Gå til innhold

nVidias kommende lanseringer, hva vet vi?

WheelMan

Anbefalte innlegg

Uten dem så hadde da HD 3850 og 3870 fått fritt spillerom. Og det er klart de konkurrerte om prisene.

8800 GT og 8800 GTS 512 gjorde det kjempebra og håvet inn mye penger i det segmentet. G80 var i et helt annen prissegment.

Og selvfølgelig så gjorde ikke lanseringen av G92 så mye med prisnivået til HD 3850 og 3870. De var ikke lansert på dette tidspunktet engang...

Men jeg tror nok absolutt at AMD ville tatt en høyere pris for HD 3870 og HD 3850 om ikke G92 hadde kommet i forveien.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tipper det som kommer nå blir omtrentlig som 8800Ultra var når det kom.

Jeg tror 8800 Ultra ville vært en mellomting. Da GTX 280b eller hva den nå vil hete, vil gjennom større forandringer. (8800Ultra var bare en ny revisjon, mens nye "GTX 280b" vil også gjennomgå krymping av kjernen) :)

Enig det, jeg bare orket ikke justere innlegget for å gjøre detaljene rundt poenget klarere :)
Lenke til kommentar
Enten Nvidia oppdager at de ikke kan slå (eller jevne) HD4870X2, da vil de ikke lansere noe nytt nå, Fodri da vil de bare utdatere GTX 280 for ingenting.

En stor reduksjon i produksjons kostnadene er ikke ingenting. Det vil legge opp løpet til bedre marginer og/eller bedre pris vs ytelse kamp for nVidia. Den vil nok også bli ihvertfall 10-15% raskere.

Helt korrekt mistapi.

Det folk også ser ut til å glemme her er at GT200 ikke var ment som rene skjermkort men skulle tilhørt Tesla serien ol. De fjerner enheter som har med dette å gjøre i tillegg til krympingen. Så GT200b er tildels det vi skulle sett, minus krympingen.

Denne utgaven av GT200 ble gitt ut som GTX 280 for å rekke launch. GT200b kan sees på som en opprydning + en krymping og som det sies vil flere ledd her redusere produksjonskostnadene som igjen vil gi kortene bedre pris/ytelses ratio. På den måten kan de bedre konkurere med ATI sine priser.

At det skal slå HD4870x2 er ren ønsketenkning.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Uten dem så hadde da HD 3850 og 3870 fått fritt spillerom. Og det er klart de konkurrerte om prisene.

8800 GT og 8800 GTS 512 gjorde det kjempebra og håvet inn mye penger i det segmentet. G80 var i et helt annen prissegment.

Og selvfølgelig så gjorde ikke lanseringen av G92 så mye med prisnivået til HD 3850 og 3870. De var ikke lansert på dette tidspunktet engang...

Men jeg tror nok absolutt at AMD ville tatt en høyere pris for HD 3870 og HD 3850 om ikke G92 hadde kommet i forveien.

3850 og 3870 fikk fritt spillerom, fordi de holdt sin pris og særlige 3870x2 solgte bra frem til sin OEF.

Når du hinderer konkurrenten med et fornuftig produkt, da klarer de ikke å selge og dermed vil prisene falle, akkurat som GTX 280 falt i de siste.

En ting kan jeg si for sikkert, hvis GTX 280+/x2 ikke klarer å slå/jevne 4870X2, da vil Nvidia bare knuse egne priser uten å begrense en dritt hos konkurrenten. Nvidia har opplevd dette kaoset en gang før (med g92) og er fullstendig klar over dette. Nvidia har alltid spilt på å ha topp-kortet, og vet at har nødt til å slå 4870X2. Om de klarer det er en annen sak, jeg tror at de kan, men vi får se.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

HD 3870 og 3850 hadde ikke noe fritt spillerom nei. 8800 GT var en verdig konkurrent til 3850, mens 880 0GTS 512 var en verdig utfordrer til HD 3870. En kan vel si 8800 GT var en mellomting mellom de begge.

Å si at HD 3870 og 3850 var overlegne 8800GT/GTS er bare oppspinn.

En ting kan jeg si for sikkert, hvis GTX 280+/x2 ikke klarer å slå/jevne 4870X2, da vil Nvidia bare knuse egne priser uten å begrense en dritt hos konkurrenten. Nvidia har opplevd dette kaoset en gang før (med g92) og er fullstendig klar over dette. Nvidia har alltid spilt på å ha topp-kortet, og vet at har nødt til å slå 4870X2. Om de klarer det er en annen sak, jeg tror at de kan, men vi får se.

Du å det "knuse priser". Tror du burde sette deg litt bedre inn i markedet. Spesielt med tanke på at du mener 9800 GTX var en prisknuser, samt at GTX 280b må bli bedre enn HD 4870X2 for at det ikke skal bli en flopp.

Uansett så kommer sannsyneligvis de to til å være i helt forskjellig prisklasse, og GTX 280b trenger ikke ha bedre ytelse. Hadde GTX 280b fått bedre ytelse enn HD 4870X2 og vi fikk se et lavere prisnivå enn i dag, så ville jo HD 4870X2 måtte halveres i pris, noe som ikke akkurat ville vært altfor hyggelig for AMD. Men ettersom Nvidia aldri ville klart et slikt kunnstykke (som minner nærmere mer magi enn noe annet).

Vi skal heller ikke se bort fra at Nvidia kan finne på å lansere en dobbel-GPU de også....

Av det vi vet i dag, så ser jeg ingen grunn til at Nvidia skal slite. (om vi ser bort fra at de sliter litt på det bærbare markedet)

Hadde Nvidia derimot ventet lenge med å lansere GTX 280b så kunne de nok satt seg i litt mer pine.

Jeg har ikke hørt noe om at G92 var et kaos. Og hvordan kan du snakke på Nvidia sine vegne om at de var klar over et visst kaos. Eneste "kaoset" var vel navnegivningen på 9800 GTX, og at ikke alle var klar over at GTS 512 var bedre enn 640MB... Men hvilken sammenheng med GTX 280 kan jeg ikke se.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Vi har litt forskjellige forståelse av dett, men det er greit fordi alt vil bli avklart om par uker. Nvidia kommer sikkert til å avklare alt disse 28.agu, og jeg håper og tror at de vil ikke gi si så enkelt som å krympe en gammel teknologi med nytt navn og nytt klistremerke. Det har de gjort før, uten å knuse konkurrentens priser!

Vi får se hva de velger, jeg mener og håper at de velger å putte opp en "good fight" med HD4870x2.

EDIT:

Fant et bilde for deg å bruke neste gang

samsung_37__lcd_tv___le37a437_-264769061_0.jpg

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Vi har litt forskjellige forståelse av dett, men det er greit fordi alt vil bli avklart om par uker. Nvidia kommer sikkert til å avklare alt disse 28.agu, og jeg håper og tror at de vil ikke gi si så enkelt som å krympe en gammel teknologi med nytt navn og nytt klistremerke. Det har de gjort før, uten å knuse konkurrentens priser!

Vi får se hva de velger, jeg mener og håper at de velger å putte opp en "good fight" med HD4870x2.

Ikke alt, men mye. Så får vi se hva Nvidia klarer å presse ut av GTX 280'en.

EDIT:

Fant et bilde for deg å bruke neste gang

samsung_37__lcd_tv___le37a437_-264769061_0.jpg

Hehe, akkurat.

Vi har litt forskjellige forståelse av dett, men det er greit fordi alt vil bli avklart om par uker.
Forhåpentligvis.

Jeg mener ikke bare at de krymper. Jeg ville trodd en 15-20 % høyere ytelse, og en 25%-30% lavere pris var realistisk.

Dette vil gjøre at GTX 280b får en ca pris på en 2000 kr kanskje. Som igjen kan gjøre GTX 280b mer attraktivt enn HD 4870. Dette vil i såfall sannsyneligvis gjøre at AMD senker prisene på HD 4870. Noe som naturligvis er positivt for forbrukerene. For Nvidia KAN det bety at de kommer inn i leken igjen. (om de spiller kortene riktig)

Senere får vi jo da kanskje se dobbelkjerneutgaven som da blir det ledende toppkortet. Der den naturlige konkurrenten blir HD 4870X2. Å forvente at en singelkjerne GPU skal få såpass stor forbedring at det kan ta dobbelkortet HD 4870X2 er noe urealistisk. Tror nok Nvidia må vente litt på før de er klare for å ta opp kampen om det beste toppkortet.

Lenke til kommentar

Jeg utelukker ikke at de kan finne på å lansere "GTX 280b får en ca pris på en 2000 kr kanskje", og det er godt mulig at den kan skape en del problemer for 4870. Dette gjenstår å se, men den kommer sikkert til å knuse Nvidia's egne priser. Det vil pushe GTX 280 til under kr. 1500 tro? GTX 260 for 1200 tro? og resten av gjengen kan bare gå i vasken tro?

Jeg tror at de vil avstå dette, og kommer heller til å satse på GTX 350 / 280 GX2 eller hva enn de kaller det på 55 nm (noe som kan konkurrere med HD4870X2 NÅ), men vi får vente par uker og se hva de finner på.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Tenker nVidia mer langsiktig enn tapet på salg av resterene GT200 brikker tro? Har nVidia et stort lager med GT200 brikker, eller er det skjermkort produsentene (AIC partnerene) og butikkene som hovedsaklig får svi tro? Kan nVidia heller bruke GT200 brikkene i Quadro og Tesla produktene da disse har FP64 ALU'ene (som blir borte i GT200b) tro?

Jeg tror ikke vi vil se et nytt GX2 produkt fra nVidia før dem er over på 40nm.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Tenker nVidia mer langsiktig enn tapet på salg av resterene GT200 brikker tro? Har nVidia et stort lager med GT200 brikker, eller er det skjermkort produsentene (AIC partnerene) og butikkene som hovedsaklig får svi tro? Kan nVidia heller bruke GT200 brikkene i Quadro og Tesla produktene da disse har FP64 ALU'ene (som blir borte i GT200b) tro?

Jeg tror ikke vi vil se et nytt GX2 produkt fra nVidia før dem er over på 40nm.

:thumbup:

Lenke til kommentar
Fudzilla hevder at Nvidia har planer for å ta tilbake ytelsestronen ved hjelp av en GT200 55nm med flere Shaders og noe arkitektur forandringer. Men detaljene mangler og nyheten virker ufullstendig og tynt. Det blir spennende å se om dette stemmer.

Nvidia wants its crown back

De hevder vel ingenting, de bare fastslår at GT200 55nm ikke kan slå 4870x2 uansett hvor høy mhz de kjører. Flere shadere tror jeg ikke vi får se denne runden, alle andre 55nm gpu de har lansert har jo vært akkurat samme som 65nm gpuene.Kanskje de klarer å få til noe til ett julerush, men det tviler jeg også på. Som nevnt tidligere i tråden blir jo GT200 65nm brikkene brukt i tesla produktene og ingen vits å dumpe disse til ett privat markedet.

De vil jo bare få en vesentlig besparelse i produksjon og dette kan nok dempe prisen 15-20% på GT200b i forhold til det gamle.

Endret av anordne
Lenke til kommentar
Fudzilla hevder at Nvidia har planer for å ta tilbake ytelsestronen ved hjelp av en GT200 55nm med flere Shaders og noe arkitektur forandringer. Men detaljene mangler og nyheten virker ufullstendig og tynt. Det blir spennende å se om dette stemmer.

Nvidia wants its crown back

Tyder bare på at nVIDIA enda ikke har forstått tingene.

Hva skyldes suksessen til HD4850 og HD4870?

De har aldri hatt ytelsetronen, men hvem gadd å betale over 4'000kroner for 1x GTX280 når du fikk HD4870 til halve prisen når det ble lansert? Dobbelpris og bare 5-8% bedre ytelse? Veldig dårlig deal, samt AMD/ATI kortene har diverse fordeler i DX10.1, UVD osv..

AMD/ATI tok et valg, de valgte å gå for 55nm for å kunne komme med de beste pris/ytelse kortene, og det rystet hele markedet.

For folk vil ikke på død og liv ha det mest ekstreme, de vil ha god ytelse og når de kan få nesten tilnærmet ytelse for 2'000kroner som for 4'000kroner er det jo logisk hva folk flest velger.

AMD/ATI har jo en kjempe fordel av at de beste brikkesettene på markedet kun støtter Crossfire også, Crossfire som tilsynelatende ser ut til å skalere bedre enn SLi attpåtil.

Om nVIDIA skal mot all odds klare å blodpumpe en 55nm GTX280 til å yte bittelitt bedre enn HD4870X2 så setter de vell en blodpris på kortet også, noe som her så typisk nVIDIA og da er det samme suppa igjen.

Om de mot formodning priser det klokt så kicker vell AMD/ATI inn sideport'en på sitt HD4870X2 samt senker prisen litt så er nVIDIA nok engang priset ut av markedet.

nVIDIA tenker bare ytelse, og fatter ikke at det det handler om her er å komme med de beste kortene til en overkommelig pris.

Ikke som å komme med et 8800Ultra som er en blodtrimmet 8800GTX og slenge på en helt sinnssvak prislapp.

Skal dette nye kortet klare å slå HD4870X2 vil jeg ikke engang vite hvor hardt det har blitt presset, eller hvor varmt det blir.

Kan umulig være mulig å presse mer enn 10MHz ekstra ut av det kortet da hvert fall.

Nei, nVIDIA har fokuset på helt feil sted.

Lenke til kommentar

Prisen bestemmes av konkurransen. ATI var ikke noe trussel mot Nvidia's topp-kort i de siste par årene, og derfor Nvidia's klarte å selge sine topp-kort på rådyre priser. Men nå har ATI klart å ta igjen og vi har fått en historisk konkurranse som kommer til å presse ned prisene hos begge. Jeg tror ingen av disse vil klare å selge rådyre GPU for en god stund fremover, selv om de måtte ha lyst. Fordi denne tette konkurransen kommer til å hindre det.

Jeg personlige synes at HD4870X2 burde ligge rundt kr. 3000, men foreløpige har den ingen konkurrent og derfor ligger ca. 20% over det.

Lenke til kommentar
AMD/ATI tok et valg, de valgte å gå for 55nm for å kunne komme med de beste pris/ytelse kortene, og det rystet hele markedet.

var nok et lurt valg og begynne med X2, istedet for og utvikle en monster chip for og bruke til et topkort, bruker de 2 chipper på ett kort noe som gjør at kostendene blir holdt nede, og dermed fine priser for oss :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...