Gå til innhold

nVidias kommende lanseringer, hva vet vi?

WheelMan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det lenge til det kommer noe nytt fra nVidia nå? :)

Med tanke på hardware:

Skal vi tro produkt veikartet som er lekket ut fra ELSA så vil det komme en 55nm GT206 produkt veldig snart eller rett over nyåret. Dette vil være en erstatning for GTX260 der dem nok har fysisk kuttet ned på logiske enheter. Ytelsen skal ligge rundt GTX260-216 (som nok da er en placeholder for GT206). Iløpet av Q1 2009 skal vi se GT212 som er en 40nm refresh av GT200 og en erstatning for GTX280. Det kan godt tenkes det vil komme en GX2 versjon av denne.

Lenke til kommentar
40nm? Nå begynner vi å snakke!

Snakker vi DX10.1, eller kanskje DX11 også?

Eller lar det vente på seg til sen-sommeren da vi sikkert får en GTX3xx serie?

nVidia har nok bestemt seg for å hoppe over DX10.1, dvs dem vil få DX10.1 når dem kommer med DX11 produkter, men det vil ikke skje før med GT300 (eller hva nå enn den vil bli kalt).

Lenke til kommentar
Da er det vel bare en vurdering igjen, om det er verdt å vente på eller ikke?

Vanskelig å si. Foruten en eventuell GT212GX2 vil jeg tro disse refreshene hovedsaklig vil ha fordel i lavere strømforbruk (dermed lavere varme, mindre støy) og mindre fysiske kort. Det vil også gi nVidia bedre marginer som igjen vil kunne gi oss bedre priser.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Jeg kjøpte nylig 2*9800GX2 til 1799,- per stk. hos multicom, så for min del har jeg god tid til å se hva som kommer.

Hvilket atomkraftverk kjøres de med?

Jeg har en overkill av en PSU, selv for disse kortene, Mist 1000W som jeg kjøpte til 1095,- på helgetilbud hos Netshop.no. Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Får håpe at dette ikke stemmer da:

Nvidia 270/290 in deep trouble

Charlie overgår seg selv... :p

Dette er fra nVIDIA sin pressekonferanse for et par dager siden hvor de presenterte økonomiske resultater for forrige kvartal.

Som de sier så er alt de shipper nå 55nm.

Nvidia Corp. said during a conference call with the financial analysts that it had transited its mainstream and performance-mainstream graphics processing units (GPUs) to a new process technology, which helps to reduce costs. In addition, the firm confirmed that it is about to release its high-end graphics processors made using 55nm process technology.

We have 65nm inventory remaining, but everything we are ramping now is 55nm and everything on the high-end that we are shipping now is 55nm,” added Mr. Huang, implying that Nvidia is ready with its code-named GT200b/GT206 graphics processor, which is a lower-cost version of the GT200/G200 that powers GeForce GTX 260 and GTX 280 graphics cards.

http://www.xbitlabs.com/news/video/display...Technology.html

Lenke til kommentar
Mye tyder at vi kan forvente GT200b/GT206 om 2-4 uker.

Dette er vel et midend kort?

Når kan vi forvente noe high-end? Før Jul? :)

Sjulimann: Ser ut som du har en ganske så anstendig maskin fra før så du kan jo sikkert vente litt. Hvor lenge du vil vente avhenger jo litt av hvor lysten du er på å kjøpe et nytt skjermkort. Men vent litt og se og kanskje dukker det opp noe bedre. Dersom ikke er 4870X2 et godt valg. Har ikke fulgt noe særlig med i det siste så vet ikke helt hva som går for seg atm. :)

Endret av LockBreaker
Lenke til kommentar
Mye tyder at vi kan forvente GT200b/GT206 om 2-4 uker.

Dette er vel et midend kort?

Når kan vi forvente noe high-end? Før Jul? :)

Sjulimann: Ser ut som du har en ganske så anstendig maskin fra før så du kan jo sikkert vente litt. Hvor lenge du vil vente avhenger jo litt av hvor lysten du er på å kjøpe et nytt skjermkort. Men vent litt og se og kanskje dukker det opp noe bedre. Dersom ikke er 4870X2 et godt valg. Har ikke fulgt noe særlig med i det siste så vet ikke helt hva som går for seg atm. :)

Nvidia holder kortene tett (som vanlig) og ingen vet hva vil dukke opp, men det har vært flere rykter om en GT200b GX2, og dette bør kunne ta ytelse kronen, tror jeg. Vi får se hvor bra den blir.

GTX 270 og GTX 290 er forventet også, og disse skal være kraftigere en dagens Nvidia kort. Ingen vet hvor bra disse kortene vil bli enda, men siden ATI har annonsert en refresh av RV770 GPU, det antyder at Nvidia har skremt ATI nok, og vi kan forvente kraftige kort fra Nvidia, tenker jeg.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Det som er viktig er at den bruker mindre strøm. Særlig i idle modus da gradestokken ikke bør overstige 20 grader. Inntikl det skjer så har ikke produsentene gjort jobben sin.

Nja, jeg antar du er klar over at dette er tilnærmet umulig?

Ja med mindre du sitter i et meget kald rom.

Romtemp = Som regel ca 21 grader

kabinettemp = Gjerne en 25-30 grader

Prosessortemp med grei kjøler (idle)= 35-40 grader

Skjermkorttemp med god kjøler (idle)= 50-55 grader

Å få skjermkorttemperaturen ned i 20 grader er både fysisk umulig i et slikt tilfelle, og heller ikke nødvendig. Det beste en kanskje kan håpe på med en super-kjøler og svært god nedklokking ved idle er kanskje en 30 grader.

Sitter du i et ti grader kaldt rom så kan det vel kanskje la seg gjøre å nærme seg en temperatur på 20 grader.

Lenke til kommentar

dette her med "powerplay" strømsparing i idle har jo nvidia gjørt en helt enorm jobb med når det gjelder gtx 280, 4870 er ikke i nærheten? nvidia på 55nm blir nok enda bedre på dette

og hva skal man med idle temps på 20 grader?

ati har 4670, det bruker bare noen få Watt idle, og hos meg gir det 32grader på gpu, passive med en S1. så det er helt klart mulig, skal jo ikke mye til i dag for og drive et skjermbilde

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...