Gå til innhold

nVidias kommende lanseringer, hva vet vi?

WheelMan

Anbefalte innlegg

det jeg syntes er litt lol er at ATI må lage et x2 skjermkort for og slå nvidia sitt topp single gpu skjermkort.

som sagt vis nvidia hadde lagd gtx280x2 ville ha slått Ati.

Synes det er veldig greitt jeg, så lenge det yter noe inni hekkefjell :D Man slipper iallefall å bruke nVidia hovedkort :ph34r:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen vet hav de kommer til å slippe ut. Så langt er det bare noen løse rykter om 55nm GTX 280. Det er godt mulig at blir kjølige nok for x2. Men uansett, Nvidia har nødt til å ta et kraftig strupetak på Hd4870X2 for at jeg skal kjøpet GTX 280+/x2 (eller hva enn det blir).

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
det jeg syntes er litt lol er at ATI må lage et x2 skjermkort for og slå nvidia sitt topp single gpu skjermkort.

Men så blir GTX280 kraftig slått der interconnenct løsningen til 4870x2 skalerer bra. Dette er noe ATi har gjordt per design; en simplere GPU for "performance mid-range" og "high-end" segmentet som har mulighet for å parre opp med en ekstra GPU på et kort for "enthusiast high-end", segmentet der GTX280 ligger. Det er heller litt lol at singel GPU 4870 kommer såpass nærme GTX280.

Til en heftig pris, men det er ikke noe som vil skje med en stor monolittisk GPU som GT200.

nVidia skal visnok følge i ATi/AMD sine fotspor fra neste generasjon igjen.

Lenke til kommentar
poenget mitt er at ATi ikke klart og lage et singelt gpu skjermkort som er like bra eller bedre en nvidia sine single gpu kort.

når den dagen kommer at ati kommer med et single gpu kort bedre en nvidia( som aldri kommer )

skal jeg kjøpe et top ati kort

Når du ser hvor nært singel 4870 er 280 så sier det seg selv at Ati har endelig fått den røde rumpa si på rett spor=)

Lenke til kommentar
poenget mitt er at ATi ikke klart og lage et singelt gpu skjermkort som er like bra eller bedre en nvidia sine single gpu kort.

når den dagen kommer at ati kommer med et single gpu kort bedre en nvidia( som aldri kommer )

Når du ser hvor nært singel 4870 er 280 så sier det seg selv at Ati har endelig fått den røde rumpa si på rett spor=)

Ja, ATI har gjort en bra jobb i denne runden (hvis man ser gjennom fingrene på høy effektbruk og varmeutviklingen). På anen side, disse priser (GTX 280 for kr. 3100) kan føre til store utfordringer for ATI's 4870, fordi mange vil gjerne betale 30% ekstra for å få 15% ekstra ytelse og dagens topp-kort.

Men slaget er ikke avgjort enda, alt vil være avhengig av pris og ytelse på HD4870X2 og GTX 280+/x2/??.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Vi er ikke på 30% enda. Basert på prisguide, den Billigste 4870 på lager = 1858, og den Billigste GTX 280 på lager = 3158

GTX 280 har hatt flere prisfall (40% i løpe av 4 uker) og alt tyder på ytterlige prisreduksjon på denne, mens HD4870 har hatt samme pris. Hvis denne trenden forsetter, kommer prisforskjellen snart (ved lansering av HD4870X2 og GTX 280+) til havne på 30%, mener jeg.

Jeg tipper at vi kan se GTX 280 for ca. 2400 ved lansering av HD4870X2 og GTX 280+.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Men så blir GTX280 kraftig slått der interconnenct løsningen til 4870x2 skalerer bra. Dette er noe ATi har gjordt per design; en simplere GPU for "performance mid-range" og "high-end" segmentet som har mulighet for å parre opp med en ekstra GPU på et kort for "enthusiast high-end", segmentet der GTX280 ligger. Det er heller litt lol at singel GPU 4870 kommer såpass nærme GTX280.

Til en heftig pris, men det er ikke noe som vil skje med en stor monolittisk GPU som GT200.

nVidia skal visnok følge i ATi/AMD sine fotspor fra neste generasjon igjen.

ja, men de må fortsatt lage en 4870x2 for og slå gtx280. alltid en x2, ikke noe topp skjermkort med en gpu på, nei det klarer de ikke!!!

Lenke til kommentar
Jeg tipper at vi kan se GTX 280 for ca. 2400 ved lansering av HD4870X2 og GTX 280+.

I det øyeblikket 55nm "GTX 280+" kommer, så droppes 65nm GTX 280 ganske kjapt, brikkene brukes heller til Quadro/Tesla produkter, slik planen opprinnelig var. Tviler på at GTX 280 kommer til å gå mye under 3000 kroner.

må jo svi hardt på nvidiapungen dette her :ph34r:

Ikke spesielt. Det er ikke i dette segmentet det er penger å hente uansett.

Lenke til kommentar

X1900 XT anyone? :p

(det var vel etter det at ATI begynnte aa slite)

Men ja, slik som det er naa saa er nVidia for tiden best paa ren ytelse.

Om ATI ikke klarer aa strekke seg enda lenger i neste generasjon saa vil nok nVidia vinne den "krigen" neste gang ogsaa. Men nVidia maa se seg slaatt paa pris/ytelse fram til neste generasjon vil jeg tro.

"Ingen tilgjengelige i dag. 301 stk. 2008-07-22 (Bekreftet dato) "

Produseres det fortsatt 8800 GTX? Var jo en god del kort komplett skulle ta inn.

Kanskje de hadde noen GPU'er som de hadde glemt xP

Restlager kansje?

Om prisen er konkuranse dyktig med 9600, eller tilsvarende, saa er det kansje ikke ett daarlig kj0p om pengepungen er litt slapp? :)

Endret av NuDimon
Lenke til kommentar
ja, men de må fortsatt lage en 4870x2 for og slå gtx280. alltid en x2, ikke noe topp skjermkort med en gpu på, nei det klarer de ikke!!!

RV770 har en nokså bedre transistor til ytelseforhold kontra GT200, så hva hadde dem fått til hvis dem hadde gått samme rute som nVidia og hadde hatt samme transistor budsjett? Det er ikke som at ATi ikke har vært foran nVidia før med en enkel GPU.

Lenke til kommentar

Det driver også utviklingen fremover ved å lage monsterchippene men det er klart at nå har de nådd et nivå hvor det omtrent bare er ulemper og at man bør ta en ny vei.

Slik sett blir GT200b stående som den råeste singlegpu vi noensinne har sett. Evt. GT200 siden den faktisk har noen FP64 ALUer GT200b ikke vil ha.

Det ligger mye PR i slikt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...