Gå til innhold

nVidias kommende lanseringer, hva vet vi?

WheelMan

Anbefalte innlegg

Jeg gir blaffen i ATI eller Nvidia,. Jeg vil gjerne kjøpe begge hvis GPUen er bra. Jeg har vurdert HD4870X2, den yter bra og har flere fordeler, men den har ett par ulemper også. Den er het som helvete (dette kan fikses med ny kjøler), bruker for mye strøm på Idle (jeg bruker PCen til alt og den står på hele dagen) og verste av alt, den er X2. Sist hadde jeg valget mellom 9800GX2 og 9800GTX, gikk jeg for GTX fordi jeg liker ikke alt det tullet som følger med X2.

Valgene står mellom HD4870, GTX 280 og GTX 260. Og jeg har ikke lyst på noen av disse heller, nettopp fordi HD4870X2 yter så mye bedre enn alle disse. Så det blir en ond sirkel av dark forces!

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I concur, just waiting for price drops and availability. :ph34r:

Edit: ops jeg var litt sein der, den var myntet til leifeinear sitt innlegg.

Edit2:

Så det blir en ond sirkel av dark forces!

The dark is bittersweet

Har aldri hatt ett dual gpu kort før så dette før bli det første, skal ha x2 jeg. Det bli jo byttet ut før eller siden uansett, tenker bytte det ut når kanskje nvidia retaliation kommer, kommer de ikke til og sparke så hardt de bare kan tilbake...?

Dette her som har skjedd nå med ATI "tar igjen" nvidia minner meg om historien med skilpadden og haren, for dere som ikke kjenner til den så er det kort oppsumert om en skilpadde og en hare i ett løp, og siden haren (nvidia) er så selvsikker så kulern seg og slapper av og lar skilpadden ta den igjen og vinne. Men med denne bitre ettersmaken så vil de kanskje prøve gjør som Intel og løpe foran holde tempoet uansett og heller "konkurere" litt med seg selv.

(ikke sleppe garden heretter)

Å ja, bare så det er sakt, dette betyr ikke at jeg håper at nvidia skal løpe ifra ati eller no, men heller at de begge yter sitt ypperste, Såklart.

Endret av AllColor
Lenke til kommentar
Av alle kort fra 8800 GTX til HD 4870 X2 så må 9800 GX2 være det kortet osm jeg har hatt minst problemer med, og liker aller best. :)

I skrivende stund sitter det en HD 4870 X2 i, og har vel aldri hatt så mye problemer med å få et skjermkort tiil å fungere. :no:

(men yter bra, det gjør det)

Har du testet 4870x2 + 4870 i crossfire?

Lenke til kommentar
I skrivende stund sitter det en HD 4870 X2 i, og har vel aldri hatt så mye problemer med å få et skjermkort tiil å fungere.

hva er det som du plages med?

Sam_Oslo: er vel ikke værre en og installere rivatuner. men skjønner det med strømforbruk ved idle. når folk rundt på nettet klarer og lage skikkelige powerplay funksjon så er det et lite mysterie at ATI sine folk ikke klarer dette...

blir ting mere stabil av dette?

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar
Av alle kort fra 8800 GTX til HD 4870 X2 så må 9800 GX2 være det kortet osm jeg har hatt minst problemer med, og liker aller best. :)

I skrivende stund sitter det en HD 4870 X2 i, og har vel aldri hatt så mye problemer med å få et skjermkort tiil å fungere. :no:

(men yter bra, det gjør det)

Tror (desverre) ikke at strømforsyningen takler det. Mulig jeg skal se å få "fikset" en backup PSU på 400W som kan dra det ene kortet.... Når jeg får tid vel og merke. :(

Catalyst 8.8 var ekstremt ustabilt og ga gjentatte BSOD + at ytelsen var horribel. Selv ikke nettsurfing gikk uten litt rusking. 8.7 nektet å installere seg, og når jeg først fikk en mer egnet driver fra Asus/AMD, så fungerte disse bare sånn halveis. Bedre ytelse, men fortsatt utrolig stabilt.

Det var faktisk ikke før Catalyst 8.9 Beta'en kom at jeg kunne ha håp om å benche det....

Fortsatt litt ustabiliteter, men veldig forbedret. Samt ytelse på toppnivå.

Lenke til kommentar

Andrull : Høres faktisk ut som det er noen problemer med oppsettet ditt (psu, hovedkort, minne) og sannsynligvis ikke selve driveren.

Kjenner til flere som kjører crossfire X2 og det går forsåvidt ganske greit i følgene innleggene deres , men man bør ha nok power :

Videocard

http://www.guru3d.com/article/radeon-hd-48...iew-crossfire/6

System Under FULL load

Radeon HD 4850 269 Watt

Radeon HD 4870 334 Watt

Radeon HD 4850 Crossfire (2) 421 Watt

Radeon HD 4870 X2 (R700) 437 Watt

Radeon HD 4870 Crossfire (2) 480 Watt

Radeon HD 4870 X2 (R700) Crossfire 740 Watt

Lenke til kommentar
I følgene innleggene på HW.no forumet, og andre forum også, det finnes mange fine løsninger for å fikse og mikse på 4800-serien, bla: mange tips, triks om hvordan man skal driver med Profil jo-jo. Og jeg har aldri sett så mange tips og triks og verktøy for å redigere GPU BIOS heller.

Positivt at folk bidrar med sånt for å forbedre ytelse etc syns nå jeg. Hadde vært et tankekors om det ble mye mindre av det...

Lenke til kommentar
Andrull : Høres faktisk ut som det er noen problemer med oppsettet ditt (psu, hovedkort, minne) og sannsynligvis ikke selve driveren.

Kjenner til flere som kjører crossfire X2 og det går forsåvidt ganske greit i følgene innleggene deres , men man bør ha nok power :

Videocard

http://www.guru3d.com/article/radeon-hd-48...iew-crossfire/6

System Under FULL load

Radeon HD 4850 269 Watt

Radeon HD 4870 334 Watt

Radeon HD 4850 Crossfire (2) 421 Watt

Radeon HD 4870 X2 (R700) 437 Watt

Radeon HD 4870 Crossfire (2) 480 Watt

Radeon HD 4870 X2 (R700) Crossfire 740 Watt

Altså, jeg har strømmåler fra før av, så det er nulll problem. Vet at jeg holder meg godt under hva PSUen er god for. (når vel oppi en 500W ca med et HD 4870X2). :)

Og det er også inkludert det PSUen trekker.

Har også prøvd (for å være sikker) å øke/senke effektforbruket. Å booste prosessoren opp med en 0,3V ekstra, samt slenge på en haug av harddisker og vifter gir godt over 100 W ekstra. Mens jeg nok kunne kvitte meg med en 50 W om jeg gikk andre veien og tokk ut alt jeg ikke trengte. Ingen forskjell what so ever.

Jeg misstenkte også at det kunne være PSUen, eller noe annet i oppsettet mitt som skapte trøbbel. Men etter en del testing opp og ned så fikset jo problemene seg mer eller mindre med Catalyst 8.9 Beta, så det er jo helt klart at det er skjermkortet som må ta skylden.

Forresten så har jeg vel testen en 10 skjermkort eller lignende på det oppsettet, så det skal ikke være noe i veien for det. Ivhertfall så lenge PSUen holder ut.

I følgene innleggene på HW.no forumet, og andre forum også, det finnes mange fine løsninger for å fikse og mikse på 4800-serien, bla: mange tips, triks om hvordan man skal driver med Profil jo-jo. Og jeg har aldri sett så mange tips og triks og verktøy for å redigere GPU BIOS heller.

Ja, er klar over det. Har gått gjennom en del, men nok sikkert langt fra nok. Dette ble uansett en litt hastesak, så oppdatering av BIOS osv.. rakk jeg nesten ikke. (ble jo strengt talt ganske bra med nyeste driver fra AMD/Asus, men merkelig at det skulle være så mye feil med det)

Lenke til kommentar

Jag fant en demo versjon av EVGA GTX 280 SSC for kr. 3150. Ifølge butikken, er det kun GPU i boksen og alt annet (kabler, CD, manulen) mangels ,men jeg trenger ikke noe av dette likevel.

Det billigste SCC som jeg fant koster ca. en høvding mer, skal jeg slå til tro? eller kanskje dette er overpriset allikevel?

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Jag fant en demo versjon av EVGA GTX 280 SSC for kr. 3150. Ifølge butikken, er det kun GPU i boksen og alt annet (kabler, CD, manulen) mangels ,men jeg trenger ikke noe av dette likevel.

Det billigste SCC som jeg fant koster ca. en høvding mer, skal jeg slå til tro? eller kanskje dette er overpriset allikevel?

Syns det virker overpriset jeg når msi sitt stock kort har vært nedi 2999, som man kan bare klokke opp sjøl.

Endret av AllColor
Lenke til kommentar

Ja, jeg tenkte noe sånt også, man kan overklokke selv. Men jeg har hørt rykter at de håndplukker disse SSC GPUene og de kan klokke noe bedre enn andre. Men jeg vet ikke om det er sant.

EDIT:

Jeg tror at de vil ha vanskeligheter å bli kvitt den, de fleste vil ha en "hel" product. Jeg tenkte på å ringe dem imorgen og prute prisen ned til 2500. :whistle: Vi får se, 2500 for en EVGA GTX 280 SSC uten CD, kabler og manual, bør være greit vel?

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Ja, jeg tenkte noe sånt også, man kan overklokke selv. Men jeg har hørt rykter at de håndplukker disse SSC GPUene og de kan klokke noe bedre enn andre. Men jeg vet ikke om det er sant.

EDIT:

Jeg tror at de vil ha vanskeligheter å bli kvitt den, de fleste vil ha en "hel" product. Jeg tenkte på å ringe dem imorgen og prute prisen ned til 2500. :whistle: Vi får se, 2500 for en EVGA GTX 280 SSC uten CD, kabler og manual, bør være greit vel?

Jeg tror ikke du er den eneste som ser på demovarer :ermm: Tipper den går ganske fort om den er satt ned en tusenlapp. Forøvrig er det jo mulig denne ikke klokekr noe bra. Husker i gamledager da Gigabyte P965-DS3 var best buy. Kjøpte demovare, og fikk en minnekontroller som ikke greier 1000mhz minnehastighet engang. Med TO brikker... Deter ofte en grunn til at ting blir demovare.

Lenke til kommentar

EDIT:

Jeg tror ikke du er den eneste som ser på demovarer :ermm: Tipper den går ganske fort om den er satt ned en tusenlapp. Forøvrig er det jo mulig denne ikke klokekr noe bra. Husker i gamledager da Gigabyte P965-DS3 var best buy. Kjøpte demovare, og fikk en minnekontroller som ikke greier 1000mhz minnehastighet engang. Med TO brikker... Deter ofte en grunn til at ting blir demovare.

Jeg har aldri kjøpt demonvare, men du har bra poeng der. Jeg tror at jeg dropper hele grein, takk for input folkens.

Nå er jeg like fortapt og forvirret for å finne en ny GPUm igjen.

Lenke til kommentar

EDIT:

Jeg har aldri kjøpt demonvare, men du har bra poeng der. Jeg tror at jeg dropper hele grein, takk for input folkens.

Nå er jeg like fortapt og forvirret for å finne en ny GPUm igjen.

O,o forvirret? Eller klarer du bare ikke bestemme deg?. ;)

Lenke til kommentar

Jeg er helt fortapt, forvirret og kan ikke bestemme meg heller. Har lyst på både 4870X2 og GTX 280, men samtidige har par plagsomme klagepunkter på begge. Kan ikke få meg til kjøpe noen av disse med ren glede, enda.

I tillegg, har jeg ventet så lenge at nå er jeg redd for å handle. Jeg frykter at Nvidia holder kortene tett (som vanlig) og kommer til å slippe ut et nytt kort rett etter jeg handler.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...