Dieter Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Skal trykke en plakat på 50x70cm og bildet er 3150x4410 pixler noe som gir 160ppi på 50x70 cm. Burde ikke dette holde til et godt trykk? Det er veldig mye frem og tilbake og stadig snakk om disse 300dpi. Har også litt problemer med fargene. her er mailen jeg fikk fra dem: Vi har nå sjekket den og oppdaget følgende: - Den er i CMYK og inneholder ingen pantone farge - Mangler tilskjæringsplass – 2 mm på hver kant (dokument størrelse 504x704 mm) - Lav oppløsning på 160 dpi (vi anbefaler 300 dpi for et best mulig trykkresultat) Løsning: - Hvis du vil ha 2/0 farget + pantone, må alt innholdet som ikke er pantone, ligge på K-kanal (sort). Du må også lage en nye spot-kanal og legge pantone fargen inn der. - Hvis du er fornøyd med hvordan den filen du sendte til oss kan du eventuelt bestille 4/0 farget (CMYK), og bruke filen slik den er nå, uten pantone farge. (Det må fortsatt legges til 2 mm på hver kant og øke oppløsningen!) What to do? Lenke til kommentar
Dieter Skrevet 4. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2007 egentlig står det jo der hva jeg skal gjøre ...... men... Er det noe bedre at jeg interpolerer bildet slik at de får disse 300dpi'ene sine eller at de trykker det på 160dpi (eller ppi)? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 egentlig står det jo der hva jeg skal gjøre ...... men... Er det noe bedre at jeg interpolerer bildet slik at de får disse 300dpi'ene sine eller at de trykker det på 160dpi (eller ppi)? Vi har i hvert fall ingen problemer med å lage store utskrifter i den oppløsningen, men vi bruker plotter da. 300dpi er viktig på et lite bilde som du ser på nært hold, men ingen studerer et 50x70cm bilde på en halvmeters hold... Syntes forøvrig trykkeriet var vanskelig, det er null problem for dem å gjøre akkurat det de ber deg om å gjøre, og hadde de gjort det uten å mukke, og levert resultatet, ville du helt sikkert blitt fornøyd. Har du snakket med lokale fotobutikker? Det er mange fotobutikker som kan levere så store bilder, uten at det koster en formue, og jeg har i hvert fall ingen ting å si på kvaliteten på de vi lager der jeg jobber. Ellers er det mange tjenester på nett også som tilbyr dette, og til svært gode priser... Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 Trykkerier er litt vanskeligere fordi de trykker på annerledes maskiner som må ha alt i orden. Bruk heller vanlig fotolab hvis du ikke har helt peilingen. Trykkerier jobber mot typografer og designere som vet alt om CMYKing og alt det der. Lenke til kommentar
Talgtapp Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Noen interpoleringsverktøy gir deg litt bedre resultat enn om du bare kjører i 160dpi. Men som det allerede har blitt sagt skal ikke det være noe problem. Når det gjelder fargene lurer jeg på hva du har avtalt med trykkeriet? Er det 2 fargetrykk, sort + 1 pantone? Vær klar over at det er vanskelig å spå hva slags resultat det vil gi. Selv proffe værktøy som adobe cs3 gjengir pantonefarger(på skjerm) med varierende hell. Hvis du lager filen din i photoshop anbefaler jeg multichannel fremfor duotone. Multichannel lar deg bearbeide begge kanalene, mens duotone bare lager en blanding automatisk. Pantone gir deg mulighet til å bruke unike farger som metalik og fluor, vær også obs på at det er forskjell på matte og blanke farger. Når det er sagt skal du bare bruke et offsettrykkeri hvis plakaten din skal masseproduseres. Ellers lønner det seg ikke. lykke til! Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Det er veldig mye frem og tilbake og stadig snakk om disse 300dpi. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...iew=getlastpost Er det noe bedre at jeg interpolerer bildet..Ja, så har du i alle fall kontroll på ting. Vi har i hvert fall ingen problemer med å lage store utskrifter i den oppløsningen.. Betraktningsavstand er en formidlende faktor ved stor utskrifter som ofte tillater "lav" oppløsning uten at det er av betydning. Bruk heller vanlig fotolab hvis du ikke har helt peilingen. Men da kan du glemme spot/Pantonefarger. Når det er sagt skal du bare bruke et offsettrykkeri hvis plakaten din skal masseproduseres. Ellers lønner det seg ikke. Et vensentlig poeng. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå