Gå til innhold

nVidias kommende lanseringer, hva vet vi?


WheelMan

Anbefalte innlegg

4000-4200 hørtes litt optimistisk ut.

Ryktene skal ha det til at kortet blir priset rundt 600-650 euro i europa.

 

Med en kurs på rundt 8 kr for 1 euro, + moms, så ender man opp på 6000 kroner. Jeg håper ikke det havner der, men jeg blir ikke overrasket.

 

Blir nok enten GTX 260 eller 4870 på meg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ATI taper ikke for Nvida hverken nå eller før. Som vi vet er det et fåtall som kjøper toppkortene og AMD treffer nå den store kundegruppen meget godt med sine kort.

Ja kort basert på G92 vil nok selge mye mer enn G200 baserte kort en god stund fremover og det er her AMD ser ut til å ta sikte på å overkjøre nVidia.

 

Tenk deg ~9800GTX ytelse for 1300kr, i så tilfelle, varmt hvetebrød i tørt gress.

Lenke til kommentar

Er ikke lenge siden 8800 ultra ble solgt for 5-6000 kr. Om GTX 280 blir så mye raskere enn alt annet, og samtidig koster mye penger å produsere, ser jeg ikke bort fra at nvidia kommer til å prise den høyt og satse på lavt volum til høye priser. Husk at chipen er enorm og kostbar å produsere ved dårlig yields.

 

1300 kr er nok litt optimistisk. 4870 som skulle slå 9800gtx kommer til å koste 349 USD; dvs rundt 2200-2300 kr etter moms.

 

Dog, 4850 kommer sikkert til å koste rundt 1500 kr og yte kanskje litt dårligere enn 9800gtx (jeg tipper litt..)

Lenke til kommentar
les meg rett nå :) tror også nvida kommer ut på topp. men igjenn, papirytelen til ati er mye HEAD to HEAD med nvidia og burde indikere en jevnere ytelse enn hva folk antar. men igjenn man vet aldri.

 

det jeg ikke skjønner er at ting er ting virker jevnt, men

 

ROPs: 32 vs 16

TMUs: 80 vs 32

 

har ati virkelig lagd en sånn flaskehaøs som dette?

 

Ser ut til at de har klart det ja. :(

 

Men man vet jo ikke helt sikkert da. Men ryktene stemmer som oftest ganske bra med virkeligheten. Ikke rart dersom ATI taper for nVIDIA igjen.... :(

Og hvordan vet vi at det blir en flaskehals.

Som sagt før så er ikke de generelle spesifikasjonene noe å skryte av.

256bit med 120GB/s båndbredde og 512MB. Samt ingen voldsom økning i shadere.

Spør du meg så ser jeg ikke hva det skal være en flaskehals opp mot. GTX280 er og blir i en annen spesifikasjon, ytelse og prisklasse. Lite sammenligningsgrunnlag.

 

På toppklassen så er det lenge siden vi så noe skikkelig fra ATI (annet en dual-GPUer som da har sine begrensninger), og det ser nok ut som vi må vente enda en god stund (om overhode) før ATI tar opp kampen på dette området. Strengt tatt virker det som AMD holder samme strategi på prosessor og skjermkortmarkedet, der de ikke satser på toppklassene.

 

Edit: CavemNz, tror du er litt for optimistisk på prisen. Tviler på at HD4870 kommer til under 2500kr.

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Hehe, nei det er nok IHS vi ser, kjernen er nok en del mindre. ;)

Ganske vanlig å ha IHS på slike skjermkort etter hva jeg har sett.

G80 sin IHS var svært lik den vi ser her.

g80_1920x1200_1.jpg

Og med fjernet IHS:

g80-ihs_removal%20(3).jpeg

 

Men større enn prosessorer vi ser fra AMD og Intel er de definitivt. ;)

Vi snakker jo om nærmere 1,5 Milliarder tranistorer med 65nm!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...