Snublefot Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Personlig er det vel fordi jeg vil personen skal føle samme type smerte og ydmykelse som jeg følte. Problemet med hevn er vel at det ødelegger deg like mye som personen det skal utøves på. Lenke til kommentar
Aces Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Men ofte tar man hevn på vegne av andre, blir det det samme? Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Vist det er noen du bryr seg såpass om dem at vist noen skader dem, så skader de deg. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 Jo, jeg tror hevn er noe som er for å føle seg sterkere enn motparten, der tid ikke spiller noen rolle. Vi må forresten ikke glemme at uten hevn ville ikke samfunnet ha fungert. Det ville fungert uten hevn: Sanksjoner. Negative sanksjoner som fengsel kan ikke regnes som hevn -- det er rehabilitering av mentalt ustabile mennesker som mangler forståelse av samfunnet eller mangler selvbeherskelse. Hevn er dersom staten tok livet av folk, stjal fra tyver og voldtok voldtektsmenn. Dersom du har en bil og stjal en bil, ville staten tatt begge fra deg -- selv om du ikke ødela noe. Det kalles hevn. Fengsel er en sanksjon -- på lik linje med sykehjemsplass og sykehusplass. Lenke til kommentar
Programvare Skrevet 22. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2007 Jeg har sett noen filmer hvor det var en som hadde gjort etellerannet mot en russisk mafia-kis, men mafiakisen tok ikke hevn på han. Han drepte alle i familien, alle vennene hans og alle han kjente. Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Jeg har sett noen filmer hvor det var en som hadde gjort etellerannet mot en russisk mafia-kis, men mafiakisen tok ikke hevn på han. Han drepte alle i familien, alle vennene hans og alle han kjente. Det er jo hevn mot han. Hva vill du kalle det? Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Hevn må vel muligens være der når vi skal være så sosiale som vi er og sammtidig være like inviduelle. Vi må kunne stole på att ukjente parter vi må sammarbeide med ikke vil foråde oss, siden vi er såpass inviduelle så er det frykten for hevn som hindrer mange i og kunn tenke på seg selv i slike situasioner. Andre følelser lapper over store deler av hevnens oppgaver også, men er jo ikke alle som er født med kjærlighet og medlidenhet, så da er vel kasnkje hevn en form for backupp for og holde sosiopater i nakkeskinnet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå