Gå til innhold

nVidias kommende lanseringer, hva vet vi?


WheelMan

Anbefalte innlegg

Siden du nevner "prosessorkjøler", ta en tit på den, du vil se at bladene står mye tettere itil hverandre enn GPUne. Ha du nen gang lurt på hvorfor dette funker?

 

Hvis lufte hadde det minste problemet for å trenge seg gjenmom de bladene, da vill du ha sett helt annen konstruksjon på dem.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Siden du nevner "prosessorkjøler", ta en tit på den, du vil se at bladene står mye tettere itil hverandre enn GPUne. Ha du nen gang lurt på hvorfor dette funker?

Slutt å vri på det jeg sier.

 

Jeg har skrevet det jeg mener, så vidt jeg kan se har ikke rørt hva du sa, hvordan har jeg vridd på det?

 

Er det så vansklige å bli oppforderet på en teknisk sak, at instendfor en saklige argumentasjon, du må komme med en slik komentar?

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Sam_Oslo:

med 0,5cm mellomrom så vil luften (som i en boblejakke) bli holdt stille. Altså isolasjon.

 

Med 50cm så vil det hele tiden være sirkulasjon i luften. Akkurat som at det føles mye kaldere hvis det blåser ute samtidig som solen står å steker. Er det vindstille og solen steker så vil det oppleves mye varmere fordi den varme luften ikke forsvinner fra deg.

 

For at en kabienttvifte skal fungere så må jo den varme luften nå viften, og det gjør den ikke om den er presset mellom to kort. ;)

Tri-SLI krever naturligvis bedre kabienttkjøling en et enkelt, og dette gjelder like mye uansett avstanden på kortene. Problemet hvis de står nærme er at kabinettviftene ikke får gjort jobben sin, da den varme luften ikke kommer bort fra skjermkortene.

Legg merke til at slik "isolasjon" ikke er eneste grunnen til at det blir varmere.

 

En annen grunn er at viftestrømmen svekkes. Dette er en veldig lett test som de fleste kan ta å sjekke selv. Ta først en vifte som spinner fritt (mer eller mindre). Ta deretter et objekt (f. eks en bok) med en flat overflate ca 1cm foran luftinntaket. Hva skjer?

 

Har du hånden din på andre siden (bare slik at du kjenner luften treffe hånden) så vil du kjenne at luftstrømen svekkes drastisk, alt etter hvor nærme du holder boken eller hvilket objekt du bruker. Du trenger faktisk ikke å ha den så nærme engang for at luftstrømmen svekkes.

 

Lavere luftstrøm fører også til dårligere kjøling og høyere temperaturer. Hvis du i tillegg hadde antatt at boken (eller hva du nå brukte) var varm (som et skjermkort jo er), slik at luften som strømmer forbi boken blir varmet opp på forhånd, så ville temperaturen steget enda et hakk.

 

Har man noen kraftige vifter oppå som presser mer luft til skjermkortene så blir det naturligvis bedre, da du hjelper skjermkortviften med å suge inn nok luft.... Men dette fører igjen til mer støy, og fjerner ikke problemet. Det at du må bruke flere og kraftigere vifter påpekter vel bare at det kreves mer kjøling når skjermkort sitter tettere.

 

Tviler du Sam_Oslo, så er det bare å prøve selv. ;)

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Det er klart at 3 kort er varmere, og det er ingen tvil at backsiden slipper ut varme. Spørmålet er: forsvinner den varmen med 50 CM avstand? Jeg hevder at den blir der intil du blåser den bort, enten du har 50cm eller o.5 cm mellom dem, du må sørge for luftflyt mellom dem.

 

Det avgjørende spørsmåler er: flytter luft bedre gjennom 50cm enn 0.5 cm opening? Jeg hevder at det er "nesten" det samme, fordi så sant det blåser og skaper trykksorskjeller vil luften trenge seg like godt gjennom 0.5 og 50 cm.

 

De som er unige, forresten det er lov å være det, bør kunne argumenter at luft oppfører seg like stiv som stål.

 

Tror nok at du har rett på sett og vis, men husk dette :

 

Det er veldig sannsynlig at temperaturene stiger på disse kortene da viftene ikke har tilgang på like mye "frisk luft" og temperaturen sannsynligvis allerede er påvirket av de to andre kortene.

 

Man må også huske at for at skjermkortet skal bli kjølt ned like effektivt som for eksempel et skjermkort der viften har 100% tilgang til luft kontra et skjermkort som har langt mindre tilgang på luft (luften må presses igjennom en 0.5 cm brei sprekk) så vil nok en 3 sli løsning kreve at skjermkortviften jobber på langt høyere turtall enn en dual sli eller singelt skjermkort, ergo så kan man ikke si at 3 sli = 3x mer støy men sannsynligvis enda mere enn pga at viftene må jobbe mye mer.

 

Det kreves jo også at man må pøse på med enda bedre kjøleløsninger for at dette skal holde seg stabilt og det blir garantert en grense på hvor mange harddisker og stasj som man kan ha i systemet før det blir for mye varme i forhold til hva kortene klarer.

 

Nei, dagens hovedkort er nok ikke tilpasset 3x sli enda og man må kanskje tenke litt "out of the box" når det kommer til entusiaster...

Lenke til kommentar
Nei, dagens hovedkort er nok ikke tilpasset 3x sli enda og man må kanskje tenke litt "out of the box" når det kommer til entusiaster...

Det er dette vi har vannkjøling til. :D

Fordelen til vannkjøling er kun at vannet (efektivt) overfører varmen til et samlet sted der den lettere kan avkjøles. Dette stedet er da radiatoren, og har man den f. eks uttenpå kabinettet, eller på et sted der varmen lett kan gå ut av kabienttet så er problemet løst. :)

Da kan det være så trangt som man bare vil, for varmen blir uansett trukket bort fra skjermkortene via vannet. :)

Og har man ikke heldekkende kjøleblokk så blir det jo uansett en del bedre plass.

 

Det virker som det ville vært lurt å lage en "ghetto mod" trakt tvers gjennom kabinettet som dyttet og dro luft over kortene og ut bak.

Jepp, kan nok hjelpe en god del. Selv så ble det rett og slett for knotete for kabinettet mitt, og det ble til at jeg like godt lagde mitt eget kabinett for akkurat dette formålet. :D

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Siden du nevner "prosessorkjøler", ta en tit på den, du vil se at bladene står mye tettere itil hverandre enn GPUne. Ha du nen gang lurt på hvorfor dette funker?

 

Hvis lufte hadde det minste problemet for å trenge seg gjenmom de bladene, da vill du ha sett helt annen konstruksjon på dem.

Din refleksjon må nok vris litt på for at det skal blir det samme prinsippet. Ved en prosessorkjøler så er det mange små finner med mange små "hull"/sprekker. Det er deretter rettet en vifte vinkelrett på disse finnene, slik at luftstrømmen kan gli parallelt med kjølefinnene, uten særlig stor motstand.

 

Det du prøver å "bevise" er at luften kan gå gjennom slike små sprekker, og dette er helt korrekt. Luften KAN gå gjennom små sprekker. Ikke at jeg synes det er så fenomenalt nytt vel og merke.... (luftmolekylene er små nok til å komme seg gjennom sprekkene (med god margin) og det er derfor fullt mulig ja)

 

Problemet med teorien din, er at en kjøleribbe har mange slike ribber, som til gjengjeld er syltynne i tykkelse slik at det er svært liten del av luftmolekylene som blir stoppet. De kan bare pasere rett igjennom.

La oss ta Thermalright sin Ultimate-90 kjøler som eksempel:

Ultima90-1-564x376.jpg

(se for dere at det står en vifte festet på kjøleren som blåser luft gjennom ribbene) Dette går helt fint, og luften kan pasere uten større problemer. Legg merke til at luften selv med så tynne "finner" også blir stoppet opp om det er for mange slike finner. (jo flere du har, jo flere molekyler er det som blir stoppet/kræsjer) Faktisk så trengs det en ganske god vifte med godt mottrykk for å effektivt kjøle ned en kjøler som Ultima 90/120. Ettersom flere kræsjer så vil større del av luften bli stoppet, og det blir tyngre for viften.

 

På et skjermkort så må ALL luften som den skal suge inn gå gjennom EN liten sprekk mellom skjermkortene. Med andre ord blir det akkurat som om du dekker til alle "sprekkene" unntatt en, og skal så få viften til å suge gjennom all luften gjennom denne lille åpningen. Vel jeg kan si med en gang at luftstrømmen vil falle drastisk.

De fleste har nok som barn kanskje kjent at det blir tyngre å suge luft gjennom en liten åpning (f. eks sugerør), enn en stor.

Ja, det kan bli såpass dårlig luftgjennomstrømning i sugerøret at man tilslutt ikke får nok oksygen, og bare må gi opp. Akkurat det samme må skjermkortet gjøre, bare at den bruekr luften som kjøling, og ikke til forbrenning!

 

 

Du KAN med andre ord suge luft gjennom en liten åpning, men det blir håpløst dårlig luftgjennomstrømning. ;)

 

Edit: Når vi først er inne på luftgjennomstrømning, så ser det slik ser det inni kabinettet mitt forresten:

kabinettv4ka0.th.jpg

(litt for mye snakking om det, uten "bevis")

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Siden du nevner "prosessorkjøler", ta en tit på den, du vil se at bladene står mye tettere itil hverandre enn GPUne. Ha du nen gang lurt på hvorfor dette funker?

 

Hvis lufte hadde det minste problemet for å trenge seg gjenmom de bladene, da vill du ha sett helt annen konstruksjon på dem.

Din refleksjon må nok vris litt på for at det skal blir det samme prinsippet. Ved en prosessorkjøler så er det mange små finner med mange små "hull"/sprekker. Det er deretter rettet en vifte vinkelrett på disse finnene, slik at luftstrømmen kan gli parallelt med kjølefinnene, uten særlig stor motstand.

 

Det du prøver å "bevise" er at luften kan gå gjennom slike små sprekker, og dette er helt korrekt. Luften KAN gå gjennom små sprekker. Ikke at jeg synes det er så fenomenalt nytt vel og merke.... (luftmolekylene er små nok til å komme seg gjennom sprekkene (med god margin) og det er derfor fullt mulig ja)

 

Problemet med teorien din, er at en kjøleribbe har mange slike ribber, som til gjengjeld er syltynne i tykkelse slik at det er svært liten del av luftmolekylene som blir stoppet. De kan bare pasere rett igjennom.

La oss ta Thermalright sin Ultimate-90 kjøler som eksempel:

Ultima90-1-564x376.jpg

(se for dere at det står en vifte festet på kjøleren som blåser luft gjennom ribbene) Dette går helt fint, og luften kan pasere uten større problemer. Legg merke til at luften selv med så tynne "finner" også blir stoppet opp om det er for mange slike finner. (jo flere du har, jo flere molekyler er det som blir stoppet/kræsjer) Faktisk så trengs det en ganske god vifte med godt mottrykk for å effektivt kjøle ned en kjøler som Ultima 90/120. Ettersom flere kræsjer så vil større del av luften bli stoppet, og det blir tyngre for viften.

 

På et skjermkort så må ALL luften som den skal suge inn gå gjennom EN liten sprekk mellom skjermkortene. Med andre ord blir det akkurat som om du dekker til alle "sprekkene" unntatt en, og skal så få viften til å suge gjennom all luften gjennom denne lille åpningen. Vel jeg kan si med en gang at luftstrømmen vil falle drastisk.

De fleste har nok som barn kanskje kjent at det blir tyngre å suge luft gjennom en liten åpning (f. eks sugerør), enn en stor.

Ja, det kan bli såpass dårlig luftgjennomstrømning i sugerøret at man tilslutt ikke får nok oksygen, og bare må gi opp. Akkurat det samme må skjermkortet gjøre, bare at den bruekr luften som kjøling, og ikke til forbrenning!

 

 

Du KAN med andre ord suge luft gjennom en liten åpning, men det blir håpløst dårlig luftgjennomstrømning. ;)

 

Edit: Når vi først er inne på luftgjennomstrømning, så ser det slik ser det inni kabinettet mitt forresten:

kabinettv4ka0.th.jpg

(litt for mye snakking om det, uten "bevis")

 

Fy faen skal du med en så stor vifte a?

Uansett, on topic:

PC Gamer har tydeligvis laget en anmeldelse av GTX 280:

fridayjune1320082sg7of1.jpg

Lenke til kommentar

CPU-kjølren bare beviser at luft kan trenge gjennom små sprekker uten særlige motstand, men GPU har en vesentlige forskjel. GPU-viften trekker inn den varmen luften fra PCB-siden av den andre. Da er det "nesten" det samme om det står 5 eller 0.5 cm unna, uansett vil den varme luften trekkes inn. Denne trekningen danner også en undertrykk som da trekker inn friske luften mellom GPUene.

 

Alt jeg prøver å si er at: det blir ikke den store forskjelen om vi har 5 eller 0.5 cm mellom kortene, med 3 argumenter:

 

1) CPU-viften beviser at luft kan flytte gjenomm små sprekker.

2) GPU-viften vil trekke inn den varme luften fra PCB-siden av den andre, uansett om den står 5 eller 0.5 cm unna.

3) GPU viften vil skape undertrykk og sørge for luft sirkulasjon uansett om det er 5 eller 0.5 cm mellom dem.

 

Knonklusjonen bli at: I en 3-SLI oppsette, avstand mellom GPUene har lite å si og det blir varm uansett 5 eller 0.5 cm avsatnd. Det som har mest å si er først og fremest luftsirkualsjon i kassen, og dette bør plalegges nøye for å få masse frisk luft inn, og også blåse den rett mellom GPUene.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
CPU-kjølren bare beviser at luft kan trenge gjennom små sprekker uten særlige motstand, men GPU har en vesentlige forskjel. GPU-viften trekker inn den varmen luften fra PCB-siden av den andre. Da er det "nesten" det samme om det står 5 eller 0.5 cm unna, uansett vil den varme luften trekkes inn. Denne trekningen danner også en undertrykk som da trekker inn friske luften mellom GPUene.

 

Alt jeg prøver å si er at: det blir ikke den store forskjelen om vi har 5 eller 0.5 cm mellom kortene, med 3 argumenter:

 

1) CPU-viften beviser at luft kan flytte gjenomm små sprekker.

2) GPU-viften vil trekke inn den varme luften fra PCB-siden av den andre, det blir det "nesten" det samm uansett om det står 5 eller 0.5 cm unna.

3) GPU viften vil skape undertrykk og sørge for luft sirkulasjon uansett om det er "nesten" det sammd om det er 5 eller 0.5 cm mellom dem.

 

Knonklusjonen bli at: I en 3-SLI oppsette, avstand mellom GPUene har lite å si og det blir varm uansett 5 eller 0.5 cm avsatnd. Det som har mest å si er først og fremest luftsirkualsjon i kassen, og dette bør plalegges nøye for å få masse frisk luft inn, og også blåse den rett mellom GPUene.

 

Er nå det her så viktig? Har holdt på med denne diskysjonen i timesvis... Kan vi ikke bare konsentrere oss om å finne ut mer info om selve kortene, og ikke om de blir for varme i tri-SLI? Ingen kommer til å ha råd til tri-SLI uansett...

Lenke til kommentar

Du trekker konklusjoner altfor raskt.

(leste du innlegget mitt i det hele tatt, eller må jeg repetere meg selv?)

 

Det blir som du sier et undertrykk, og dette er ikke bra. At det skapes trykkforskjeller sier vel det meste om at det er dårlig luftgjennomstrømning... For trykkforskjeller er jo akkurat dette.

 

1. Viftestrømmen fra en vifte bremses drastisk opp om du holder noe forran. Uenig? Hvis ikke, så har du vel fått svaret ditt...

 

Som sagt. Prøv bare å sug luft gjennom en sugerøråpning. Det er mye tyngre, og det går mye mindre luft, enn uten. hvorfor? Fordi det er en liten sprekk/åpning luften må pasere. Det blir også undertrykk i sugerøret.

Lenke til kommentar

Jeg har lest det du har skrevet, men det er en vesentlihge forskjell mellom sugerør og den "store" avstanden som er mellom GPUene. 0.5 cm x overflateareal på GPU, er så pass stor volume at den vil ikke skape noe motsand (sugerør effekt) for luftstrømmen. Jeg kunne være enige med eg om avsatand var på 0.005 cm.

 

Jeg er uenige at viftestrømmen fra en vifte bremses drastisk opp om du holder noe forran. I motsetning til faste materialer som stoppes av motsanden, luftstrømmen stopper aldri. Den kommer til å "grli" forbi og finne sin vei til lavetrykket. Og siden 3 GPU viter trekker inn masse luft, da det største lavtrykket i kassen er mellom GPUne, og luften vil "like lett" gå gjenomm dem uansett 5 eller 0.5 cm avsatand.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Priser rundt 5000,- kan nok forventes for GTX 280, og rundt 2500-3000,- for GTX 260, hvertfall i starten. ;)

 

Har ikke noe imot å betale 5000 kr for en GTX 280 dersom ytelsen er betydelig bedre enn på 8800GTX som jeg har nå. Jeg tror neppe dette kortet vil koste så lite som 3500 kr slik det er blitt antydet her tidligere. Nesten alle (alle?) toppkortene til Nvidia har jo kostet minst 4-5000 kr ved lansering, så 3500 kr ville i så fall vært en knallpris.

Lenke til kommentar
Jeg har lest det du har skrevet, men det er en vesentlihge forskjell mellom sugerør og den "store" avstanden som er mellom GPUene. 0.5 cm x overflateareal på GPU, er så pass stor volume at den vil ikke skape noe motsand (sugerør effekt) for luftstrømmen. Jeg kunne være enige med eg om avsatand var på 0.005 cm.

Ok bra, da koker det ned til at vi er uenige på dette punktet ivhertfall. Bare det er jo et fremskritt. :p

La meg kjøre en test på det. ;)

Så vi får det på det harde.

 

lottomillionærer er ikke som andre millionærer

 

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=102591

 

Er det mulig å gjøre noe slikt med 9800 gx2?

 

Kan man i det hele tatt utnytte 8 kjerner?

Tja, de fikk det jo ikke til med 7950GX2, og det går nok ikke med 9800GX2 heller. ;)

Problemet er nok bla. at ingen drivere er laget for å kjøre SLI med flere enn 4 kjerner.

Men du kan fint bruke 4stk 9800GX2 (du slipper å skru de fra hverandre osv..) og så koble de på samme hovedkort. Du kan bruke all den ekstra kraften via CUDA, slik at du kan bruke den til forskjellige formål. Dog må programvaren være skrevet for å ta i bruk 8 skjermkrotkjerner. Ettersom du ingen drivere støtter mer enn 4 kjerner, så vil du ikke få brukt mer enn fire i SLI.

 

Så eneste måten er nok å bruke det til "selvskrevet" programvare.

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Testen:

 

Har i testen min brukt er ark som mål for luftstrømmen. Jo mer og raskere luftstrømmen passerer vifta, jo høyere vil arket bli blåst opp. (vinkelen synker)

Bak vifta har jeg plassert en rett overflate, eller i dette tilfelle et skjermkort for å få det mer ideelt.

La ut testen på

Og noen bilder:

testmedskjermkortfw3.th.jpg testutenskjermkortle9.th.jpg

 

 

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...