Gå til innhold

nVidias kommende lanseringer, hva vet vi?


WheelMan

Anbefalte innlegg

Man må aktivere SLI i "nvidia controlpanel" på 9800GX2 akkurat som om du har 2 kort, så i praksis er det akkurat det samme bare at du får SLI i en slot og ikke to. SLI går på antall GPUer i og ikke antall kort.

 

Slik vil det være inntil man får multicore GPUer.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noe tegn til 55nm GTX 260 ennå?

 

Det er ikke lett å si noe om fremtiden, men dollarkurs er så ustabil at jeg vil ikke drøye HW-kjøp mer enn nødvendig.

 

For første gang har jeg opplevd noe veldig merkelig. Jeg skal bytte HK, CPU og RAM, og disse koster mer idag enn det jeg har betalt for dem for 9 måneder siden. I normale tider, ville de ha vært halv-pris.

 

Da blir det 4870X2. Kan jo alltids mekke crossfire hvis det blir behov for mer power.

 

Har faktisk flere deler i min maskin som er dyrere nå enn de var i mai.

Lenke til kommentar

Noe nytt rundt 55nm utgavene?

Skal ha nytt system straks så vet ikke helt om jeg skal vente eller ikke? :hmm:

 

Ser at XFX har 2x Black Edition av GTX260? Hva i allverden er forskjellen på disse to?

Det gjelder da XFX GeForce® 260 GTX 896MB DDR3 Black GX-260N-ADB9 vs XFX GeForce® 260 GTX 896MB DDR3 Black GX-260N-ADBF? Kan det være at den ene er 55nm? Fatter ikke hva annet som kan være forskjellen?

 

Hvordan vil det være med 2x GTX260 i SLi vs 1x GTX280?

Kan nemlig få meg 2x XFX GeForce® 260 GTX 896MB DDR3 Black GX-260N-ADB9 til 400kroner mer enn 1x XFX GeForce® 280 GTX 1024MB DDR3 XXX GX-280N-ZDD9? Verdt det?

 

Eller gir SLi så mye ekstra hodebry at det beste er å la være?

Ser jo her at det ikke er allverdens til forskjeller på GTX260 Black Edition og GTX280 XXX?

 

 

Performance GPU Clock MHz The main attributes of the GPU are the core clock rate, which typically ranges from 250 MHz to 1200 MHz in modern cards. 666 MHz 670 MHz

 

Shader Clock (MHz) The number of pipelines (vertex and fragment shaders), which translate a 3D image characterized by vertices and lines into a 2D image formed by pixels. 1440 MHz 1458 MHz

 

Stream Processors Through the use of stream processing, computer benefit from the ability to transparently access a large number of 'cores' (or, computational units) on a chip without having to separately manage each and every one of them along with their associated busses, memories, I/O, etc. 216 240

 

Bus Type N/A PCI-E 2.0 PCI-E 2.0

 

Performance N/A Black XXX

 

Texture Fill Rate (billion/sec) This is the speed at an image can be rendered or "painted". This rate is specified in texels per second, the number of 3D pixels that can be painted per second. A texel is a pixel with depth (3D). The fill rate comes from the combined performance of the clock speed of the processor and the number of pixels it can process per clock cycle, and will tell you how quickly an image can be fully rendered on screen. 63.94 Billion/Sec 80.4 Billion/Sec

 

Vertices/second (Billion) Graphics chips don't work on curves, rather they process flat surfaces. A curve is created by multiple flat planes arranged to look like a curve. 3D objects are created with multiple triangular surfaces, sometimes hundreds or even thousands, tessellated to represent the curves and angles of the real world. 3D artists are concerned with the number of polygons required to form a shape. 0 Billion 0 Billion

 

Pixels per clock (peak) This impacts on the rendering capability of the GRU. The clock speed itself is not the critical factor. Rather it is the per-clock performance of the graphics processor, which is indicated by the number of pixels it can process per clock cycle. 96 120

 

Memory Interface Bus (bit) The bit data rate between memory and the GPU. 448 512

 

Memory Type VRAM was typically based on DDR technology. During and after that year, manufacturers moved towards the vastly superior DDR2, GDDR3 and GDDR4. DDR3 DDR3

 

Memory Size (MB) the video card will have its own video memory which is called Video RAM or VRAM. The VRAM capacity of most modern video cards range from 128 MB to 2.0 GB. 896 MB 1024 MB

 

Memory Clock (MHz) The memory clock rate in modern cards are generally between 400 MHz and 2.4 GHz. 2300 MHz 2500 MHz

 

Lenke til kommentar

GX-260N-ADB9 er den gamle 192, ser det ut som. Ellers 55nm bør være her når som helst, tenker jeg.

 

De 65nm GTX 260 216 var nesten like bra som GTX 280, men var en del kjøligere og klokket en del bedre. Da var da ikke så lurt å betale over en høvding ekstra for GTX 280, mener jeg. Vi får se om det samme gjelder for disse nye 55nm, men foreløpig virker det at man kan få en del mer for pengene med å gå for 2 stk. GTX 260 216 55nm, eller en GTX 295.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Det høres litt rart ut at det alene har hjelpet dem så mye. Det er vel kanskje også utbedringer i desginet, trimming av transistorere e.l (FP64 enhetene er vel tatt ut)?

Nå kjører kanskje 295GTX også på lavere klokkehastigheter.

Det var diskutert om FP64 enhetene skulle taes ut, men om de gjorde det til slutt vet jeg ikke.

Designet på brikken er forbedret.

Lenke til kommentar

Nå som de første spesifikasjoner og bilder er ute, kan vi jo ta en diskusjon på pris og ytelse.

 

Gtx295

 

2x gtx280 kjerner

448 bit minnebuss

frekvens ukjent

DDR3 1792 MB

 

Dette blir en blanding mellom 260(minnebuss) og 280(full kjerne). Siden de holder seg til 448bit minnebuss blir det 2x 12 lags pcb.

 

Her er en sammenligning av 4870x2 mot 260sli og 280 sli.

 

Så, pris?

Selv med overgang til 55nm er det ca dobbelt så mye silisium som 2xrv770. 2xpcb, som har 12 lag og ikke 10 som 4870x2. 280 koster ca 3500 og 4870x2 ca 4000. Kanskje de legger seg på litt over 4870x2 4500-5000 kr? Men siden det var det de ville ha for 280 i utgangspunktet må de vel gå med tap?

 

Hva med ytelse?

280 i sli er nok bedre enn 4870x2 i de fleste tilfeller, men med redusert minnebuss? hmm. Og ikke minst hvilken frekvens når du skal kjøle dette 2 i 1 kortet? Personlig tror jeg ikke de klarer å holde frekvensen til gtx280 med den kjøleløsningen..

 

Tilgjengelighet?

Siden de MÅ tape penger på kortene, kommer dette til å bli et papirkort? Å ja, vi har det raskeste kortet, men det er dessverre ikke mulig å få kjøpt? Kommer det noen gang til massene, eller setter de prisen latterlig høyt så ingen skal kjøpe det?

 

Husk at ATi kommer med refresh'en av rv770 i q109..

Lenke til kommentar
Så, pris?

Selv med overgang til 55nm er det ca dobbelt så mye silisium som 2xrv770. 2xpcb, som har 12 lag og ikke 10 som 4870x2. 280 koster ca 3500 og 4870x2 ca 4000. Kanskje de legger seg på litt over 4870x2 4500-5000 kr? Men siden det var det de ville ha for 280 i utgangspunktet må de vel gå med tap?

Så du har sett selve brikken altså?? Tviler på det...

RV770 har 956 millioner transistorer mot 1400 på 65nm GT200. Det er litt færre på 55nm, uansett så er det langt unna ca. dobbelt så stor.

Ingen av GTX kortene går med tap idag.

 

Hva med ytelse?

280 i sli er nok bedre enn 4870x2 i de fleste tilfeller, men med redusert minnebuss? hmm. Og ikke minst hvilken frekvens når du skal kjøle dette 2 i 1 kortet? Personlig tror jeg ikke de klarer å holde frekvensen til gtx280 med den kjøleløsningen..

Strømforbruker er kraftig redusert på 55nm produktene allerede.

 

Tilgjengelighet?

Siden de MÅ tape penger på kortene, kommer dette til å bli et papirkort? Å ja, vi har det raskeste kortet, men det er dessverre ikke mulig å få kjøpt? Kommer det noen gang til massene, eller setter de prisen latterlig høyt så ingen skal kjøpe det?

Det blir hard-lansering av kortene som vanlig. Angående å tape penger på kortet, se kommentar over.

 

Her er en sammenligning av 4870x2 mot 260sli og 280 sli.

Etter at 180-serie driverne kom så er denne sammenligningen utdatert dessverre.

Lenke til kommentar
Nå som de første spesifikasjoner og bilder er ute, kan vi jo ta en diskusjon på pris og ytelse.

 

Gtx295

 

2x gtx280 kjerner

448 bit minnebuss

frekvens ukjent

DDR3 1792 MB

 

Dette blir en blanding mellom 260(minnebuss) og 280(full kjerne). Siden de holder seg til 448bit minnebuss blir det 2x 12 lags pcb.

Vi vet vel og merke heller ikke antallet ROP og TEX enheter (jeg vil ihvertfall anta samme ROP antall som GTX260 pga den smalere minnebussen).

 

 

 

Husk at ATi kommer med refresh'en av rv770 i q109..

Det gjenstår å se.

Lenke til kommentar
Så, pris?

Selv med overgang til 55nm er det ca dobbelt så mye silisium som 2xrv770. 2xpcb, som har 12 lag og ikke 10 som 4870x2. 280 koster ca 3500 og 4870x2 ca 4000. Kanskje de legger seg på litt over 4870x2 4500-5000 kr? Men siden det var det de ville ha for 280 i utgangspunktet må de vel gå med tap?

Så du har sett selve brikken altså?? Tviler på det...

RV770 har 956 millioner transistorer mot 1400 på 65nm GT200. Det er litt færre på 55nm, uansett så er det langt unna ca. dobbelt så stor.

65nm GT200 er vel ~120% større (576mm^2 mot 260mm^2). 55nm GT200 er hva, 80-90% større?

 

Er det ikke utviklingskostnadene som er størst på slike kort, og ikke selve produksjonen?

R&D kostnadene er betydlig ja, men med høye produksjonskostnader blir det vanskeligere å holde seg konkurransedyktig og ha gode marginer. Lenger tid til å ta igjen R&D kostnadene og mindre penger tjent.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...