Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva er gyldig legetimasjon?

Chizzo

Anbefalte innlegg

Er Mastercart et gyldig legetimasjon?

Grunnen til at jeg spør om dette er at Mastercard har autograf, men mangler bilde... Har mistet det gamle Visakortet mitt.. :( og hvis jeg kjøper et nytt så må jeg vel abonnere (betale) for begge to.... Eller?

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mastercard er ikke gyldig.

Hva som gjelder som gyldig bestemmes vel av den respektive bedrift/utested.

I Norge går stort sett Visakort med bilde, pass, postens ID-kort, førerkort.

Kort med bilde, navn og fødselsdato (evt. også personnummer), er stort sett det som gjelder med andre ord.

Lenke til kommentar

Jeg syntes det er helt absurd at postens ID-kort går som gyldig informasjon!

Jeg kjenner minst en som har skaffet seg "ekte" falsk legitimasjon hos posten. De har først fikset på et bankkort så det ser ut som de er født noen år tidligere (Dette kan man se om man ser nøye), og dette leverer de inn til posten, så lager de ekte Postens ID-kort, men som sier at personen er eldre enn han egentlig er. For eksempel har de jeg kjenner forandret på personnummeret fra født i 90, til født i 88.

Hvorfor sjekker ikke posten opp mot folkeregisteret eller en annen kilde?

Jeg vil ikke si hvordan de fikk forandret datoen på bankkortene, siden da er det nok noen her som vil prøve å kopiere metoden, og det er ikke det som er poenget med denne posten. Posten kan vel kanskje modereres eller slettes av moderator hvis han/hun føler at den bryter noen regler.

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar :)

Da må jeg vel skaffe meg ett nytt visa kort da :( Må jeg da betale for begge to? hvis f.eks det hadde kostet 50 kr. i mnd ( nå vet jeg ikke hva det koster da ), måtte jeg da betale for begge? Altså 100 kr i mnd?

Hvis ikke jeg trenger det så gjør jeg selvfølgelig ikke det, men tenkte det var lurt å spørre :)

Lenke til kommentar

En jeg gikk på videregående med var i en lignende knipe og måtte bruker passet sitt hver gang han skulle kjøpe slalombrus på butikken. Pass er altså gyldig legitimasjon om du har dette, om jeg ikke tar skammelig feil nå da.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

der jeg jobber på utested er ikke postens legg gyldig. sånn som jeg har forstått det er ikke postens legg lengre sett på som et gyldig bevis lengre.

men som jeg har forsått det er det vel enkelt å greit at et personbevis skal ha bilde navn underskrift og fødselsdato/personnummer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...