Gå til innhold

nVidias kommende lanseringer, hva vet vi?


WheelMan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har testet 9800GX2 i noen timer nå, og må si meg ganske så fornøyd. :)

 

Klokker overraskende bra til å være et dual-GPU kort.

Det MSI 8800GTS 512 kortet jeg testet for to dager siden kom til en maks stabil overklokk på 800/1944/2246. Mens Asus sitt 9800GX2 klarte nesten akkurat det samme på maks stabile overklokk. (780/1944/2246)

Med tanke på at 9800GX2 har en langt lavere start-klokk på GPU, så er det ganske imponerende.

 

Heftig Crysis ytelse. ;)

Selv om jeg synes det "hakker" litt mer pr FPS enn et singelkort. (generelt sett) Men dette er vel ikke noe nytt når det kommer til SLI. (ikke like stabil framerate)

Sleit litt i 1920x1200, og kom ned på 8800Ultra nivå, dog det er nok godt mulig den erstatter GTXen.

 

Edit: nevnte jeg at kortet ser utrolig digg ut? :w00t:

Edit2: Noen intressert i en GTX? :p

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Jeg regner med riktig dollarkurs + mva + dekningsbidrag + tidbits.

 

Importørene betaler neppe retail.

Forsåvidt korrekt og en kjekk detalj. Men jeg tviler på at 9800GTX havner under 2800,-. Om det så gjør det så betyr det HWparty for alt under denne spec'en.

 

Andrull:

Tja hvor lite vil du ha for det? ;)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
9800GTX har blitt listed for $299 flere steder alereade, dette koste langt under 2800.

Vi får se hva prisene da blir i nettbutikker her til lands. Den må bli høyere enn 8800GTS 512MB. Jeg har nå fortsatt tro på at butikkene neppe vil prise den lavere enn 2800,- i starten. Det er lenge til vi får se GT200 og nå er alle kortene på bordet for en god stund i dette sjiktet. 9800GTS og GT vil uansett plassere seg under 9800GTX i pris noe som også presser litt alle veier.

 

Det gleder meg om jeg tar feil, men 2795,- er da ikke godt nok ;)

 

EDIT:

Det ser ut som det har vært en jevn nedgang i pris på 8800GTS og GT G92 gjennom hele mars frem til nå og da er jeg noget mer spent på 9800GTX prisen. Men jeg tror ikke på tall som 2000-2200,-.

 

2595,- høres et par hakk mer sannsynlig ut etter en liten pris sjekk. Men det avhenger også på ytelse status mot x2 kortet til ATI.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
9800GTX har blitt listed for $299 flere steder alereade, dette koste langt under 2800.

Vi får se hva prisene da blir i nettbutikker her til lands. Den må bli høyere enn 8800GTS 512MB. Jeg har nå fortsatt tro på at butikkene neppe vil prise den lavere enn 2800,- i starten. Det er lenge til vi får se GT200 og nå er alle kortene på bordet for en god stund i dette sjiktet. 9800GTS og GT vil uansett plassere seg under 9800GTX i pris noe som også presser litt alle veier.

 

Det gleder meg om jeg tar feil, men 2795,- er da ikke godt nok ;)

 

Vet du hvorfor du sier dette? fordi du nektre å tro at Nvidia har fått panikk og pensjonerer G92 baserte 8800GTS så tilig nå.

 

Nyheten lyder slikt: "The suggested e-tail price in America will be $299, which is about 50 bucks more than the current price of a Geforce 8800GTS."

 

Jeg håper og tror at du tar feil.

Lenke til kommentar

Sam_Oslo:

Hehe må si du tar feil i dine antagelser om grunnlaget for mine vurderinger. Jeg baserer mine gjetninger kun basert på at det ikke finnes noen produkter annet enn x2 mellom dagens toppmodell GX2 og kort til rundt 2000,-.

 

GX2 koster i skrivende stund 3995,- for det billigste kortet hvor 4100,- er en mer jevn gjennomsnittspris. ATIs x2 koster rundt 2600,-. Nvidia har i dag ingen kort over 2100,-, de har dermed muligheten til å plassere dette kortet nokså fritt med unntak av at de må passe på pris-vs-ytelse på ATI sitt x2 som ligger på 2600,-.

 

En annen ting er at norske nettbutikker vet at forbrukerne ikke får se andre toppkort før GT200 kommer en gang rundt sensommeren. Ingenting hindrer dem i å legge på litt ekstra.

 

EDIT:

 

Jeg står på at 2000-2200,- er riv ruskende galt og tror definitivt ikke vi vil se det under 2500,-. Antakelsen om 2800,- er basert på priser før påske, samt at vi vet for lite om ytelse vs. x2 ennå.

 

EDIT2:

En siste ting er at vi må ta inn i betraktningen at de også skal prisplassere kommende 9800GTS og GT, kanskje også 9800GS. En helt ny serie under 2000,- og et gap opptil 4000,- gir lite mening.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Sam_Oslo:

Hehe må si du tar feil i dine antagelser om grunnlaget for mine vurderinger. Jeg baserer mine gjetninger kun basert på at det ikke finnes noen produkter annet enn x2 mellom dagens toppmodell GX2 og kort til rundt 2000,-.

 

GX2 koster i skrivende stund 3995,- for det billigste kortet hvor 4100,- er en mer jevn gjennomsnittspris. ATIs x2 koster rundt 2600,-. Nvidia har i dag ingen kort over 2100,-, de har dermed muligheten til å plassere dette kortet nokså fritt med unntak av at de må passe på pris-vs-ytelse på ATI sitt x2 som ligger på 2600,-.

 

En annen ting er at norske nettbutikker vet at forbrukerne ikke får se andre toppkort før GT200 kommer en gang rundt sensommeren. Ingenting hindrer dem i å legge på litt ekstra.

 

EDIT:

 

Jeg står på at 2000-2200,- er riv ruskende galt og tror definitivt ikke vi vil se det under 2500,-. Antakelsen om 2800,- er basert på priser før påske, samt at vi vet for lite om ytelse vs. x2 ennå.

 

EDIT2:

En siste ting er at vi må ta inn i betraktningen at de også skal prisplassere kommende 9800GTS og GT, kanskje også 9800GS. En helt ny serie under 2000,- og et gap opptil 4000,- gir lite mening.

 

 

Heheh, vet du va? Prisen på 9800GTX bestemmes ikke av nettbutikkene, men bestemmes heller av Nvidia og konkuransen med ATI's priser. Ikke glemm at 3870 koster ca. 1300 og 3870X2 koster ca 2500 og disse kommer til å falle i pris også.

 

Det sier seg selv, og er solklar, 9800GTX kan ikke koste 2800 og overleve. Dette må ligge rundt 2000 for å overleve konkuransen med ATI.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Heheh, vet du va? Prisen på 9800GTX bestemmes ikke av nettbutikkene, men bestemmes heller av Nvidia og konkuransen med ATI's priser. Ikke glemm at 3870 koster ca. 1300 og 3870 koster ca 2500 og disse kommer til å falle i pris også.

 

Det sier seg selv, og er solklar, 9800GTX kan ikke koste 2800 og overleve. Dette må ligge rundt 2000 for å overleve konkuransen med ATI.

Såvidt jeg vet er ikke skjermkort prisbeskyttede produkter, så her har de norske nettbutikkene et slingringsmonn de selv bestemmer og konkurrerer kun mellom hverandre og i en begrenset del mot utenlandske nettbutikker. Ingen hindrer nettbutikkene i å legge på noen hundrelapper om de føler at det er korrekt strategi for produktet ved lansering, og ift. når vi vil se et bedre produkt.

 

Om vi sier 1300 for HD3870 og 2650,- for HD3870x2 så er vi nok enige. Men igjen ytelsen til 9800GTX gjenstår å se før man kan si noe om prisen vs. X2. Men uansett har ATI en tendens til å ha bedre pris vs. 3DMark-ytelse som igjen taler imot en altfor lav pris på Nvidia produktet.

 

EDIT:

Nå har også mange av norske nettbutikker samme eier, som gir oss i realiteten 2-3 konkurrenter dem i mellom, som øker sannsynligheten for litt ekstra prispåslag i starten.

 

Enda et moment er hva slags etterspørsel nettbutikkene i Norge forventer. Med E8400 beregnet nettbutikkene feil og startet med for lav pris og økte den rimelig raskt da etterspørselen var større enn forsyningen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Snart får vi se hvormye $299 blir på NOK. Jeg tipper rundt 2200 +/- 200 for en 9800GTX.

 

"I never think of the future. It comes soon enough." -- Albert Einstein

Tydeligvis gjelder ikke Alberts motto oss her på hw.no eller deg :). Hva $299 blir i NOK kan alle regne ut. Hva det vil koste i norske nettbutikker er ikke fullt så enkelt.

 

Dog mener jeg å huske de sa $299-349.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Snart får vi se hvormye $299 blir på NOK. Jeg tipper rundt 2200 +/- 200 for en 9800GTX.

 

"I never think of the future. It comes soon enough." -- Albert Einstein

Tydeligvis gjelder ikke Alberts motto oss her på hw.no eller deg :). Hva $299 blir i NOK kan alle regne ut. Hva det vil koste i norske nettbutikker er ikke fult så enkelt.

 

Dog mener jeg å huske de sa $299-349.

Du kan avvise og nekte alle sannhehter om GPU og utover det også, men ikke prøv å sette tvil på alt sannhet for det, særlig ikke på Einstein's motto.

 

En thnig kan jeg forsikre deg, Fremtiden kommer alltid fort. Hvis du klarer for en gang til å være subetiktiv her, da oppdager du fort at Alberts motto tydeligvis gjelder oss her på hw.no og særlig deg også :).

Lenke til kommentar

og regne pris er faktisk enkelt, ta annbefalt pris på 5 kort og så ser man hjermkort treva prisen er i norge. da ender man opp med et tall som man kan gange med dollar for og få norsk utssalgs pris... denne ligger i dag på ca 8 eller litt under, så det er ganske enkelt :yes:

 

 

vi har forresten dennediskusjonen i HVER nytt skjermkort tråd

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...