Professional Skrevet 13. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2009 (endret) For å si det sånt, flisespikeri er flisespikeri. Er ikke noe eg kaster bort tiden på, sannheten er at ingen med et sikkelig system kommer til å ha problem med kjølingen. Send nvidia en epost på kjøleløsningen kanskje de gidder å bry seg? For resten av verden så fungere det helt kurant. Endret 13. januar 2009 av HWBruker Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 13. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2009 (endret) Tullball. High-end skjermkort med mer enn 1 GPU har allerede varmeproblemer i godt ventilerte kabinett. Har du forsøkt å eks. kjøre mid-end 3*8800GS på full load i mange timer? Vel det har jeg med 3*120, 1*140, 2*80mm. Det blir fryktelig varmt. Så dette er vås HWBruker. 9800GX2 i samme kabinett på full load i mange timer blir også rimelig hett og når skjermkort ligger oppimot 90C og mer ja da er kjøleløsningene for dårlige og gammeldagse. Endret 13. januar 2009 av Theo343 Lenke til kommentar
Professional Skrevet 13. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2009 (endret) En gpu tåler over 90c ser ikke problemet. Når jeg får mitt kort skal jeg loop det i vantage så kan du selv se at alt er ok med kjøleløsningen. Spør du meg så har nvidia gjort en bra nok jobb, de har lansert et kort så yter bedre en 9800gx2 og kjøres kaldere. Hva mer kan en forvente? Seriøst. Tatt i fra guru3D : At idle you can expect a temperature of ~50 degrees C. Pretty normal. Yet once we push the GPU to 100%, the temperatures take a pretty hefty toll and settle at 75 Degrees C. But also remains fine within designed operational specifications. Kilde: http://www.guru3d.com/article/geforce-gtx-295-review-bfg/5 Endret 13. januar 2009 av HWBruker Lenke til kommentar
TSP Skrevet 13. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2009 (endret) Nå har jeg slettet 10 innlegg, flere av dem off-topic. Beklager om dere anser det å fjerne noen innlegg er med på å sette diskusjonen tilbake til et tidligere tidspunkt. Men slik situasjonen er nå er det enkelte innlegg jeg ikke vil la ligge igjen i tråden. Jeg ønsker heller ikke redigere bort det som er off-topic i noen av de aktuelle innleggene - siden det ødelegger min mulighet for å se siste redigeringstidspunkt (Det er relevant i denne saken). Vennligst hold diskusjonen saklig og konstruktiv. Følg retningslinjene og nettikette. Reaksjoner på moderering taes på PM, ikke i tråden. Endret 13. januar 2009 av TSP Lenke til kommentar
Arsenal89 Skrevet 13. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2009 Litt småskuffet over at komplett ikke sendte kortet mitt i dag =/ Jaja, det gikk veldig fort de 2 siste gangene jeg bestilte der, så var vel på tide med litt tålmodighet nå Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 13. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2009 Mitt ble sendt fra komplett NÅ Lenke til kommentar
Arsenal89 Skrevet 13. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2009 Der ble jaggu mitt sendt også Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 13. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2009 (endret) Jeg regner med at 55nm kortene til Nvidia er kjøligere, men samtidig blir kortene kraftigere. Det med inadekvat kjøling på de kraftigste kortene er ikke noe Nvidia er alene om, det gjelder i høyeste grad også AMD/ATI. Derfor er det på tide med smartere løsninger og mer effektive metoder å kvitte seg med varmen fra skjermkortene hvor luften dyttes rett ut sidedøren. Det er fullstendig unødvendig å måtte gå til vannkjøling når man kan gjøre enkle endringer på luftkjølingen. I grunn mye av den samme tanken som BTX standarden forsøkte å introdusere på CPU biten for noen år siden, dog reversert luftflyt. Men topic: Jeg håper virkelig GTX285 er på lager og klare for forsendelse ved lanseringsdato. Lommeboken brenner etter et bedre kort(på alle områder) å erstatte 9800GX2 med. Endret 13. januar 2009 av Theo343 Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 13. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2009 Jeg regner med at 55nm kortene til Nvidia er kjøligere, men samtidig blir kortene kraftigere. vi snakker vel 183W TDP på gtx 280 noe som er ned 50W det er ganske bra, og vi snakker 289W for 295, og det jeg ser av temp avlsinger som hos guru3d er meget fine tall, men må være lov og mistenke høy viftehastighet unasett, om ikke mange måneder ser vi 40nm, noe som er over 25% krymp fra 55nm tipper vi blir og få se noen fine kort der trikset for og få fine temps er kald luft rett inn på gpu, det funker mye bedre enn fler vifter ut av kabb. jeg har dremlet hull og har 14CM vifter inn på alle mine kabb. og det gir store utslag på temps Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 13. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2009 (endret) Leifeinar: Helt enig i det du sier her. Kald luft på varme deler er viktig og var også prinsippet på BTX/CPU forsøket for en del år siden. Samtidig forsøkte de også å kanalisere den oppvarmede luften bedre og direkte ut av kabinettet, som også er en nøkkel her. Dette er også teknikker vi ser på OEM leverandører hvor stille, godtytende maskiner er viktig. De bruker kanaler i stor grad. Jeg har også modifisert kabinetter for å få bedre luftflyt. Det er ikke bare antall vifter men også hvor de plassers, luftmengde osv som er vikitig for riktig luftflyt. Det kabinettet jeg nevner lenger opp i tråden hadde 3*120mm, 1*140mm og 2*80mm. Disse var plassert stratetgisk for å gi mye kald luft inn i kabinettet(front+bunn) samt at en av 120mm ble plassert(dremlet inn) i topplaten med noe lavere instillinger for å ta unna den varme luften som akumulerer seg i toppen og som ikke 120mm ecxhaust(ved CPU) + PSU får like effektivt ut, Varm luft stiger. 80mm viftene ble plassert fritt/hengende i kabinettet på lav rpm for å kjøle voltregulatorene bedre på de 3 skjermkortene i kabinettet. I tillegg hadde jeg en 140mm vifte i sidedøren som blåste kald luft utenfra rett på skjermkortene. Skjermkortene i nevte 3x eksempel hadde Glaciator kjølere som i seg selv er meget gode, men som dog ikke sender luften direkte ut av kabinettet og viste utfordringene man får om man ikke kanaliserer luften direkte ut. Jeg presser ofte skjermkortene hardere enn de fleste spillere gjør og da ser man også lettere svakhetene i designvalgene rundt kjøling samt enkle forbedringspotensiale. Personlig mener jeg det skal være unødvendig å bytte til dyre og enorme 3.parts heatpipe/radiator kjølere med egeninnkjøpte 3.parts 120mm vifter som strappes på skjermkortene. Dette fordi de kan lage vesentlig bedre kjøling ved å ta i bruk den kalde luften som er rett utenfor sidedøren, eller dumpe den varme luften rett ut av sidedøren istedet for 70% rett inn i kabinettet. Det bør også være unødvendig å ty til vannkjøling(som jeg også har brukt en del år) når man kan utnytte luften bedre i referansedesignene på skjermkortene. De nye kortene virker meget lovende og jeg kommer til å gå for et GTX285 55nm nettopp pga. de tingene du nevner. Selv om vi ser bedringer i Watt ved krymping av samme generasjon(TiC-ToC) så kommer det alltid nye generasjoner som slår ihjel den biten med høyere ytelse. Derfor mener jeg det er på sin plass å tenke litt i BTX baner også for skjermkort. Endret 13. januar 2009 av Theo343 Lenke til kommentar
Professional Skrevet 14. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 14. januar 2009 Mitt ble sendt fra komplett NÅ Ditto, kortet er på vei Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 14. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 14. januar 2009 (endret) Mitt XFX GTX295 kommer idag, bare så synd jeg ikke jobber idag Får se om jeg drar innom jobben bare for å hente da Endret 14. januar 2009 av RamGuy Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 14. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 14. januar 2009 Faen!! Mitt GTX 295 kommer i morgen og da er jeg på klassetur på fjellet til fredag (Og vi kommer hjem når posten er stengt!!) Det irriterer meg sånn passe!! Lenke til kommentar
pheelfresh Skrevet 14. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 14. januar 2009 Hehe kjipt Rudde93. Sånn kan det gå. Mottok mitt nå i kveld. XFX GTX 295. Kortet var en del større enn jeg hadde sett for meg. Men flott er det Da blir det bygging iløpet av helgen på meg. Lenke til kommentar
Cold Snake Skrevet 14. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 14. januar 2009 Har planer om å oppgradere mitt 8800GTX til GTX 295 nå, men jeg har et spørsmål. har hørt at den krever mye strøm, så jeg lurer på om min Corsair 650w holder ? PC spec: Quad Core 2.4ghz (3.0ghz på 1.200V) 2GB ddr2 1x HDD 3 USB komponenter 3x 120mm vifter Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 14. januar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 14. januar 2009 Det skal gå fint det, CS. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 14. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 14. januar 2009 Hehe kjipt Rudde93. Sånn kan det gå. Mottok mitt nå i kveld. XFX GTX 295. Kortet var en del større enn jeg hadde sett for meg. Men flott er det Da blir det bygging iløpet av helgen på meg. Er det lengre enn 9800gx2 og alle andre highend kort? Lenke til kommentar
LockBreaker Skrevet 14. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 14. januar 2009 (endret) Kortet er nesten 27 cm langt. 26.9 eller noe lignende tror jeg det var. ASUS Rampage II Extreme er lengre.... Endret 14. januar 2009 av LockBreaker Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 14. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 14. januar 2009 Kortet er nesten 27 cm langt. 26.9 eller noe lignende tror jeg det var. ASUS Rampage II Extreme er lengre.... Altså det er samme lengde som 9800gx2. Min Areca 1680ix SAS kontroller er 1 cm lengre enn 9800gx2 ! Altså 28cm! Lenke til kommentar
Cold Snake Skrevet 15. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 15. januar 2009 Har planer om å oppgradere mitt 8800GTX til GTX 295 nå, men jeg har et spørsmål.har hørt at den krever mye strøm, så jeg lurer på om min Corsair 650w holder ? PC spec: Quad Core 2.4ghz (3.0ghz på 1.200V) 2GB ddr2 1x HDD 3 USB komponenter 3x 120mm vifter Det skal gå fint det, CS. Lest noen anmeldelser som sier at en må ha minst 680w strømforsyning og nvidia sier så det samme, litt usikker på om jeg skal ta sjansen da. XFX sier minst 630Watt. Skal jeg ta sjansen ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå