Gå til innhold

nVidias kommende lanseringer, hva vet vi?

WheelMan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ja, men de må fortsatt lage en 4870x2 for og slå gtx280. alltid en x2, ikke noe topp skjermkort med en gpu på, nei det klarer de ikke!!!

RV770 har en nokså bedre transistor til ytelseforhold kontra GT200, så hva hadde dem fått til hvis dem hadde gått samme rute som nVidia og hadde hatt samme transistor budsjett? Det er ikke som at ATi ikke har vært foran nVidia før med en enkel GPU.

Tja, si det. Nå kan det jo kanskje være det enoerme antallet transistorer som gjorde GTX 280 til det kortet det ble. For jo flere transistorer jo vanskeligere blir det å utnytte dem effektivt. Kanskje Nvidia tok litt vann over hode denne gangen? Rett og slett FOR mange.

Er vel bla. derfor man kjører på med multikjerne design på CPU-siden, og delvis på GPU-siden?

Lenke til kommentar
Tja, si det. Nå kan det jo kanskje være det enoerme antallet transistorer som gjorde GTX 280 til det kortet det ble. For jo flere transistorer jo vanskeligere blir det å utnytte dem effektivt. Kanskje Nvidia tok litt vann over hode denne gangen? Rett og slett FOR mange.

En del transistorere har også gått med til GPGPU formål som FP64 ALU'ene. Jeg har dog liten tvil om en like stor hypotetisk R720 med kanskje 1200 SP's, 60 TMU's, 24 ROP's og 768MB GDDR5 minne på en 384bit minnebuss hadde slått GTX280 ganske greit.

Er vel bla. derfor man kjører på med multikjerne design på CPU-siden, og delvis på GPU-siden?

Ja og denne ruta skal som nevnt visnok også nVidia gå fra og med neste generasjon. Kanskje til en større grad (også for AMD) der samme brikka blir brukt lengre nedover i segmentene og kanskje 2 brikker/kjerner for mid til high-end og 4 for topp modellen. Det avhenger også av at multi-GPU løsningene blir mer effektive. På software siden ser det ut som at D3D11 vil ha en løsning for dette med Multithreaded Rendering (kanskje er det hovedgrunnen til DX11 ikke er så langt unna?).

Lenke til kommentar
Nå er jeg den lykkelige eier av et GTX 280 til 2500,- inkl. frakt og alt fra USA, god damn jeg gleder meg.

The Devil has gotten its way with me :p

Så du klarte ikke å motstå fristelsen? :p Trodde du skulle ha 4870X2!?

Uansett, med den prisen der, er ytelse per krone på sitt beste. :)

Lenke til kommentar

Snakker vi GX2 (eller fler chiper) kort med mulighet for tri/quad-SLi? :hmm:

EDIT: Eller et kort med dual- eller quad-core chip :D

*ønske seg*

EDIT2: Siden de sier Big Bang II - kanskje vi snakker om enten et GX2 - eller et dual-core (singel-chip) kort?

*spekulere*

Endret av WheelMan
Lenke til kommentar

Skal spekulere litt også. Jeg tror de har planer å slippe ut et GX2 (singel-chip) kort, og relasjoner mellom 2 kjerner kommer til å være på samme måte som feks. Intel's E8500.

Dette ligger i lufta og før eller senere kommer vil til å se Gx2 single-chip. Hvis Nvidia klarer å få det til, da vil det bli stor skritt i GPU-evolusjonen, og da vil det passer bra å kalle det for Big Bang II.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...