, det stemmer vel det. det er ikke godt jeg hører det nei. så det er altså sånn variable motstander skal oppføre seg altså..? Jeg besøkte netconnection.no og så litt på viftestyringen. Som du sier består den kun av noen litt effekttåelige potmetre (18W). Enkelt, men godt. Dette med PWM er jo bare vås. Selv har jeg ikke opplevd knitrende potmetre, men hvis strømgjennomgangen er stor (si du har sinna vifter) og potmeterne er kvalitetsmessig så som så, kan det være mulig Mulig det kan være dårlig kontakt i skruterminaler også (antar du ikke loddet...) Mvh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå