Gå til innhold

Stor ytelsesforskjell på 2MB og 8MB cache?

Anbefalte innlegg

Jeg skal bytte ut min nåværende WD120GB 8MB cache med en Seagate Barracuda V 120GB. [p.g.a støy selvfølgelig!]

Hos komplett koster 8MB versonen nesten 300,- mer enn 2MB versonen.

Er det veldig stor ytelesesforskjell på disse to diskene? Burde jeg kjøpe 8MB disken, eller spare 300 og kjøpe den med 2MB ?

Hva vil jeg i så fall merke forskjell på hvis jeg velger den med 2MB cache? - hva er det som vil gå treigere?

-God natt-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs helt på hva du skal bruke den til ja.

Spesielt godt tilegnet folk som programmerer store programer/spill, og grafiske designere som arbeider med store filer.

Skal du ha en disk med lav access-tid så går du for SCSI, men det er ikke billig.

Edit: Så var det dette med støy da ja.

Lenke til kommentar
Spørs helt på hva du skal bruke den til ja.

Spesielt godt tilegnet folk som programmerer store programer/spill, og grafiske designere som arbeider med store filer.

Skal du ha en "rask" disk så går du for SCSI, men det er ikke billig.

Bråker ikke disse da , med 10k runder per min ?

Kriteriet var jo støynivå...

Jeg spiller og har store programmer kjørende med Seagete barracuda.

Funker kjempe fint.

Lenke til kommentar
Vær så god

http://www.hardware.no/tester/harddisk/2mb..._8mb/index.html

Denne testen sier vel det meste...

Feilpostet, denne posten burde vel ha blitt postet under lagringsmedier...

Syntes egentlig den testen er litt dum fordi når du ser på cache størrelsen så er jo 8MB 4ganger større enn 2mb (noe så logisk) enda har 2mb'en over halvparten av ytelsen til 8mb'en........

var bare en tanke :)

Edit: Leifi was back twice :D

Lenke til kommentar
Vær så god

http://www.hardware.no/tester/harddisk/2mb..._8mb/index.html

Denne testen sier vel det meste...

Feilpostet, denne posten burde vel ha blitt postet under lagringsmedier...

Syntes egentlig den testen er litt dum fordi når du ser på cache størrelsen så er jo 8MB 4ganger større enn 2mb (noe så logisk) enda har 2mb'en over halvparten av ytelsen til 8mb'en........

var bare en tanke :)

Edit: Leifi was back twice :D

Tenk deg litt om på det du sier her... For det første er det ikke bare chache'n som bestemmer ytelsen. Og for andre, skulle du overføre samme retorikk til andre IT-ting, ville det bety at cpu'er som har dobbelt med Mhz også er dobbelt så raske og at 100Mb LAN = 10x 10Mb LAN i ytelse...

Gå for 8MB cache du, iallefall om du skal bruke disken til mer enn kun lagring

Lenke til kommentar

Hvor stor ytelsesforskjell det er på 2MB og 8MB cache er systemavhengig. Spørsmålet er hvor mye RAM du har og hvor stor vekslefil du har. For å sammenligne to cacher er det også nødvendig å vite hvilken type cache det er snakk om (fullt assosiativ, sett-assosiativ og direkte-mapped). Alle disse tre typene har dine fordeler og ulemper.

Den eneste måten å finne det ut er å kjøre en benchmark på begge HD'ene. :)

Lenke til kommentar

Jeg skal bytte ut min nåværende WD120GB 8MB cache med en Seagate Barracuda V 120GB. [p.g.a støy selvfølgelig!]

Sett en IBM 75 GXP i maskinen i et par dager, så skal du se at du kommer over støyen til en ganske ny WD ganske fort :wink:

hehe! har selv byttet fra ibm til wd. syntes ikke den bråker så ille jeg (wd altså)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...