Gå til innhold

nVidias kommende lanseringer, hva vet vi?


WheelMan

Anbefalte innlegg

Ser ivhertfall sjelden/aldri at noen omtaler toppkort i disse klassene for Elite eller extreme. Men heller entusiast. (gjelder på hw.no og andre utenlanse testsider)

Med andre ord bruker du begreper som stider imot typisk det som blir omtalt på slike testsider, og da blir det raskt diskusjoner om ingenting.

 

 

Men selve oppdelingen i de klassene dine er jeg ikke noe uenig i, bare det faktum at jeg mener Entusiast er det beste av det beste, og når du begynner å kalle HD48x0 for dette, så skjønner jeg naturligvis ingenting.

 

Hadde det vært helt opp til leverandørene så hadde vi hatt "super-über ultra" klassen, da de veldig ofte tar å overdriver produktene sine noe voldsomt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En tidligere tabell:

12117698854f592cb84b.jpg

 

 

det som virkelig får meg til og stusse i ati vs nvidia er denne tabellen det eneste gtx 280 slår ATI på er ROP. 18 mot 80. har ATI virkelig lage en så enorm flaskehals?

 

resten av tabellen heller i ATI favør. selvfølgelig papir ytelse men desto mindre grunn til og ta nvidia dominans som en selvfølge.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

med tanke på pris så banker jo HD4870, 280.

er ikke så mye bedre at det forsvarer en dobbel pris!

ifølge den tabbelen.

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar
Er det sånn at norske nettbutikker skal ha fått inn korte idag? Kan man forhåndsbestille korte noen plass? Jeg kan ikke finne noen nettbutikker som man kan forhåndsbestille det ifra enda. :(

Nettbutikkene har fått muligheten til å bestille kortene i dag, det kan ta alt fra to dager til tre uker når det norske postsystemet er inne i bildet ;)

 

Hmm, for meg går ekstrem og entusiast under samme klasse. Entusiastene er folk som vil ha det beste av det beste og er villig til å betale for det. Ekstrem er liksom det råeste av det råeste, altså da blir jo entusiast og ekstrem samme klasse, synes nå ihvertfall jeg.

I'd hit on that..

Endret av WheelMan
Lenke til kommentar

Kan jo informere folket om at onkelen min akkurat kom hjem fra Ubidays i Paris, hvor han hadde prøvd Far Cry 2. Han fikk dessverre ikke vite hva slags skjermkort som ble brukt, men ytelsen var det ikke noe å utsette på. Da han spurte om det var de nye GT200 kortene som ble brukt hadde person snudd seg og bare gått:P Han sa også at det var helt klart den beste grafikken han hadde sett, til og med bedre en Crysis. Dette er jo en subjektiv mening men allikevel :p Tyder på at GT200 yter bra hvis det var dette kortet som ble brukt mens han spilte demoen! :)

Endret av anders!
Lenke til kommentar
En tidligere tabell:

12117698854f592cb84b.jpg

 

 

 

det som virkelig får meg til og stusse i ati vs nvidia er denne tabellen det eneste gtx 280 slår ATI på er ROP. 18 mot 80. har ATI virkelig lage en så enorm flaskehals?

 

resten av tabellen heller i ATI favør. selvfølgelig papir ytelse men desto mindre grunn til og ta nvidia dominans som en selvfølge.

 

Annen tabell:

GT200-VS-RV770-en.png

 

 

HD 4870 slår GT280 over hele fjøla?

 

Det er vell ikke helt tilfelle?

 

GT280 vs HD 4870:

 

Kjerne: 65nm vs 55nm

Transistorer: 1.4Billioner vs 0.8Billioner

GPU Clock: 602MHz vs 850MHz

Shader's: 240 vs 480

Shader clock: 1296MHz vs 1050MHz

Minnetype: GDDR3 vs GDDR5

Mem clock: 1107MHz vs 1935MHz

Mengde GRAM: 1024MB vs 1024MB

Minnebåndbredde: 141.969GB/s (512bit) vs 123.84GB/s (256bit)

ROPs: 32 vs 16

TMUs: 80 vs 32

Texture filling rate: 48160MT/s vs 27200MT/s

FLOPs: 933GFLOPs vs 1008GFLOPs

TDP: 236W vs 157W

Pris: 600USD vs 349USD

 

 

 

Som du ser så er det ikke bare på ROPs GT280 slår HD 4870, den formmelig utklasser HD 4870 når det kommer til Fill rate, transistorer og TMUs.

 

HD 4870 ser ut til å ha fordel av høyere minne hastighet, men det spørs jo om det blir noe å skryte av i praksis når båndbredden er lavere og latency er høyere enn hos nVIDIA med GDDR3.

Lenke til kommentar
"leifeinar" mente jo at AMD / ATI så bedre ut på papiret over hele fjøla nesten

 

Tror vel at 512mb videominne er litt i det minste laget i 2008. Spiller selv med en opploesning paa 1920x1200 og er veldig glad i AA og AF :p Naar Nvidia velger aa selge high-end kort med saa mye videominne saa er det ikke bare et PR triks, men fordi det rett og slett begynner aa bli noedvendig. Folk paa AoC forumet har bl.a rapportert at med 1gb videominne saa forsvant plutselig problemet med framerate drops innimellom. Har selv 640mb videominne og har ofte lurt paa hva som skjer naar framerate plutselig faller til single digits i et sekund eller to innimellom. Det kan kanskje hevdes at AoC ikke er spesielt godt optimalisert, men jeg tviler paa at spill som Crysis og Far Cry 2 ikke vil bruke mye videominne de og ved hoeye opploesninger og med AA og AF.

 

For min del saa betyr det at det er liten vits aa vente paa HD4870x2, selvom dette kortet skulle vise seg aa yte 100 ganger bedre enn GTX 280 i lave opploesninger. Kan jo bare haape at ryktene om at dette ikke bare er to brikker med en 'intern CF link' (slik som 3870x2 har) er sanne, men jeg tviler vel litt paa det. (Dette betyr at begge kjernene har tilgang paa 1gb ram og at ikke informasjonen bare kopieres i to versjonen til hver kjerne med 512mb hver. )

 

Naar det gjelder direkte sammenlikning av stats paa de to kortene saa fungere det ekstremt daarlig. Sammenlikning av frekvens paa kjernen osv mellom forskjellige brikkefamilier gir lite mening. Det samme gjelder antall shadere. Det gir ikke engang mening aa sammenlikne antall shadere i G80 og GT200 fordi Nvidia visstnok har klart aa oeke shaderytelsen med hele 50%. Det eneste jeg egentlig saa paa var ytelsen i flops, men det har egentlig lite aa si det og *shrug*. HD3870x2 gjoer det f.eks meget skarpt i 3DMark, mens Nvidias kort gjoer det bedre i spill benchmarks.

 

Dessverre kan vi nok ikke gjoere stort mer enn aa vente paa benchmarks, med unntak av aa jobbe litt overtid saa vi faktisk har raad til kortene :p

Endret av MrGrandmother
Lenke til kommentar

les meg rett nå :) tror også nvida kommer ut på topp. men igjenn, papirytelen til ati er mye HEAD to HEAD med nvidia og burde indikere en jevnere ytelse enn hva folk antar. men igjenn man vet aldri.

 

det jeg ikke skjønner er at ting er ting virker jevnt, men

 

ROPs: 32 vs 16

TMUs: 80 vs 32

 

har ati virkelig lagd en sånn flaskehaøs som dette?

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar
les meg rett nå :) tror også nvida kommer ut på topp. men igjenn, papirytelen til ati er mye HEAD to HEAD med nvidia og burde indikere en jevnere ytelse enn hva folk antar. men igjenn man vet aldri.

 

det jeg ikke skjønner er at ting er ting virker jevnt, men

 

ROPs: 32 vs 16

TMUs: 80 vs 32

 

har ati virkelig lagd en sånn flaskehaøs som dette?

 

Ser ut til at de har klart det ja. :(

 

Men man vet jo ikke helt sikkert da. Men ryktene stemmer som oftest ganske bra med virkeligheten. Ikke rart dersom ATI taper for nVIDIA igjen.... :(

Lenke til kommentar
litt inside information:

 

prisantydning Asus ENGTX280/HTDP/1G - 4000-4200,-

 

prisantydning Asus EAH4850/HTDI/512M - 1300-1400,-

 

4000-4200 kroner slettes ikke dårlig for GTX 280 vis det er ved lanseringen? Vis den prisen stemmer så får jeg fint råd til korte, har holdt på å tenke de siste dagene hvordan jeg skal klare å få skrapet sammen rundt 1000 kroner.

 

Men hvor har du fått tak i denne infoen? Jobber i en nettbutikk eller noe sånt? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...