unundindur Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Hei. Nå er det snart jul, og familien har bestemt seg for at min lillesøster skal få seg speilreflekskamera til jul, noe som er fornuftig ettersom hun er svært flink med bilder. Selv har jeg et Nikon D80 kamera jeg er strålende fornøyd med. Nå har min søster ønsket seg Cannon EOS 400D, men jeg kom til å tenke på om det var lurt å samle familiens kameraer under et merke, med tanke på kompabilitet osv. I så fall er vel D40 et naturlig valg. Ellers lurer jeg generelt på om det er noen kameraer i denne prisklassen (5000+/-) som markerer seg spesielt godt eller dårlig. A>lle svar mottas med takk Lenke til kommentar
norbat Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 (endret) En 'liten' test: http://dinside.no/php/art.php?id=497619 Er selv Canon-fan, så synes du skal etterkomme din søsters ønske Endret 4. desember 2007 av norbat Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Svaret er egentlig ganske enkelt. Alle kameraene i denne prisklassen er veldig gode. De er mer eller mindre overlegne hverandre på forskjellige områder og utfyller hverandre perfekt på andre. Det er et ganske enkelt svar. Problemet ligger i at det gjør selve kjøpet utrolig vanskelig. For tiden er kanskje det beste kamerakjøpet på markedet Samsung GX-10 til 5700 med 18-55mm. Dette er et rebrandet Pentax K10D, i bunn og grunn akkurat samme kameraet. Kameraet er i utgangspunktet mer en konkurrent for Nikon D200 enn Nikon D40. Det er solid som en stein og skal vi tro en av brukererfaringene i prisguiden Pentax K10D "et kamera man kan herje med". Det kan jo være nyttig? Om 5700 kommer litt over det dere er ute etter rent prismessig, er det ikke noe radikalt galt med D40x. D40x er et ypperlig kamera å vokse med, det eneste problemet med det rent saklig sett er at det ikke har autofokus i huset, det vil si at du behøver optikk med innebygd autofokus for å få autofokus. Dette er et problem med noe spesiell optikk, du får rett og slett ikke autofokus med noe optikk, spesielt fastoptikk. Men dersom hun senere blir interessert i litt snaksen fastoptikk er det ikke værre enn at storebror ønsker seg D300 og lillesøster arver D80 og D40x gis til pappa så han kan ta bilder av sin hobby. D40x gir i mine øyne også et mye bedre inntrykk enn 400D, spesielt med tanke på byggekvalitet og ergonomi. At kitobjektivet også er noe bedre enn Canons EF-S 18-55 (for now, i det minste) skader heller ikke. Om familien deler på optikk og Nikon-utstyr skader det absolutt ikke. D40x er ikke noe dumt valg. Kanskje kan det være verdt å vurdere D40 (uten x), da får man 4 megapixler mindre og en annen sensor, men pengene du sparer kan legges i en pott for bedre optikk, og det er vel ingen dårlig løsning? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå