Gå til innhold

Hindre adgang til verktøy som ifconfig

nets

Anbefalte innlegg

Hei, jeg driver å leker meg litt med linux. Og jeg lurte på om det er noen enkel metode å sperre av verktøy som ifconfig for alle brukere uten om root? Stort sett alle systemverktøy med andre ord.

(Via ssh altså - bash).

Distro: Debian 4.0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, jeg driver å leker meg litt med linux. Og jeg lurte på om det er noen enkel metode å sperre av verktøy som ifconfig for alle brukere uten om root? Stort sett alle systemverktøy med andre ord.

(Via ssh altså - bash).

Distro: Debian 4.0

Kjører Ubuntu, men den er i nær slekt med Debian. Hvis du blar deg frem til der hvor ifconfig ligger, i mitt tilfelle /sbin/ifconfig, ser du at rettighetene er satt slik at alle brukere kan kjøre filen (x er avmerket/satt rettighet).

Fra terminal kan du hindre all bruk:

sudo chmod 0 ifconfig

Ser også at eieren av ifconfig er root, så det er mulig du kan gi root normale rettigheter slik:

sudo chmod 700 ifconfig

Lenke til kommentar

Mange slike systemverktøy er kjørbare for vanlige brukere, men vanlige brukere har ikke tilgang til å gjøre endringer.

Det er en grunn til dette, mange andre programmer bruker output fra kall av systemverktøy. Fjerner du tilgangen helt kan enkelte programmer slutte å virke. (Har ingen eksempler, dessverre)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...