Gå til innhold

nVidias kommende lanseringer, hva vet vi?


WheelMan

Anbefalte innlegg

Uansett plastikk eller aluminium deksel, en effektiv vifte blåser varme lufte bakover ut av kassen.

 

er jo akkurat dette jeg påpeker, er jo såvidt åpning ut bak. sammenlign med et ati kort så er det stor forskjell. er trossallt 210w+++ som skal ut der

Termodinamikken kan påvise/bvise at masse luft/varme/energi kan passere gjennom en liten åpning i veldige kort tid.

Når du begynner med at termodynamikken kan bevise at mye varme kan pasere gjennom en liten åpning, så har du nok surret deg ganske vekk. Mindre åpning trenger mer mottrykk og kraftigere vifter. Og hva resulterer det i? Jo, mer støy. Jo større åpning og bedre luftflyt, des bedre.

 

Uansett plastikk eller aluminium deksel, en effektiv vifte blåser varme lufte bakover ut av kassen. Det er klart at det er mye bedre å slippe varme GPU-luften ut av kassen enn inne og varme opp hele systemet. Her prater vi om 250 watt alså, vil du ha det i kassen din andrull?

Nå har jeg aldri påstått noe annet, men det skal nevnes at en vifte som dytter luften ut bak er ikke nødvendigvis like effektiv med kjøling VS/støy som en "vanlig". Men den sender naturligvis luften ut i kabinettet. Har du god nok kabinettkjøling så kan en slik kjølemetode være mer effektiv for skjermkortet. Har du dårlig kabinettkjøling så kan dette bli et problem.

 

Kabinettkjølingen min er såpass god at en 250W ut i kabinettet ikke ville fært til en praktisk temperaturøkning. Uansett, GTX280 bruker strengt tatt ikke 250W, og selv med en en kjøler som dytter den varme luften ut av kabinettet så vil store deler alliekvel varme opp luften inni.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg liker denne setning på den siden " The heatsink is similar to the 9800GTX, but with additional vents by the sides of the card."
Det vet vi du gjør, men du trenger ikke si det hele tiden... og nei, du såret ikke følelsene mine Endret av Intern
Lenke til kommentar
Uansett plastikk eller aluminium deksel, en effektiv vifte blåser varme lufte bakover ut av kassen.

 

er jo akkurat dette jeg påpeker, er jo såvidt åpning ut bak. sammenlign med et ati kort så er det stor forskjell. er trossallt 210w+++ som skal ut der

Termodinamikken kan påvise/bvise at masse luft/varme/energi kan passere gjennom en liten åpning i veldige kort tid.

Når du begynner med at termodynamikken kan bevise at mye varme kan pasere gjennom en liten åpning, så har du nok surret deg ganske vekk. Mindre åpning trenger mer mottrykk og kraftigere vifter. Og hva resulterer det i? Jo, mer støy. Jo større åpning og bedre luftflyt, des bedre.

 

Uansett plastikk eller aluminium deksel, en effektiv vifte blåser varme lufte bakover ut av kassen. Det er klart at det er mye bedre å slippe varme GPU-luften ut av kassen enn inne og varme opp hele systemet. Her prater vi om 250 watt alså, vil du ha det i kassen din andrull?

Nå har jeg aldri påstått noe annet, men det skal nevnes at en vifte som dytter luften ut bak er ikke nødvendigvis like effektiv med kjøling VS/støy som en "vanlig". Men den sender naturligvis luften ut i kabinettet. Har du god nok kabinettkjøling så kan en slik kjølemetode være mer effektiv for skjermkortet. Har du dårlig kabinettkjøling så kan dette bli et problem.

 

Kabinettkjølingen min er såpass god at en 250W ut i kabinettet ikke ville fært til en praktisk temperaturøkning. Uansett, GTX280 bruker strengt tatt ikke 250W, og selv med en en kjøler som dytter den varme luften ut av kabinettet så vil store deler alliekvel varme opp luften inni.

 

Hvis du er redd for støy fra GPU-viften, hva skal du gjøre med støy fra alle kasse-viftene som skal kjøre på max for å få ut all den varmen du har slippet ut i kassen?

 

Idag leste jeg en review om Lian Li og kom over denne setinigen om konsekvensene av å slippe den varm GPU-luft i kassen, og tenkte på å gøjre deg oppmerksom på det: "Even with the fans all set to high the back corner of the top panel does get quite hot during extended gaming sessions when using ASUS's 4XDVI 3870X2 card - mainly because the custom cooler on ASUS' card dumps all of its heat into the case." Link til "Lian Li PC-V2110" review hos AnanTech

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
The GTX 280 gets listed

 

First price stands at €575

 

The first retailer has listed Nvidia's new GTX 280 and thanks to this early bird we now have a general idea about GTX 280 pricing. Unfortunately, the retailer wasn't kind enough to show some specs or even the picture of the card, so we have to wait a bit longer to see those.

 

The listed card comes from Asus, and the full name of it is ENGTX280/HTDP/1G GTX280 CTLR1GB DDR3 PCI-E DVI-IX2 HDTV. As mentioned, the price stands at €574,94, but bear in mind that this is the first price that we have seen, and that this retailer isn't the cheapest one around.

 

The price is a bit high and it might drop a bit once the card is launched, but don't expect any miracles. You can find the card listed here.

Kilde
Lenke til kommentar
Ser ut som Europa skal melkes... :angry:

 

Jepp, jeg frykter at Europa er melkekua i denne runden. Fordi nå er det vansklige nedgangstider i USA og de færreste gidder å betale feite priser.

 

Nå har de spredd rykter om begrenset antall og muligeten for at det kan bli mangelvare også, da er kua klar for melking!

Lenke til kommentar

Det er jo ikke dyrt da, koster jo 3,7k ca for dagens hiend.

Husker da 8800ultra kostet 6000kr og nettbutikkene ikke kunne levere nok til kjøpelystene forumsbrukere.

 

Målte luften fra min 9800gx2 under load og tempen ut bak var 86C mens ut på siden inne i kabinettet var 87C . Kan jeg tape for det uttaket? så luftstrømmen ut bak øker?

 

87Grader varm luft pøser ut i kabinettet , selv om den suges ut må den først gjennom cpu kjøler og ram.

Endret av War
Lenke til kommentar
The GTX 280 gets listed

 

First price stands at €575

 

The first retailer has listed Nvidia's new GTX 280 and thanks to this early bird we now have a general idea about GTX 280 pricing. Unfortunately, the retailer wasn't kind enough to show some specs or even the picture of the card, so we have to wait a bit longer to see those.

 

The listed card comes from Asus, and the full name of it is ENGTX280/HTDP/1G GTX280 CTLR1GB DDR3 PCI-E DVI-IX2 HDTV. As mentioned, the price stands at €574,94, but bear in mind that this is the first price that we have seen, and that this retailer isn't the cheapest one around.

 

The price is a bit high and it might drop a bit once the card is launched, but don't expect any miracles. You can find the card listed here.

Kilde

Merk dere den. Tror nok det vil bli endel billigere på andre butikker. :)

Edit: Og prisen er inkl. VAT.

Endret av Sindre Aleksander
Lenke til kommentar
Særlige dere med 9800gx2 trenger å bytte ut med en gang, ikke bare fordi det er jo alltid en fordel å slippe intern sli, men fordi Nvidia's graffer tar ikke med 9800gx2 blant anbefalingene for Q3.

Hva er det for noen grunn? GX2 yter godt nok for de fleste i de fleste spill pr. idag.

nVidia vil bare få solgt GTX 280, og 9800GX2 blir sikkert EOL om ikke altfor lenge, men det betyr ikke at alle må selge kortene så fort som mulig, de funker jo fortsatt godt til dagens spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...