Gå til innhold

nVidias kommende lanseringer, hva vet vi?


WheelMan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Som nevnt i en annen tråd, 4850 i CF slår 280 på ca stock.

Med E8500 på 4GHz, kortene klokket +50 på core og mem (GTX 280kortet også), ligger 4850-settet ca 200 poeng foran i 06 (18400 cs 18200) :D

Noen andre tester enn 3DMark 06 ?

Det er en ganske verdiløs test for nye GPU'er

Lenke til kommentar
hva slags PC har du bestilt?

 

Kopierer liste over komponenter fra et engelsk forum:

 

Case: Antec Twelve Hundred

Processor: Intel Core 2 Quad Q9450

Motherboard: Gigabyte GA-X48T-DQ6

Hard drives: 2x Seagate Barracuda 500GB, 7200RPM Hard Drives

Power Supply: Thermaltake Toughpower 850W Modular Power Supply

Screen: Samsung 22" LCD Syncmaster 226BW

Graphics Card: XFX GeForce GTX 280

RAM: Corsair TWIN3X 1333MHz DDR3, 4GB, DHX, Kit w/two 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24

Operating System Windows Vista Home Premium 64bit OEM

DVD-Burner: Samsung DVD-burner SH-S203 SATA Black OEM

Thermal Paste: Arctic Silver Ceramique 2.5G

CPU-fan: Cooler Master HyperTX2 CPU+Board Cooler Socket AM2/AMDk8/LGA775

Mouse: Logitech G9 Laser Mouse

 

 

ATI inside?

 

Har jo ikke fått denne pc'en enda da... Har ATI nå... :!: ATI Raedon X1600 PRO faktisk... :no:

Lenke til kommentar
Ser ut som konkurransen er i gang, fant GTX 260 til 2500 kr nå:p dog ikke på lager

GTX 260 kommer ikke i volum før om en ukes tid.

 

Både 260 og 280 skal rundt 1000 kroner ned i pris... Så 260 til 2500 høres ikke så galt ut. 280 vil nok droppe til rundt 3500.

 

Hvis norske butikker følger opp da...

Lenke til kommentar

Uansett pris må man jo i utgangspunktet sammenligne epler med epler og dermed 4870 xf med 280 sli. Er man verdens raskeste på 400 meter så er man raskest selv om to sprintere løp raskere på 2 x 200 meter...

 

Så får man ta prisen inn i bildet og ta en privat tradeoff. Slik det ser ut nå hadde jeg nok havnet på 2xAMD denne gangen. Nå har jeg ikke penger til ett AMD-kort engang, så det er hypotetisk. Om budsjettet ikke var ett tema hadde jeg nok i utgangpunktet siktet mot 3xsli 280.

 

Spørsmålet er om ikke XD2 fortsatt er billigere enn 2x4870 og er en enda bedre tradeoff på pris/ytelse...

 

Ytelse er ytelse. Gnålet om fps/watt eller fps/kr er unnskyldninger for å måtte holde seg innenfor budsjett. Med andre ord politikk.

Lenke til kommentar

Nå skal man ta i betraktning hvor mye ekstra man betaler for ting da. Om man får 90% av ytelsen for omtrent halve prisen så holder det for 9 av 10 folk.

 

Det er bare i helt spesielle tilfeller hvor et kort er bra nok til å kjøre en oppløsning man ønsker hvor det KAN være verdt de ekstra kronene. Har man allerede 100 fps i et spill betyr det omtrent ingenting om du kunne hatt 110 fps, foruten bragging rights da.

Lenke til kommentar
Uansett pris må man jo i utgangspunktet sammenligne epler med epler og dermed 4870 xf med 280 sli. Er man verdens raskeste på 400 meter så er man raskest selv om to sprintere løp raskere på 2 x 200 meter...

 

Så får man ta prisen inn i bildet og ta en privat tradeoff. Slik det ser ut nå hadde jeg nok havnet på 2xAMD denne gangen. Nå har jeg ikke penger til ett AMD-kort engang, så det er hypotetisk. Om budsjettet ikke var ett tema hadde jeg nok i utgangpunktet siktet mot 3xsli 280.

 

Spørsmålet er om ikke XD2 fortsatt er billigere enn 2x4870 og er en enda bedre tradeoff på pris/ytelse...

 

Ytelse er ytelse. Gnålet om fps/watt eller fps/kr er unnskyldninger for å måtte holde seg innenfor budsjett. Med andre ord politikk.

 

 

Er ikke helt enig, for folk flest er det det å få mest ytelse for penge som teller.

Så om 2x HD 4870 koster det samme som 1x GTX 280 så er det for meg (og de fleste andre vil jeg tro) mest naturlig å sammenligne 2x HD 4870 og 1x GTX 280. Du sammenligner jo forskjellige løsninger i forskjellige prisklasser.

 

Blir som om du ikke kan sammenligne en dobbelkjerne og en firekjerne prosessor fordi de har forskjellige antall kjerner og det blir jo litt rart.

 

 

For folk flest er et skjermkort et skjermkort, om de har 2x HD 4870 til 4'500kroner eller 1x GTX 280 4'500kroner (priset tatt rett ut av tomme lufta) så tar de det som yter best, om det så blir en Crossfire løsning eller ikke, det å sammenligne 2x HD 4870 med 2x GTX 280 SLi blir jo hvert fall fullstendig feil, kan ikke sammenligne noe som koster dobbelt så mye enn det andre.

 

 

De fleste idag har jo også Crossfire kort, da Intel sine brikkesett er av langt bedre kvalitet og har langt færre problemer enn nVIDIA sine nForce brikkesett, så Crossfire er noe mange tar imot med åpne armer, mens SLi er noe folk må ta et kompromiss for å få, får da må de skaffe seg et antatt dårligere nForce hovedkort bare for SLi sin skyld.

 

 

Så jeg ser overhode ikke noe galt med å sammenligne 2x HD 4850 og 2x HD 4870 med 1x GTX 280, med tanke på prisene er det helt logisk for meg

Lenke til kommentar
Ser ut som konkurransen er i gang, fant GTX 260 til 2500 kr nå:p dog ikke på lager

GTX 260 kommer ikke i volum før om en ukes tid.

 

Både 260 og 280 skal rundt 1000 kroner ned i pris... Så 260 til 2500 høres ikke så galt ut. 280 vil nok droppe til rundt 3500.

 

Hvis norske butikker følger opp da...

 

Hvor lang tid tror du det tar før GTX 260 går ned til under 3000 kr? Og hvis den går helt ned til 2500 kr, hvor lang tid tror du det tar.

 

Og er 260 VELDIG mye bedre en 9800GTX? Er det verdt å kjøpe 260?

Endret av Linkage
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...