Gå til innhold

Hvilken Office skal man velge?

Anbefalte innlegg

I gamle dager var MS Office det eneste alternativet om man ville ha en omfattende kontorpakke, og jada, den er nok fremdeles den suverent beste for proffer. Men hva med oss vanlige brukere? Selv er jeg forfatter og 100% avhengig av et bra skriveprogram, så en kontorpakke er helt essensielt for meg. Men hvilken skal man velge? MS Office... eller er det andre?

Etter en liten undersøkelse fant jeg faktisk en hel drøss kontorpakker av varierende kvalitet, og faktisk er MS Office og Star Office de eneste som faktisk koster penger. (og eldre versjoner av Star Office er gratis).

MS Office 2007 er nok fortsatt den beste på markedet, men prisen ligger på flere hundre amerikanske dollar. Vi snakker fire hundre dollar, noe som er svindyrt for oss vanlige brukere. Greit nok er det utrolig avansert og alt det der, men hvor ofte bruker du de avanserte funksjonene? Og om du faktisk gjør det, er det verdt å bruke over tusen kroner på et program du kan få gratis? (og da snakker jeg ikke om å piratkopiere, bare så det er sagt).

Star Office 8 er mer eller mindre like bra (skjønt har ikke prøvd det siden versjon 5.2), men også denne koster penger. Riktignok bare sirka sytti dollar, men det er en god del penger for noen av oss for noe vi lett kan få gratis. Når det er sakt bruke jeg Star Office 5.2 (det var gratis opp til versjon 6 eller 7), og likte det veldig mye. Man startet hele office'n som et enkelt program og fikk et helt nytt skrivebord. Det fikk det til å virke som et lite kontor operativsystem, noe jeg satte stor pris på. Man kunne enkelt åpne og lage nye dokumenter fra de forskjellige programmene, så man kunne for eksempel ha vanlige dokumenter, regneark og en database eller to åpne samtidig uten å måtte åpne tre forskjellige programmer. Dessverre aner jeg ikke om det fortsatt er slik i Star Office 8. Som sagt koster det penger, men skoler og andre undervisningsinstituasjoner kan få det gratis mot å betale for porto og frakt.

OpenOffice 2.3 minner om en litt eldre versjon av MS OFfice, men til gjengjeld er det gratis. Jeg brukte det lenge og er svært fornøyd. Det støtter ikke aller siste versjon av MS Office, men jeg tviler på at det er et stort problem for de aller fleste. Om så var kan du jo bare lagre som en litt tidligere MS Office versjon og rette på det i OpenOffice, ikke sant? For øvrig blir OpenOffice støttet av IBM, så det blir mer og mer "proft" med hver versjon. OpenOffice 3 kommer til neste sommer, så jeg venter spent. Dette er kontorpakken jeg har brukt mest, og en soleklar nummer 2.

Lotus Symphony Beta 2 er min soleklare favoritt så langt. Det er bare i en beta versjon ennå, men jeg har ikke fått noen feilmeldinger eller noe sånt ennå. Lotus er som mange vet drevet av IBM, og Symphony ble opprettet som en direkte (og gratis) konkurrent til MS Office. I praksis betyr det at det ser utrolig tøft ut, komplett med egen "startside" der man kan velge å lage en tekstdokument, regneark eller presentasjon. (det er ingen databaser her ennå, mem som sagt er det en beta versjon). Alle dokumentene åpnes i en egen fane, så man ser hele tiden hva man har åpne. Det gjør at det er svært fort å bla gjennom alle dokumentene og veldig oversiktlig. Dessuten får man en liten meny på høyre side av skjermen når man starter et nytt dokument, som for eksempel "Text properties" når man starter et nytt tekstdokument. Dette gjør at det er svært fort å endre teksten slik man vil (man kan også ganske enkelt klikke på høyre musknapp og få tilgang til alt man trenger til vanlig bruk). Denne menyen kan være litt forstyrrende til vanlig, men det er bare å trykke på X'en i høyre hjørne for å lukke den. Vil man ha den tilbake trykker man bare på høyre side av skjermen, på en liten blå linje. Da spretter menyen frem igjen. Et genialt system jeg elsker. Det eneste negative jeg har funnet er at det trenger litt mye minne, så du er anbefalt ha 512MB RAM for å kunne bruke det uten problem. Selv har jeg bare 384MB RAM, så det går litt tregt til tider. I tillegg er dette som sagt en beta versjon, så der ikke en norsk versjon tilgjengelig ennå. (men det kommer). Man kan bruke et norsk tastatur med æ, æ og å uten problem, så det er mest ordlisten jeg savner. Men likevel, det ser utrolig lekkert ut, har funksjoner MS Office bare kan drømme om og så videre. Og Lotus Symphony høres jo litt bedre ut en MS Office. ;)

Har du andre tips å komme med?

Endret av thecrow77
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersm du skal ha MS Office, anbefaler jeg i alle fall Student and Home, med utelukkende Word, Excel, PowerPoint og

OneNote (Grei å notere på, kan putte andre filformater direkte inn, etc., riktignok ikke brukt det mye ennå)

Fikk denne for ca 1100 NOK hos telebutikken, ikke akkurat 400 USD, men du får ikke med alle de programmene du trolig aldri vil bruke, heller...

Lenke til kommentar

Jeg får det meste jeg trenger av lisenser gjennom jobben, så for min del er Office et gratis alternativ. :p Verken OO eller Symphony har så vidt jeg vet et alternativ for Outlook, det er jo også en faktor.

Hadde jeg måtte betale for Office hadde jeg definitivt sett meg om etter alternativer, så det er jo utelukkende positivt at alternativene har blitt så bra som de nå er.

Lenke til kommentar

Outlook? Jeg bruker den vanlige versjonen (Express?) som følger med windows. Den er mer enn bra nok for meg. Dessuten har jeg gmail, så jeg får sjekket mailen hver gang jeg går på nettet automatisk. (via googles startside).

Jeg bare ville minne folk på at MS Office ikke lenger er kongen på haugen, da det er mange andre kontorpakker som er like bra for oss vanlige dødelige. Hvorfor bruke flere hundre spenn på en kontorpakke når man får en like bra pakke gratis? Symphony og OpenOffice fungerer for øvrig også på Linux uten problem, bare så det er sagt. Og for den saks skyld er Linux like bra som Windows om man ikke trenger spill. ;)

Lenke til kommentar

Jeg prøvde openoffice for to år siden, men ble ikke overbevist. Treig ordliste og et calc som ikke taklet exelark gjorde at jeg hoppet av. Godt mulig de er bedre nå. Jeg bruker nå MS Office 07 og er veldig fornøyd med det, synes det er verdt pengene. Bruker Word og Powerpoint mest, og begge er fulle av funksjoner jeg faktisk har benyttet meg av.

Endret av zonko
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...