hawaii2k Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Jeg får vel som vanlig nevne Phantom of the Opera når noen spør meg om dette spørsmålet. Å definere sjangeren er vanskeligere enn hva enn skulle tro. Så klart er det jo en del romanse. Men det er for min del en detektivroman. Jeg anbefaler folk å lese den... Lenke til kommentar
Aces Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Pride and prejustice av Jane Austen er en klassiker. Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Vildanden av Henrik Ibsen! Mange trur kanskje at Ibsen er tørr og kjedeleg lesning, men der tek dei skammeleg feil. Ibsen var så forut for si tid at han skildra problem og forhold som oppstår i heimar og familiar den dag i dag. Anbefalast på det sterkaste! Lenke til kommentar
Squeeks Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Edgar Allan Poes samlede verk, et must Lenke til kommentar
Ignatius Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 (endret) Ulysses av James Joyce! Så definitivt en litterær klassiker. Pluss at du får umidelbart et stempel som intelektuell og skarp når du sier du har lest den. Vil også anbefale noe av Gabriel Garcia Marquez, søramerikansk nobelprisvinner. Spesielt Hundre års ensomhet er fantastisk. Kafka er jo en modernistisk mester man burde ha lest noe av, og det er vel særlig Prosessen en skal lese av ham. Endret 25. januar 2008 av Ignatius Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Pluss at du får umidelbart et stempel som intelektuell og skarp når du sier du har lest den. Det same gjeld vel for dei som seier at dei har lest Kafka? Lenke til kommentar
modin Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 James Joyce har vel temmelig høy annerkjennelse, samme gjelder Kafka. Hvis boken i siste tilfellet blir for tung kan, Orson Welles sin mesterlig adapsjon til lærettet av Prosessen anbefalles, sansynligvis noe av de beste han har gjort, på mange måter mer kunstnerisk og alternativt enn selv citizen Kane. Lenke til kommentar
Ignatius Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Pluss at du får umidelbart et stempel som intelektuell og skarp når du sier du har lest den. Det same gjeld vel for dei som seier at dei har lest Kafka? Det er jo sant. Men jeg har møtt mange fler som sier de ikke har kommet igjennom Ulysses enn Prosessen. Men begge bøkene, begge forfatterne forsåvidt, lyser jo gløgg. Skal man virkelig ta det helt ut, kan man jo gå for Marcel Proust "På sporet av den tapte tid", en romansyklus på etpar tusen sider, eller 7 bind. Har ingen befatning med verket annet enn at jeg har hørt det skal være ganske massivt. Lenke til kommentar
Masteral Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Har dere noen flere intellektuelle bøker? Har lyst til å få noe jeg kan bryne meg skikkelig på. Har ikke lest så mye intellekuell litteratur før. (er vel bare "De som beveger verden" av Ayn Rand) Lenke til kommentar
Lolla Palooza Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Har dere noen flere intellektuelle bøker? Har lyst til å få noe jeg kan bryne meg skikkelig på. Har ikke lest så mye intellekuell litteratur før. (er vel bare "De som beveger verden" av Ayn Rand) Sjekk ut Fernando Pessoa, Jorge Luis Borges, Samuel Beckett og Hermann Broch (særlig Vergils død). Foucaults pendel av Umberto Eco blir også betegnet som en bok for tenkere. Ellers er det mye litteratur som kan være litt "intellektuelt" lesestoff, uten at man trenger å bryne seg så voldsomt på den. Som eksempler kan jeg nevne Fatalisten Jacques og herren hans av Denis Diderot (en skikkelig tullebok) og Dekameronen av Giovanni Boccaccio. I tillegg synes jeg antikke epos og tragedier er kjempemorsomme, sammen med forskjellig middelalderlitteratur. Ikke oppsøk bøker fordi de er krevende, men fordi du virkelig har lyst til å lese det som står i dem. Lenke til kommentar
Masteral Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Har dere noen flere intellektuelle bøker? Har lyst til å få noe jeg kan bryne meg skikkelig på. Har ikke lest så mye intellekuell litteratur før. (er vel bare "De som beveger verden" av Ayn Rand) Sjekk ut Fernando Pessoa, Jorge Luis Borges, Samuel Beckett og Hermann Broch (særlig Vergils død). Foucaults pendel av Umberto Eco blir også betegnet som en bok for tenkere. Ellers er det mye litteratur som kan være litt "intellektuelt" lesestoff, uten at man trenger å bryne seg så voldsomt på den. Som eksempler kan jeg nevne Fatalisten Jacques og herren hans av Denis Diderot (en skikkelig tullebok) og Dekameronen av Giovanni Boccaccio. I tillegg synes jeg antikke epos og tragedier er kjempemorsomme, sammen med forskjellig middelalderlitteratur. Ikke oppsøk bøker fordi de er krevende, men fordi du virkelig har lyst til å lese det som står i dem. Tusen takk, vil ha noe mer intellektuelt fordi jeg har funnet ut at det er mye morsommere å måtte tenke når man leser enn å bare lese en bok for den konkrete handlingens skyld. Lenke til kommentar
Lolla Palooza Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Tusen takk, vil ha noe mer intellektuelt fordi jeg har funnet ut at det er mye morsommere å måtte tenke når man leser enn å bare lese en bok for den konkrete handlingens skyld. Der er jeg veldig enig med deg! Jeg er sjelden interessert i å lese det jeg gjerne betegner som rene fortellinger... Lykke til med å finne "din" litteratur! Lenke til kommentar
Bonna86 Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 (endret) Mine personlige favoritter: North and South av Elizabeth Gaskell Wives and Daughters av Elizabeth Gaskell Middlemarch av George Eliot The Portrait of a Lady av Henry James Pride & Prejudice av Jane Austen Emma av Jane Austen Persuasion av Jane Austen Mansfield Park av Jane Austen Northanger Abbey av Jane Austen Jane Eyre av Charlotte Brontë The Forsyte Saga av John Galsworthy Bleak House av Charles Dickens Our Mutual Friend av Charles Dickens Krig og fred av Lev Tolstoj Victoria av Knut Hamsun The Pallisers-romanene av Anthony Trollope (serie); Can You Forgive Her? Phineas Finn The Eustace Diamonds Phineas Redux The Prime Minister The Duke's Children Endret 26. januar 2008 av yvonne2 Lenke til kommentar
modin Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Sjekk ut Fernando Pessoa, Jorge Luis Borges, Samuel Beckett og Hermann Broch (særlig Vergils død). Foucaults pendel av Umberto Eco blir også betegnet som en bok for tenkere. Artig med Eco som forfatter, jeg kjenner ham bare på som akademiker innen semiotikken, hvordan er det skjønnliterære stoffet hans. Han hadde i hvertfall noen fortreffelige analyser av James Bond og Cassablanca i pensumlitteraturen min forrige semester... PS. Forøvrig må det nevnes til Masteral at Ayn Rand ikke er intelektuell litteratiur, og det regnes som søppel av alle andre enn særingene som renner ned partikontorene på libertarianske partier. Bøkene kan betegnes som dårlig skjult propaganda, det er ikke stor intelektuell literatur og skrive propaganda bøker om de stakkars menneskene som blir undertrykt av det grusomme felleskap, og solidariteten. Omtrent like dum som om Corbuccis marxsisitisk propaganda western er seriøs meningfull politisk film. Lenke til kommentar
Masteral Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Sjekk ut Fernando Pessoa, Jorge Luis Borges, Samuel Beckett og Hermann Broch (særlig Vergils død). Foucaults pendel av Umberto Eco blir også betegnet som en bok for tenkere. Artig med Eco som forfatter, jeg kjenner ham bare på som akademiker innen semiotikken, hvordan er det skjønnliterære stoffet hans. Han hadde i hvertfall noen fortreffelige analyser av James Bond og Cassablanca i pensumlitteraturen min forrige semester... PS. Forøvrig må det nevnes til Masteral at Ayn Rand ikke er intelektuell litteratiur, og det regnes som søppel av alle andre enn særingene som renner ned partikontorene på libertarianske partier. Bøkene kan betegnes som dårlig skjult propaganda, det er ikke stor intelektuell literatur og skrive propaganda bøker om de stakkars menneskene som blir undertrykt av det grusomme felleskap, og solidariteten. Omtrent like dum som om Corbuccis marxsisitisk propaganda western er seriøs meningfull politisk film. Er ikke enig med deg. Det er kanskje særinger som leser denne boken, men det er intellektuelle særinger som leser den. Skal ikke gå inn i diskusjon med deg, for du har antagligvis lest mangfoldige sider mer enn meg, og jeg har ikke lest nok litteratur til å kunne sammenligne den opp mot noe. P.S: vil du regne Fyrsten av Machiavelli som intellektuell? Leste den idag, og det er skummelt å se hvor rett han har i mye av tingene han skriver om. Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Ulysses av James Joyce! Så definitivt en litterær klassiker. Pluss at du får umidelbart et stempel som intelektuell og skarp når du sier du har lest den. Leste den som skoleprosjekt i VK1 - veldig bra skrevet, og så utrolig mange forskjellige fortellermåter. Et must for en som vil bli forfatter. Lenke til kommentar
Lolla Palooza Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Artig med Eco som forfatter, jeg kjenner ham bare på som akademiker innen semiotikken, hvordan er det skjønnliterære stoffet hans. Han hadde i hvertfall noen fortreffelige analyser av James Bond og Cassablanca i pensumlitteraturen min forrige semester... Så kult at du hadde ham på pensum! Jeg sluker det meste av Eco, skjønnlitterært og faglig (vel, kun essaysamlinger innen sistnevnte kategori så langt, men jeg er på vei ), og han er virkelig min Store Helt! (Den til dels tørrvittige måten han leverer sakene på, er i tillegg utrolig morsom: "En som foveksler fiksjon og virkelighet (og kanskje skriver injurierende brev til skuespilleren som innehadde skurkens rolle), regner man for ikke å være riktig vel bevart.") Eco er altså herved anbefalt til alle! Lenke til kommentar
toth Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 For ren og skjær leserglede(merkelig den ikke er nevnt); Douglas Adams - Hitchhiker's Guide to the Galaxy (se etter tittelen The ultimate hitchhiker's guide, a trilogy in five parts) MÅ leses på engelsk! Lenke til kommentar
Thrillseeker Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Snorre, Hamsun sin sult, The Iliad og The Odyssey (som har blitt tilskrevet Homer, mulig fordi han var den siste forfatteren som bidro til verkene..) Lenke til kommentar
IH7 Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Alt mamma har stående i bokhyllene som dekker halve huset. Der finnes alt, fra 60 frøken detektiv-bøker til Shakespeares samlede, Hamsun, Ibsen, Amalie Skram, brødrene Grim, Asbjørnsen & Moe, Narnia-bøkene av C. S. Lewis, Jostein Gaarder, en roman om Cæsar, Tusen og én natt, Harry Potter, Bibelen, Snorre, en fremmedordbok, Dikken Zwegmeyer, Sherlock Holmes, Tatt av vinden, Roald Dahl, Torild Torstad Hauger, og så uendelig mye mer. Det bare fortsetter å komme nye bøker hele tiden, og noen få går ut av huset. Hvis jeg spør om noe, får jeg ofte høre "vent litt, jeg har en bok om det her et sted..." Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå