vikingkylling Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Jeg har lenge vurdert å kvitte meg med windows en gang for alle på den bærbare, og fikk SUSE med i et blad. Den virker lovende, men dessverre må den installeres da det ikke er noen live-cd for øyeblikket. Jeg lette gjennom "Hvilken distro passer for meg?", men fant ingenting om denne distroen. Har noen prøvd den, og i såfall, er den bare eller dårlig? Kan man automatisk se film, høre på mp3 og wma filer og sånt? Takk for tips. Ellers blir det Ubuntu, men har prøvd det før og var ikke helt fornøyd. (det var versjon 6, har nyeste nå). Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Hva var galt med ubuntu? http://www.hardware.no/tester/linux/opensuse_10_3/44170 Lenke til kommentar
MarkT Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Ubuntu spiller ikke noe lukkete drivere uten at du installerer det selv. Hva med å bare laste ned en distro som faktisk gjør alt dette uten at du må vri deg etter løsninger og kodeker som trengs? Bare prøv noen distroer som ikke er på topp 10 listen, så får du litt mer rett-ut-av-boksen på det meste. Og Linux er slett ikke dårligere om det er en distro som ligger på 80. plass sammenlignet med en som ligger på 1. plass. Og jeg vil påstå at det er en del Linux distroer som er bedre og enkler i bruk enn Ubuntu. Lenke til kommentar
Sn3ipen Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 (endret) I nyeste Ubuntu er det jo bare å trykke på ei MP3 fil så får du spørsmål om å installere codecs og sånt. Så huker du begge alternativene du får listet opp. Da installeres flash og alt du kan tenke deg. Enklere enn i Windows hvor du faktisk må ut på nettet å lete de frem. I versjon 6.** måtte du jo installere alt av codecs selv. Skal du ha det enklere kan du gå for Mint 4.0. Denne er basert på Ubuntu 7.10 og inneholder en del properietær programvare og codecs rett ut av boksen. Har dog aldri testet den men har lest at den skal være god. Endret 5. desember 2007 av sn3ipen Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 5. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2007 Hm... etter litt undersøkelse og etter å ha lest den artikkelen virket det som om SuSE ikke er så bra som de vil ha det til. Pakkestyringen er visst ganske dårlig, og det kan være vanskelig å få satt opp maskinvaren. Når det i tillegg ikke er en live-cd tror jeg at jeg venter med den og heller installerer noe annet. Det blir vel ubuntu for nå. Hmpf. Var ikke helt fornøyd med flere ting der, men slipper man windows er det verdt det. Var noe problem å sette opp enkelte ting av maskinvare (som f.eks modemet), og filmer gikk ikke å spille. Det går fint å spille musikk, men lyden er helt på jordet. Den stiller inn volumet fra minimal til maksimal uten noe særlig grunn helt tilfeldig, men jeg skal prøve nyeste versjon i jula og se hva som skjer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå