complete Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Fikk denne oppgaven på skolen i dag, men klarer ikke løse den på egenhånd. Derfor lurte jeg på om det er noen barmhjertige sjeler som kan hjelpe meg. 33,5 g blanding av CaCO3 og MgCO3 med urenheter blandes med HCl. I reaksjonen dannes 6,72 l gass ved NTP(normal temperatur og atmosfærisk trykk). Molar forholdet mellom de to saltene CaCl2 og MgCl2 som dannes er ½. Finn: a) % urenheter i den opprinnelige blandingen b) Volumet HCl 2M brukt Fasit: a) 10 g CaCO3; 16 g MgCO3; 20 % urenheter b) 300 ml HCl 2M De som klarer å løse denne ”nøtten” med full utregning får stjerne i boka mi På forhånd takk! Lenke til kommentar
P1ndy Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Får jeg spørre hvilket trinn du går på? Så det blir litt lettere for meg.. En kjemioppgave fra videregående? Lenke til kommentar
complete Skrevet 4. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2007 Får jeg spørre hvilket trinn du går på? Så det blir litt lettere for meg.. En kjemioppgave fra videregående? Ja første året med kjemi på vidregående Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå