Gå til innhold

nVidias kommende lanseringer, hva vet vi?

WheelMan

Anbefalte innlegg

Nvidia slipper jo straks nå en oppgradert 260, så vil det komme ett nytt kort på starten av 2009 (kanskje feb). Dette vil jo (kanskje) være 40nm og skal ta over for gtx280. Så skal du velge nå så velg 4870x2 så har du det heftigste og kan trøste deg med om ett halvår at du har det nest heftigste. Viss du ikke selger det og kjøper det nye nvidia kortet. :dribble:

Endret av anordne
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tidligere gikk det rykter om at Nvidia ville komme med nye revisjoner av G200/GT200-brikken, siden produksjonskostnadene var skyhøye slik som brikken var nå, men dette ser altså ut til å være feilslåtte rykter.
Dette var trist. Vi får mao. ingen nyheter eller oppdaterte versjoner i år.

Jeg håper virkelig ikke Nvidia har tenkt til å bli stående med kun GTX260 og GTX280 i år og ingen andre produkter i denne linjen :thumbdown: . At de fortsatt skal pusse på 9800GTX i år er for meg uforståelig.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Litt skuffende ja, da fatter jeg ikke hvorfor de ikke setter ned prisen på GTX280 og GTX260 med 400kroner så de blir direkte utfordrere til henholdsvis HD4870 og HD4870X2?

Men klart, produksjonskostnadene er vell så høye at de taper vell nesten penger slik som situasjonen er den dag idag.

Uansett så faller nå GTX260 og GTX280 i skyggen av HD4850, HD4870 og HD4870X2, og snart kommer HD4850X2 som på en måte blir et lite dødsstøt? Overraskende at nVIDIA tilsynelatende ikke har noe å kontre med?

GTX260 og GTX280 koster akkurat for mye så de blir i et slags ingenmannsland føler jeg, GTX280 legger seg litt håpløst til hvor både HD4870 og HD4870X2 blir mer attraktive, det samme skjer med GTX260 da det blir litt for dyrt sammenlignet med HD4850 og HD4870, og nå kommer jo snart HD4850X2, og vi alle vet jo hvor latterlig godt HD4850 i Crossfire skalerer!

Lenke til kommentar
Men klart, produksjonskostnadene er vell så høye at de taper vell nesten penger slik som situasjonen er den dag idag.

man ser jo i ettertid at det var litt små-genialt gjort av ati og bare lage en chip og bruke både den til både vanlig og X2, bir utrolig bra konkuranse og meget bra priser for oss. hadde de skulle utviklet en egen chip som skulle ta gtx 280, hadde ting blitt mye dyrere

Lenke til kommentar

Hvis Nvidia kan droppe GTX 260 prisen til kr. 1500, da vil den ta HD4870 i pris/ytelse konkurransen, glatt. En SLI av dette vil være bra alternativ til HD4870X2 i pris/ytelse, også. Man da bør Nvidia gi software SLI støtte til X38/48 og p35/p45 i Bing Bang II, vi får se om det skjer. Vi kan finne et par GTX for under 1900 idag, og der mangler bare 20% prisdopp.

Ellers Nvidia pleier å holde kortene tett, og det er ikke helt umulig at de kan slippe ut et overraskelse kort snart (særlig like før/ved lansering av 48850X2), fordi dette kommer til å ha veldig bra pris/ytelse og kan virkelig gjøre live surt for Nvidia.

For nå er jeg mekka lei av å vente på Nvidia også, de har surret for mye med entry level kort (9600, 9500 og slike tull). Men jeg er veldig spendt på Big Bang II og eventuelle overraskelser som kan dukke opp med dette, og jeg utelukker ikke et det kan slippe ut et rimeligere GTX 260+ på 55nm som kan dukke opp helt overraskende snart, heller.

Lenke til kommentar
Hvis Nvidia kan droppe GTX 260 prisen til kr. 1500, da vil den ta HD4870 i pris/ytelse konkurransen, glatt. En SLI av dette vil være bra alternativ til HD4870X2 i pris/ytelse, også. Man da bør Nvidia gi software SLI støtte til X38/48 og p35/p45 i Bing Bang II, vi får se om det skjer. Vi kan finne et par GTX for under 1900 idag, og der mangler bare 20% prisdopp.

Ellers Nvidia pleier å holde kortene tett, og det er ikke helt umulig at de kan slippe ut et overraskelse kort snart (særlig like før/ved lansering av 48850X2), fordi dette kommer til å ha veldig bra pris/ytelse og kan virkelig gjøre live surt for Nvidia.

For nå er jeg mekka lei av å vente på Nvidia også, de har surret for mye med entry level kort (9600, 9500 og slike tull). Men jeg er veldig spendt på Big Bang II og eventuelle overraskelser som kan dukke opp med dette, og jeg utelukker ikke et det kan slippe ut et rimeligere GTX 260+ på 55nm som kan dukke opp helt overraskende snart, heller.

Det er lov å håpe på at NVidia starter en priskrig, tror AMD vil tviholde på "Best buy-stempelet" - noe som nok vil senke prisene litt til :p

Lenke til kommentar
For nå er jeg mekka lei av å vente på Nvidia også, de har surret for mye med entry level kort (9600, 9500 og slike tull)

er jo bare noen måneder siden de slapp toppkort, tar normalt 18 måneder mellom hver nvidia lansering. vi kan se en 55nm refresh om 4-6 måneder men det er allt. man de snakket jo at de skulle sette opp farten nå som ati var tilbake på banen. så vi får se, kanskje et nytt 40nm kort til sommeren.

Hvis Nvidia kan droppe GTX 260 prisen til kr. 1500, da vil den ta HD4870 i pris/ytelse konkurransen, glatt.

glatt og glatt, 4870 er da endel bedre enn gtx 260 slik som det er nå så en logisk pris er vel 1500 ja. men da er nok ati snar og følger tenker jeg

Lenke til kommentar
er jo bare noen måneder siden de slapp toppkort, tar normalt 18 måneder mellom hver nvidia lansering. vi kan se en 55nm refresh om 4-6 måneder men det er allt. man de snakket jo at de skulle sette opp farten nå som ati var tilbake på banen. så vi får se, kanskje et nytt 40nm kort til sommeren.

18 måneder mellom hver kort gjelder for gode gamle dager uten noe særlige konkurranse. Vi får se om de velger å være like treg i denne historiske konkurransen også, men alt tyder at vi kan forvente mye hyppigere lanseringer nå, både fra Nvidia og ATI.

glatt og glatt, 4870 er da endel bedre enn gtx 260 slik som det er nå så en logisk pris er vel 1500 ja. men da er nok ati snar og følger tenker jeg

Det er nettopp dette som er fint i disse dager, da er nok ati snar og følger tenker jeg, og Nvidia vil også snar og følge også, tenker jeg. Denne historiske konkurransen vil føre til at alt blir mye billigere veldig fort, tenker jeg. Det som kan avgjøre alt, vil være opp til Nvidia's neste trekk, jeg håper at de kan lansere noe dugelig snart, da vil alle prisene rase, mener jeg.

Lenke til kommentar

Ja, men det virker at Nvidia prøver seg på gode gamle "melkeveien" igjen. Det har vært flere rykter om GTX 260 med 216SP, og nå har den dukket opp igjen idag:

GeForce GTX 260 with 216 Stream Processors Pictured, Benchmarked

Det virker at dette kan gi bare 5% ytelseøkning, kan det være akkurat nok for å ta seg av HD4870 i de fleste aktuelle spillene?.

Det som blir veldig spennende nå, er prisen, og hvis den skal konkurrere med HD4870 og dermed prises det samme (ca. kr. 1800) da vil den gjøre flere nytte for seg, bla. senke prisen på Nvidia's nåværende kort dramatisk.

Men vi må vente på endelig pris og ytelse for å kunne bedømme hvor nyttig dette kan være for oss forbrukere.

Lenke til kommentar

Jeg håper ikke dette blir en reprise av 8800GTX og 8800GTS640MB hvor vi måtte vente en halv evighet på 8800GT selv om 8800GTS320(uintrs. for min 24") kom snublende litt etter.

GTX260 til 1500,- kan dog være et plaster på såret men akkurat nå ser det ut som Nvidia har problemer med å omstille seg ift. konkuransen. Min mening er at de nå burde sluppet minst et GT200 produkt til i løpet av høsten samt ennå ett før jul.

Istedet skal de pusse på 9800GTX+ til 9800GTX+ HDV?

EDIT:

Hvis GTX260-216 kommer så bør den komme nå senest i oktober/november og det blir da "høstens produkt" som jeg henviste til, men da bør de komme med et godt forbedret GTX280 før jul også. Nvidia pleier alltid å ha noe i november.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg tror vi at GTX 260 (216 SP) vil dukke opp i butikkene i løpe av 2-3 uker. Nå har en ny versjon dukket opp også.

Zotac Ready with GeForce GTX 260 (216 SP) Amp²!

Dette kortet i seg selv er ikke noe "bid deal", bare 5% ytelse økning. Men hvis den prises riktig, da vil dagens GTX 260 droppe kraftig, og muligens HD4870 også. Vi får se om Nividia har lært nok til å prise dette riktig.

Lenke til kommentar
Jeg håper ikke dette blir en reprise av 8800GTX og 8800GTS640MB hvor vi måtte vente en halv evighet på 8800GT selv om 8800GTS320(uintrs. for min 24") kom snublende litt etter.

Neida... Som jeg har sagt så er nVIDIA helt migrert til 55nm iløpet av året.

Jeg har veldig mye reising med jobben fremover, så får ikke fulgt med så mye, men har ikke hørt noe som skulle tilsi noe annet en det jeg har skrevet over.

Lenke til kommentar
Her kommer'n, på selveste komplett.no, men prisen er på hele kr. 2999.

EVGA GeForce GTX 260 896MB Superclocked, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDCP, Core 216

EDIT:

Fant en til på komplett.no:

EVGA GeForce GTX 260 896MB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDCP, Core 216 for kr. 2795.

Men prisene er foreløpig for stive, jo.

Overpriset er det første som slår meg. Er ikke de uklokka en tusing billigere er vel dette en totalt meningsløs lansering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...