Deneb Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 (endret) Hei! Har innsett at det er så utrolig mange gode bøker jeg aldri har lest, men som man "burde" lese - derfor vil jeg gå litt "tilbake" i litteraturhistorien for å lese klassikerene som fins. Og med det mener jeg meget dominerende bøker innenfor sjangeren sin. Har allerede lest og/eller gått til innkjøp av Lord of the flies, Moby Dick, Patrick o'Brians Master and Commander serie (kanskje litt malplassert, velvel), a voyage under the sea av Jules Verne, The Dark Tower av Stephen King, Haiene av Jens Bjørneboe og innen krimsjangeren - And then there where none av Agatha Christie. Det jeg leter etter er flere bøker av samme typen, dere vet, de som blir ansett som en bare "må" lese. Alt fra ren underholdning til mer filosofiske bøker. Endret 5. desember 2007 av slux Lenke til kommentar
saluttknall Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Snorres kongesagaer, Andtmannens døtre, Ibsens samlede verker, Sult av Hamsund, Jonas av Bjørneboe, Hvite niggere av Ambjørnsen, Lord of the rings av Tolkien, Dune av Herbert, Den store Gatsby av F. Scott Fitzgerald, Bibelen, Koranen, De 3 musketerer av Alexandre Dumas, samme forfatter har også skrevet Greven av Monte Christo, 1984 av George Orwell, Brave new world av Aldos Huxley, Tom Sawyer av Mark Twain, Dracula av Bram Stoker og Frankenstein av Mary Shelley. Kan vel også nevne dr. Jekkyl og mr. Hyde av Robert Louise Stevenson. Det skulle vel holde i første omgang? Glemte også Sagaen om isfolket som er en revolusjonerende serie innen kiosklitteratur. Innen noen lunde samme sjanger har vi også bøkene om Hardeyguttene som heller ikke må glemmes. Lenke til kommentar
Deneb Skrevet 4. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2007 (endret) Snorres kongesagaer, Andtmannens døtre, Ibsens samlede verker, Sult av Hamsund, Jonas av Bjørneboe, Hvite niggere av Ambjørnsen, Lord of the rings av Tolkien, Dune av Herbert, Den store Gatsby av F. Scott Fitzgerald, Bibelen, Koranen, De 3 musketerer av Alexandre Dumas, samme forfatter har også skrevet Greven av Monte Christo, 1984 av George Orwell, Brave new world av Aldos Huxley, Tom Sawyer av Mark Twain, Dracula av Bram Stoker og Frankenstein av Mary Shelley. Kan vel også nevne dr. Jekkyl og mr. Hyde av Robert Louise Stevenson. Det skulle vel holde i første omgang? Glemte også Sagaen om isfolket som er en revolusjonerende serie innen kiosklitteratur. Innen noen lunde samme sjanger har vi også bøkene om Hardeyguttene som heller ikke må glemmes. Takktakk for svar! Artig, men fant jo ett par bøker til som jeg glemte . Har selvfølgelig lest LOTR, så har jeg også komt meg gjennom de tre musketerer (artig bok, men syns personligheten og væremåten til de som blir vist i bøkene er så fjollete), hardyguttene og Dracula. Må innrømme at Ibsen er nok litt for tungt og langdrygt for denne omgang - har prøvd med Villanden. Bra det snart er jul! Endret 4. desember 2007 av slux Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Heart of Darkness av Joseph Conrad Lenke til kommentar
saluttknall Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Hvis du synes bøkene til Ibsen er for tungt kan du jo prøve med noen av hørespillene hans. Du kan kjøpe dem direkte fra lydbokforlagets nettsted. Lenke til kommentar
ladybug Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 (endret) Hei! Har innsett at det er så utrolig mange gode bøker jeg aldri har lest, men som man "burde" lese - derfor vil jeg gå litt "tilbake" i litteraturhistorien for å lese klassikerene som fins. Og med det mener jeg meget dominerende bøker innenfor sjangeren sin. Har allerede lest og/eller gått til innkjøp av Lord of the flies, Moby Dick, Patrick o'Brians Master and Commander serie (kanskje litt malplassert, velvel), a voyage under the sea av Jules Verne, The Dark Tower av Stephen King, Haiene av Knut Hamsun og innen krimsjangeren - And then there where none av Agatha Christie. Det jeg leter etter er flere bøker av samme typen, dere vet, de som blir ansett som en bare "må" lese. Alt fra ren underholdning til mer filosofiske bøker. Du mener vel Jens Bjørneboe? Jeg vil i alle fall anbefale trilogien "Bestialitetens historie"("Frihetens øyeblikk", "Kruttårnet" og "Stillheten") , "Jonas" og "Før hanen galer" av ham. Bjørneboe er en av mine yndlingsforfattere, og dessuten en av de beste forfatterne i Norge. Tolkien er også veldig bra. Han skapte vel fantasy-sjangeren slik den er i dag, og bøkene hans er absolutt verdt å lese. "Sult" av Knut Hamsun er også en meget bra bok. Endret 5. desember 2007 av ladybug Lenke til kommentar
Deneb Skrevet 5. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2007 (endret) Hei! Har innsett at det er så utrolig mange gode bøker jeg aldri har lest, men som man "burde" lese - derfor vil jeg gå litt "tilbake" i litteraturhistorien for å lese klassikerene som fins. Og med det mener jeg meget dominerende bøker innenfor sjangeren sin. Har allerede lest og/eller gått til innkjøp av Lord of the flies, Moby Dick, Patrick o'Brians Master and Commander serie (kanskje litt malplassert, velvel), a voyage under the sea av Jules Verne, The Dark Tower av Stephen King, Haiene av Knut Hamsun og innen krimsjangeren - And then there where none av Agatha Christie. Det jeg leter etter er flere bøker av samme typen, dere vet, de som blir ansett som en bare "må" lese. Alt fra ren underholdning til mer filosofiske bøker. Du mener vel Jens Bjørneboe? Jeg vil i alle fall anbefale trilogien "Bestialitetens historie"("Frihetens øyeblikk", "Kruttårnet" og "Stillheten") , "Jonas" og "Før hanen galer" av ham. Bjørneboe er en av mine yndlingsforfattere, og dessuten en av de beste forfatterne i Norge. Tolkien er også veldig bra. Han skapte vel fantasy-sjangeren slik den er i dag, og bøkene hans er absolutt verdt å lese. "Sult" av Knut Hamsun er også en meget bra bok. Viste vel dypt inne at det var Jens Bjørneboe håper jeg. Hehe. Er de andre bøkene like spennende/interresante som Haiene? Ble fullstendig oppslukt av Haiene. Tolkiens Hobbiten og Ringenes herre er fantastisk ja, Silmarillion hadde jeg et bomforsøk på for en god stund siden, får se om jeg prøver igjen. Endret 5. desember 2007 av slux Lenke til kommentar
ladybug Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Viste vel dypt inne at det var Jens Bjørneboe håper jeg. Hehe. Er de andre bøkene like spennende/interresante som Haiene? Ble fullstendig oppslukt av Haiene. Tolkiens Hobbiten og Ringenes herre er fantastisk ja, Silmarillion hadde jeg et bomforsøk på for en god stund siden, får se om jeg prøver igjen. Jeg vil si at de tre bøkene i "Bestialitetens historie" er enda bedre enn "Haiene", men jeg synes at alle bøkene til Bjørneboe er veldig bra. Siden du liker Tolkien, burde du kanskje også lese "Húrins barn". Lenke til kommentar
Legion Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 the catcher in the rye - j.d. salinger catch 22 - joseph heller eksorsisten - w.p blatty american psycho - b.e. ellis disse er vel mer moderne klassikere, skal du lengre tilbake anbefalles bl.a. robinson crusoe og siste mohikaner Lenke til kommentar
saluttknall Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Den guddommelige komedie! Denne hadde jeg nesten glemt. Lenke til kommentar
Deneb Skrevet 6. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2007 American Psyko har jeg faktisk lest, dog ble jeg uvel og følte tendenser til ja, usunne tanker underveis... Hehe. Takk for tips, kom gjerne med flere! Morro at det er så billig med pocet, og at man får de meste til 50-100,-. (Går sikkert an å få på et bibliotek også, men syns det er mest stas å ha bøkene selv, da er det også lettest å bestemme når en vil lese) Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 Don Quijote av Miguel de Cervantes, den er regnet som den første romanen og er en klassiker innen litteraturen. Vil også anbefale Solstads Genanse og Verdighet, både morsom og interessant. Inneholder den kjente scenen med lektoren som knuser paraplyen sin i skolegården etter å ha gjennomgått Ibsens Vildanden med en uinteressert klasse på en Videregående Skole. Lenke til kommentar
modin Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Hva med Dostojevski, bøkene hans har stått i bokhyllen min i over et år uten at jeg har orket å lese dem, men det skal jo virkelig være store i verdenslitteraturen. Lenke til kommentar
Binche Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 (endret) To Kill a Mockingbird av Harper Lee... Endret 18. desember 2007 av Binche 1 Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 (endret) Noen politiske og litterære klassikere The Republic - Plato Politics - Aristotle Candide - Voltaire On the Genealogy of Morals - Nietzsche The Social Contract - Rosseau The Spirit of The Laws - Montesquieu Leviathan - Hobbes The Communist Manifesto - Marx & Engels Endret 25. desember 2007 av Trynemjoel Lenke til kommentar
Lolla Palooza Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Candidate - Voltaire Candide heter den. (Sikkert bare en trykkleif fra din side.) Knallbok, forresten! Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 Endret. Ja ting går fort når en bare kaster et fort blikk i bokhyllen før en skriver Lenke til kommentar
frevild Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 JEg er enig med mange av de andre her. Slutter meg spesielt til at Snorres Kongesagaer er viktig lesning når man jo er norsk. Og Ibsen og Hamsun må være med. Videre vil jeg foreslå Bibelen, som har hatt voldsom betydning for all vestlig kultur. Jeg synes det hører med en viss kunnskap om ting som skjedde i riktig gamle dager. Så jeg vil føre opp Herodots historie, Cæsars Gallerkrigen og Tacitus´ Germania også. Mark Twain har skrevet mange spennende og lesverdige romaner, og da kanskje spesielt Tom Sawyer og Huckleberry Finn. Stephensons Sjørøverøya er også en spennende klassiker. Og Robinson Crusoe. Ingstads Pelsjegerliv kan også anbefales. Det ble kanskje litt mye forskjellig her, men sånn får det vel bli når rammene for en slik opplisting er så uklare som de jo er. Olsen: Du skriver at Don Quijote regnes som den første romanen. Det har jeg hørt andre si også. Men hva med Trimalchios middag av Petronius Arbiter (e.l.)? Lenke til kommentar
Lolla Palooza Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Olsen: Du skriver at Don Quijote regnes som den første romanen. Det har jeg hørt andre si også. Men hva med Trimalchios middag av Petronius Arbiter (e.l.)? Don Quijote nevnes ofte som den første moderne romanen, men den merkelappen blir gjerne brukt på en rekke andre bøker også, så det bør vel egentlig ikke tas altfor seriøst. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå