Gå til innhold

nVidias kommende lanseringer, hva vet vi?


WheelMan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

GTX280 kommer ikke til å ha noe nytt i seg selv. Det var et program som tok i bruk Nvidia sin CUDA teknologi. Det begynner å dukke opp flere bruk for CUDA den siste tiden, og det siste jeg så var at det skal bli brukt til bla. Folding.

 

CUDA er ikke noe nytt som kommer med GTX280, og du ka nbruke det på skjermkort fra Nvidia siden 8800GTX kom ut. :)

Problemet er vel mest at det er først nå at programvaren begynner å ta form. (ville jeg tro) Maskinvarmessig er ikke GTX 280 noe annderledes. (slikt sett)

 

Men det skal bli spennende, det skal det. :)

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Ok, dette var så spendende og jeg ble så opptat av disse nye mulighetene at jeg fikk feil intrykk og trodde at dette var nytt for GTX 280.

 

Jeg eksperimenterer en del med 3D-simulering/rendring og HD-video på hobby basis og synes at dette er veldige spenende, vet du om andre software som tar i bruk CUDA?

 

EDIT:

Takk,

Nå har jeg googlet litt og fant masse rart om dette. Nvidia har masse info om dette også og jeg kommer nok til å kranske dette nærmere.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Jepp. Veldig spennende teknologi. Nesten så GPUen kommer til å ta over det meste av prosessoren sitt arbeidsområde. Jeg ville vel sagt det er en ganske positiv utvikling. Mer spesialisering, og høyere effektivitet.

 

Prosessoren står vel bare igjen til "småting"... :)

Kanskje Q6600'en lever en del lengre enn jeg forventet? :p

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Nvidia on Intel holder på med å krangle akkurat om dette, og det er best vi overtler det til dem til avgjøre denne saken.

 

Jeg holder fremdeles å lese om CUDA, men fik vite nok for å si at Nvidia har åpnet masse nye muligheter for visualisering/simulering av data. Dette tar utgangspunktet i GPU og dermed eliminirer behovet for en kraftig CPU for visualisringen. På annen side, en PC trenger masse andre annet for å fungere også, bla. OS, drivere, hjelpeprogramme, osv. Her kommer CPU, RAM, HK og andre komponeter i bilde. Her vil CPU ha mye å si, og derfor tror jeg at du blir nødt til å kvitte deg med din goge og gamle og kjære Q6600 før eller senere.

Lenke til kommentar

Tviler ikke et sekund på at Intel og Nvidia holder på å krangle om akkurat dette. Det er klart dette svekker Intel en del, og det er svært negativt for dem at GPUen får flere oppgaver. Det betyr da at folk sjeldnere oppgraderer prosessor (fra Intel), og heller kjøper en bedre GPU (fra Nvidia).

 

Men det hadde vært synd å la dette være opptil dem å avgjøre, for dette er to store selskaper som (naturligvis) gjør alt for å tjene mest penger. Så må si meg uenig at dette er best å overlate til dem.

Selv om Nvidia kanskje vet best, betyr ikke at de gjør det beste for oss. ;)

 

PC trenger masse andre annet for å fungere også, bla. OS, drivere, hjelpeprogramme, osv. Her kommer CPU, RAM, HK og andre komponeter i bilde. Her vil CPU ha mye å si, og derfor tror jeg at du blir nødt til å kvitte deg med din goge og gamle og kjære Q6600 før eller senere.

Uten tvil mye ja. (ellers hadde vi jo ikke trengt en general purpose prosessor som CPUen er)

Men denne Q6600'en bruker så vidt 1% av kapasiteten sin til slike oppgaver, og det er dermed MASSE å gå på. Så om GPUen hadde tatt over de tyngre oppgavene til prosessoren så kunne nok kanskje "levetiden" blitt tredoblet eller mer. :D

 

Før eller siden må jeg nok utvilsomt bytte ja, men forventet levetid vil nok øke drastisk. Nå dagdrømmer jeg selvfølgelig litt, og det tar nok en stund før CUDA blir såpass utbredt.

Lenke til kommentar

Min E8400 jobber fært på spill jo, den står på 100% i S.T.A.K.A.R og 70% i Crysis. Hvordan din Q6600 klarer seg med 1%?

 

Du kan få lov til å beholde det til slutten av året. Hvis jeg ikke tar helt feil, Intel kan/vill ikke finne seg i dette. De kommer nok til å droppe en "bombe" med kommende platfrormen sin.

 

Dette er forløpige bare spekulasjoner fra min side, men Nvidia har tvunget Intel til å vise litt "muskler" og overbvise markedet hvem er sjefen på Intel-platformen. Du må huske at vi prater om bruke Nvidia GPU på noe som heter "Intel-platform". Så, hvis jeg ikke tar helt fiel, vi kan beholde vår kjære Q6600 og E8400 for ca 6 månder til.

 

Det blir spennesnde å se hva Intel kommer til å pønske ut, vi får se.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Min E8400 jobber fært på spill jo, den står på 100% i S.T.A.K.A.R og 70% i Crysis. Hvordan din Q6600 klarer seg med 1%?

Kan ikke se hvordan du nevnte spill i rekka di?

Med "bla. OS, drivere, hjelpeprogramme, osv." tolket jeg ikke spill som en av tingene, da spill er en svært tung applikasjon, og det er slikt jeg snakker om som kanskje skjermkortet kan ta helt over. F. eks så vil jo skjermkortet ta over store deler av fysikkutregningene, og det har også gått rykter om AI-prosessor (som sikkert også CUDA kunne klart). Og tilslutt så er det skjermkortet som drar hele pakka.

 

Nå er det jo slik at prosessoren helst skal yte 100% i alle spill, slik at du får høyest mulig FPS. Selv gamle spill kjører kjernene til 100%. (kjernen er vel mer korrekt, da de naturligvis ikke har støtte for flere kjerner)

At crysis kun bruker 70% hørtes dog litt merkelig lite ut. Jaja. :)

 

Du må huske at vi prater om bruke Nvidia GPU på noe som heter "Intel-platform". Så, hvis jeg ikke tar helt fiel, vi kan beholde vår kjære Q6600 og E8400 for ca 6 månder til.

Ja. Dog er det jo slik at du nærmest bare kan kjøpe en ny kjøler + litt kunnskaper så har du nærmest en ny CPU. :D

Nå vet jeg ikke hvor stor ytelseøkning Intel planleger, men i beste/værste fall så kan Q6600'en fortsatt inneha ytelsetronen med "litt" overklokking.

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...