Gå til innhold

nVidias kommende lanseringer, hva vet vi?


WheelMan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, tror også det kan være noe der. Hvorvidt garantien brytes eller ei, er nok forskjellig fra produsent til produsent. Men så lenge det ikke kan bevises at det er bytte av kjøleløsningen som har skapt problemet, vil jeg tro du kan reklamere på kortet - fordi det er kortet som ikke fungerer, og ergo ikke noe som er relatert til kjølingen.

Lenke til kommentar

Jeg ville helt klart sendt det inn som retur uansett. Men er det ikke en leverandør eller butikk som godkjenner bytte av kjøler så kan bevisstillingen havne på kjøperen. Men sjangsen er størst for at dette går greit :)

 

Det er mange flere risikofaktorer ved å fikle med kortet. Elektronikken er ekstremt følsom for statisk elektrisitet og ofte er dette hovedårsaken til at produkter får problemer. Det er bare omtrent umulig å bevise og der kan kjøperen havne i posisjonen "du har fiklet med produktet, det kan være du ikke har håndtert det etter forskriftene som kyndige serviceverksteder opererer etter".

 

En annen ting er at bytte av kjøleløsning ikke gir garanti for at alle komponenter får adekvat kjøling. Man kan ha gjort en dårlig jobb eller produktet tar ikke alle hensyn som orginalkjøleren gjorde.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg har montert, demontert, og moddet en del hardware. Jeg har aldri brukt noen form for antistatisk lenke, matte, eller noe slikt. Som rullestolbruker ser jeg på meg selv som en kondensator ift. hva jeg driver med da jeg lager en del mer statisk elektrisitet enn de fleste. Og aldri, aldri har jeg drept noe som helst hardware når jeg har utøvet magien min..

Lenke til kommentar

Da har du nok vært heldig wheelman, siden problemer som forårsakes av statisk elektrisitet oftest viser seg flere dager, uker eller måneder etter man håndterte produktet. Og gjerne ikke særlig utslagsgivende men små ting som alikevel gjør produktet problemfylt.

 

I mine 15 år har jeg selv hatt tilfeller hvor jeg fint kan se at en uvøren tilnærming kan ha vært årsaken til at produktet var "DOA"/DOI, hadde merkverdige problemer el. Og jeg har også opplevd mange andre i mitt yrke som har tatt livet av produkter onsite ved å ikke ta nødvendige hensyn.

 

Det er ikke legoklosser, men ekstremt følsom elektronikk.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Wheelman:

en ting som er viktig å si her. Er du flink til å utjevne deg med godset på det du skal jobbe med så er risikoen for statisk skade så godt som ikke-eksisterende. Og tydeligvis er du flink til det ;)

 

SVD:

er man forsiktig, utjevner seg med gods, ikke forbinder kontaktpunkter på kort/minnebrikker mm, forsøker å unngå å ta direkte på ledende komponenter eller loddepunkter så er man forholdsvis trygg. Ved lodding må også andre ting tas hensyn til.

 

 

Men disse tingene er hovedårsaken til at jeg ikke kjøper brukte PC komponenter i særlig grad, annet enn hvis det er produkter/selgere hvor sjangsen er minimal for uvettig håndtering eller hvor prisen er meget lav. Også grunnen til at jeg er delvisk skeptisk til å selge brukte komponenter fordi mottakeren kan forårsake skade ved uvettig montering eller modifikasjon som igjen blir brukt for å forsøke å heve kjøpet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hmm, tydelig at jeg har blitt feilinformert om "hva det neste er" fra nvidia, men leser i "Hva kan vi vente oss i 2009" at vi kan forvente nye kort fra nvidia allerede nå, i januar. Spørs om ikke kronene skal få bein å gå på :)

 

Angående det med statisk elektrisitet: Som flere her, har jeg også noen års erfaring med fikling på hardware - og jeg heller mer mot at det er uflaks, enn andre faktorer som ødelegger med tanke på statisk-elektrisitet. Jeg vet at det kan skje, har sett både ram-brikker og prosessorer dø sin stille død (heldigvis ikke ved mine hender), men selv har jeg aldri ødelagt noe. Har riktignok alltid tatt mine forhåndsregler, og så lenge man gjør det, tror jeg man kan håndtere det meste med relativt stor trygghet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...