Gå til innhold

Hvorfor vil man ha hevn?

Anbefalte innlegg

Hvorfor føler man den lysten til å gjøre noe grusmot mot noen hvis noen gjør noe ondt mot deg? Og ofte mere til.

Hendte en gang at en kis sparka meg alt han kunne i rompa. Jeg fikk ekstremt vondt, så like etterpå satt jeg og tenkte ut måter å drepe han på, men det gikk aldri så langt.

Hvorfor kommer denne ekstreme følelsen av hat og sinne mot andre?

An eye for an eye ... and more

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du føler deg urettferdig behandlet/krenket av personen og ønsker selvfølgelig å ta igjen. Spesielt hvis det skjer foran andre mennesker. Det er vel menneskets natur å ville føle seg best/sjef osv.

Og hvis det er noen du vil skal respektere deg så er det garantert feil måte å la det ligge. Lillebroren min slo til meg... Han skal få juling. Vanlig tankegang og rett og slett naturlig :p

Lenke til kommentar

så noe ang. det på discovery.. det er et naturlig utrykk for aggresjon, men de fleste mennesker klarer å styre hevn-tankene sine, de blir hemmet i hjernebarken eller noe :S

De fleste mordere som var motivert av hevn, mangler denne hemmelsen

(Edit): ta det som den informasjonen det er, jeg har ingen kildehenvisninger, basert på ting jeg husker P:

Endret av Quitter
Lenke til kommentar

Hvorfor folk tar hevn mange måneder etterpå vet jeg ikk, men tror at grunnen til at vi blir så jævli forbanna når folk skader oss er at, i og med at han skader oss så kikker overlevelsesinstinktet inn. Tror instinktene våre "tenker" noen lunde på denne måten, "Han skal skade meg, jeg skal overleve, han skader meg, jeg skader meg så kan ikke han skade meg..."

Det er i allfall det jeg tror....

Lenke til kommentar

Hevn er vel også en slags måte å fortelle folk at man kan ikke gå rundt og gjøre hva man vil, uten å smake konsekvensene for det. Hvis jeg vil ha hevn er det for å "lære personen en lekse" ikke for å skade han i utgangpunktet

Lenke til kommentar
Hvorfor kommer denne ekstreme følelsen av hat og sinne mot andre?

# Du er umoden og henger deg opp i småtteri og holder på hevntankene til de blir større og større, ingen kunst

# Du ikke har en mulighet til å få ut sinnet?

Slå fyren tilbake med en gang, eller ta en joggetur. Et spark i rompa betyr ikke så mye fra eller til. Å være besatt av vonde og negative hevntanker i lang tid etterpå betyr litt mer.

Lenke til kommentar

Heeheh, For ikke så lenge siden tok Onkelen min hevn i Afghanistan.

Dette sjedde:

Jeg har en kusine som er giftet bort i Pakistan. dama ville ikke gifte seg med henne. etter noen mnd med ekteskapet rømte hun og giftet seg med en annen.....

Så var han diiiit sur, Han gikk hos oss og Tok en jente på 9 år og giftet seg emd henne, dette er vel hevn, ikke sant??????

Lenke til kommentar

jeg vil tippe att mennesker som andre dyr føler en aggresjon i instinktet frykt og hat, i det noe vondt gjøres mot en.

det er jo en del av overlevelsen blandt annet, om noen tar fra deg noe livsviktig, vil man heller ha det tilbake enn å dø. det er jo rent instinkt, på samme måte er det med frykt og redsel, og også med urett vil jeg tro

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...