Gå til innhold

nVidias kommende lanseringer, hva vet vi?


WheelMan

Anbefalte innlegg

Ser ut som om det blir grafikkfest i sommer:

 

Nvidia will price its Geforce GTX 260 to $399 with a strong possibility to drop it even further. At the same time ATI will position its Radeon HD 4870 to $329 as this will bring ATI to desired price / performance level. GTX 260 should be a bit faster but it will, at the same time, cost more.

 

The original plan was to price RV770XT closer to $229 but we believe ATI wants to probe the market and that RV770XT ended up faster compared to GT200 than people would have expected.

 

If Nvidia drops the GTX 260 prices to $329 or close to that ATI can definitely go down with the price and still make some money.

 

This definitely means that at some point you will be able to buy RV770XT based card to close to $200 but this might take a month or two.

 

Over all we believe that this will be a great buy for the money but $399 GTX 260 looks like an attractive offering.

http://www.fudzilla.com/index.php?option=c...0&Itemid=65

 

Hvis HD4870 faller ned i $200 som blir ca 1500 kr, så får vi virkelig mye grafikk for pengene. Den grafen som ble vist her viste jo at HD4870 hadde 40% bedre ytelse enn 9800gtx. Da kan HD4870 bli den nye pris/ytelse favoritten. :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
We recived an official massage from nVIDIA which provide the final official price of GTX 200, and some imformation about sale date.

 

The official suggested pricing to manufacturers is the following:

 

- GeForce GTX 280 - $649

- GeForce GTX 260 - $399

 

 

The embargo time for the GeForce GTX 280 and GeForce GTX 260 is on Monday, June 16th, at 6:00 a.m. PDT.

The GeForce GTX 280 will be available in quantity on Tuesday, June 17th, 2008. The GeForce GTX 260 will be available the following week on Thursday, June 26th, 2008.

Expreview

 

ASUS

・Geforce GTX 280 $765

・Geforce GTX 260 $531

 

MSI

・Geforce GTX 280 $720

 

inno3D(18th on sale)

・Geforce GTX 280(overclocking version 650MHz/2280MHz) $756~$774

・Geforce GTX 280 $720

 

ZOTAC(18th on sale)

・Geforce GTX 280 $738

・Geforce GTX 260$522

 

GAINWARD

・Geforce GTX 280 $720

Expreview

 

Priser rundt 5000,- kan nok forventes for GTX 280, og rundt 2500-3000,- for GTX 260, hvertfall i starten. ;)

Endret av Sindre Aleksander
Lenke til kommentar

Ser nå ut som man behøver virkelige heftige kjøleløsninger for tri sli om det skal bli såpass tettpakket.

 

Er jo nesten sånn at man trenger nye hovedkort som bryter atx standaren og som gir litt mer plass mellom pci-e x16 sporene.

 

Forsåvidt så er det jo også logisk at Quad Sli har dårligere ytelse i spill som krever masse tekstures da kortene kun har 1G minne / 2 = 512 mb tilgjengelig som brukes av hver av kjernene.

Lenke til kommentar
Ser nå ut som man behøver virkelige heftige kjøleløsninger for tri sli om det skal bli såpass tettpakket.

 

Er jo nesten sånn at man trenger nye hovedkort som bryter atx standaren og som gir litt mer plass mellom pci-e x16 sporene.

 

Forsåvidt så er det jo også logisk at Quad Sli har dårligere ytelse i spill som krever masse tekstures da kortene kun har 1G minne / 2 = 512 mb tilgjengelig som brukes av hver av kjernene.

 

Jeg tror at det finnes en del misfortåelser angående hvordan luft kan flytte seg gjennon små klaringer. Det er samme om disse kortene har 5 cm klaring eller 50 cm. Disse kortene kan gjerne stå tett sammen, men en effektiv kjølesyetem kan trenge luft gjennom dem uten problemer. Det er kun luftflyt/vannflytt i kassen som kommer til å avgjøre temperaturene, ikke avstand mellom kortene.

 

Forløpige har jeg ett intrykk at GTX 280 kommer til å blåse ut varmen gjennom back-opening, og da blir det enda mindre problamatisk å montere dem tett sammen.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Avstanden har nok endel å si den også.

 

Om kortene står tett blir det vanskeligere å få god luftstrøm mellom kortene, isåfall må man ha kraftigere vifter = Mye mer støy.

 

I tillegg kommer det ganske mye varme fra baksiden av kortet(baksiden av PCB) som gjør at kortet ovenfor vil kjøre varmere.

 

Det er ikke uten grunn at enkelte folk med SLi har stabilitetsproblemer pga. varme. ;)

Lenke til kommentar

Misforstått? Har du prøvd ut dette i praksis, og/eller har du noen pålitelige kilder som snakker din sak?

 

For skal like å se de kildene som påstår at temperaturen IKKE blir nedsatt om man setter slike kort såpass nærme. For av erfaring så stemmer dette ganske dårlig med virkeligheten. (som Wheelman og Sindre påpekte)

 

Du sier at luftflyten har e del å si, og dette er riktig ja. Og når kortene står så nærme så stopper jo luftflyten kraftig opp. Selv om de har gjort visse forbedringer for å få mer luft mellom kortene.

 

Kabinettkjølinga er så god som du kan få den, så dette står det ikke noe på.

 

Forløpige har jeg ett intrykk at GTX 280 kommer til å blåse ut varmen gjennom back-opening, og da blir det enda mindre problamatisk å montere dem tett sammen.

Blir ikke noe mindre problematisk av den grunn... Hadde den dyttet luften ut i kabienttet så ville det krevd desto mer av kabinettkjølinga, men det er ikke der hovedproblemet ligger.

 

Det er at de ligger tett. Hvorfor holder man seg varm med en boblejakke på vinteren? Jo fordi den isolerer. Og hva er isolering? Jo, at luften blir holdt stille ved små luftlommer. Hva skjer når du har flere kort inntil hverandre? Ja, akkurat... De skaper små luftlommer mellom hverandre, som gjør at kortene "isolerer" hverandre. Ivhertfall mye mer enn om de hadde stått mer fra hverandre og det kunne være mer bevegelse i luften rundt kortene.

 

Enda en grunn til å skape litt luft mellom kortene er at kortene suger inn mest mulig kald luft. Når du har tre kort stående inntil hverandre, så vil viften måtte suge inn luft som har pasert de andre skjermkortene (gjelder det øverste og det midterste) dette gjør at luften som kommer til skjermkortet allerede er oppvarmet av skjermkortene. Og temperaturen øker enda mer.

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Avstanden har nok endel å si den også.

 

Om kortene står tett blir det vanskeligere å få god luftstrøm mellom kortene, isåfall må man ha kraftigere vifter = Mye mer støy.

 

I tillegg kommer det ganske mye varme fra baksiden av kortet(baksiden av PCB) som gjør at kortet ovenfor vil kjøre varmere.

 

Det er ikke uten grunn at enkelte folk med SLi har stabilitetsproblemer pga. varme. ;)

 

varmen på backsiden har jeg opplevd på 9800GTX, fordi den er bar på backsiden, altså inegn deksel på (baksiden av PCB), men det virker at GTX 280 har adresert dette problemet med en deksel som dekker backsiden også.

 

Poenget er, hvis du har bra luftflytt, da flytter luften like godt gjennom en 5cm klaring, som 50 cm klaring uansett. Hvis det er for varmt, da har du dårlige kjøling og det kommer det til å bli uastabil, uansett om du har 100 cm avstand mellom kortene.

 

Nå er jo ikkje Sam_Oslo kjent for å ha rett hver gang heller da...

Hvem har det, Nizzen?

Lenke til kommentar

Man kan si mye om mange sikkert, men jeg synes Sam_oslo har hatt skummelt rett om noen spådommer på pris bla. som virket for gode til å være sanne, men slo igjennom.

 

EDIT:

En ting er vel greit å si, at er det mindre luft(avstand) mellom to varme flater så blir luften fortere oppvarmet ergo vil flatene få større problemer med å kvitte seg med varmen ut til luften like raskt siden luften oppnår metningspunktet raskere.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
"Misforstått? Har du prøvd ut dette i praksis, og/eller har du noen pålitelige kilder som snakker din sak? "

 

 

Spør deg det samme

 

Ja, jeg har erfaringer med det, ikke akkurat med GTX 280, men jeg har flere ganger hatt GPU tett itil hveandre. Mine erfaringer sier at avstanden har lit å si, men ikke så mye som dere vil ha det. Det er heller riktig plasering av vifter og riktig luftflyt som bestemmer teperaturene.

 

Har du erfariner som sier det motsatte?

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
"Misforstått? Har du prøvd ut dette i praksis, og/eller har du noen pålitelige kilder som snakker din sak? "

 

 

Spør deg det samme

Har kjørt SLI med 6800GT, 8800Ultra og 9800GX2. (der jeg har skiftet kjølere på førstnevnte)

(man trenger ikke tre kort engang for å se at det blir ganske varmt når de sitter tett)

 

Nå er det vel heller ikke jeg som kommer med kontroversielle teorier.

Man kan si mye om mange sikkert, men jeg synes Sam_oslo har hatt skummelt rett om noen påstander på pris bla.

Tja, han har nå absolutt rett en gang i mellom ja. Vet ikke om jeg helt kjøper det om riktig prisgjetting dog. Men har egentlig ikke sansen for direkte personkritikk uansett. La oss heller holde oss til påstanden og ikke personen. :)

Lenke til kommentar
Misforstått? Har du prøvd ut dette i praksis, og/eller har du noen pålitelige kilder som snakker din sak?

 

For skal like å se de kildene som påstår at temperaturen IKKE blir nedsatt om man setter slike kort såpass nærme. For av erfaring så stemmer dette ganske dårlig med virkeligheten. (som Wheelman og Sindre påpekte)

 

Du sier at luftflyten har e del å si, og dette er riktig ja. Og når kortene står så nærme så stopper jo luftflyten kraftig opp. Selv om de har gjort visse forbedringer for å få mer luft mellom kortene.

 

Kabinettkjølinga er så god som du kan få den, så dette står det ikke noe på.

 

Forløpige har jeg ett intrykk at GTX 280 kommer til å blåse ut varmen gjennom back-opening, og da blir det enda mindre problamatisk å montere dem tett sammen.

Blir ikke noe mindre problematisk av den grunn... Hadde den dyttet luften ut i kabienttet så ville det krevd desto mer av kabinettkjølinga, men det er ikke der hovedproblemet ligger.

 

Det er at de ligger tett. Hvorfor holder man seg varm med en boblejakke på vinteren? Jo fordi den isolerer. Og hva er isolering? Jo, at luften blir holdt stille ved små luftlommer. Hva skjer når du har flere kort inntil hverandre? Ja, akkurat... De skaper små luftlommer mellom hverandre, som gjør at kortene "isolerer" hverandre. Ivhertfall mye mer enn om de hadde stått mer fra hverandre og det kunne være mer bevegelse i luften rundt kortene.

 

Enda en grunn til å skape litt luft mellom kortene er at kortene suger inn mest mulig kald luft. Når du har tre kort stående inntil hverandre, så vil viften måtte suge inn luft som har pasert de andre skjermkortene (gjelder det øverste og det midterste) dette gjør at luften som kommer til skjermkortet allerede er oppvarmet av skjermkortene. Og temperaturen øker enda mer.

 

Boblejakke ? :p

Jeg vet at 3 kort trenger mer kald luft, men spørmålet er: kommer du til å få mer kald luft i kassen ved å ha 50cm avstand mellpm kortene?

 

Diskusjonen startet når noen forslo en ny HK-design for skape mer avstand mellom kortene, og jeg synes det har lite for seg.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Det er snakk om et par centimeter, ikke en halv meter. Det er snakk om å barbere seg, ikke kutte av seg hodet. Kort i sli og tri-sli har ofte ikke mer enn 0.5cm mellomrom, og dette er utvilsomt for lite ettersom de(t) øverste kortet vil suge inn varmen fra PCB'en til kortet under. Og PBC'en blir ofte veldig varm.

Lenke til kommentar

Det er klart at 3 kort er varmere, og det er ingen tvil at backsiden slipper ut varme. Spørmålet er: forsvinner den varmen med 50 CM avstand? Jeg hevder at den blir der intil du blåser den bort, enten du har 50cm eller o.5 cm mellom dem, du må sørge for luftflyt mellom dem.

 

Det avgjørende spørsmåler er: flytter luft bedre gjennom 50cm enn 0.5 cm opening? Jeg hevder at det er "nesten" det samme, fordi så sant det blåser og skaper trykksorskjeller vil luften trenge seg like godt gjennom 0.5 og 50 cm.

 

De som er unige, forresten det er lov å være det, bør kunne argumenter at luft oppfører seg like stiv som stål.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Det blir det samme som forskjellen på en kraftig vifte og en svak vifte. En svak vifte vil på f.eks prosessorkjøler være mye bedre enn ingen kjøler, men kansje ikke tilstrekkelig alikevel. Med en kraftigere vifte, dvs bedre luftflyt, vil prosessoren sannsynligvis kunne bli kjølt tilstrekkelig.

 

Det er ikke snakk om 5000m mellom skjermkortene. Men ofte er de slik at det ene skjermkortet nesten tar i kortet under seg, og da er det ikke nok rom for viften til å yte maksimalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...