gamerman Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 (endret) Hei Jeg har en laptop med Vista installert. Men pga musikk problemer vil jeg installere Windows Xp Jeg har hørt om jeg dual boot installerer den på samme harddisk så kan det skape problemer med mbr og masse annet. Så jeg har bestemt meg for å installere den på den andre harddisken min på rundt 300 gb. Dette er da ikke en primary harddisk vil jeg tro? Er ikke sikker. Laptopen kom ferdig installert med Vista, noe som gjør at hvis jeg installerer noe over C disken så vil jeg ikke kunne få Vista tilbake. Spørsmålet er: Hvordan kan jeg boote XP fra den andre harddisken min når Vista mest sannsynelig vil auto boote seg fra C under oppstart? Håper på svar Endret 4. desember 2007 av gamerman Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Hvis du har to separate disker så kan man velge i BIOS hvilken av dem som skal boote. Det er viktig at du kobler vekk den første disken mens du installerer på den andre. Lenke til kommentar
gamerman Skrevet 4. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2007 Hvis du har to separate disker så kan man velge i BIOS hvilken av dem som skal boote.Det er viktig at du kobler vekk den første disken mens du installerer på den andre. Dette er jo umulig siden jeg har laptop? Når jeg innstallerer Windows xp på den ene harddisken så kan jeg vel bare gjøre det? Eller vil den gi inn boot info på C disken? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Har aldri hatt en laptop med to fysiske disker, så jeg vet ikke hvordan de har ordnet det. Hvis du installerer Windows på en annen disk mens din andre Windows disk er tilkoblet så vil du få en boot meny. Eller, siden Vista har en annen bootmanager enn XP, så vil du få problemer, mulig Vista 'forsvinner'. Det er mange tråder her om Vista / XP dualboot. Lenke til kommentar
gamerman Skrevet 5. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2007 Men det vil vel ikke være dual boot sånn fra en fysisk disk egentlig? altså jeg kan jo bare ta boot fra cd også er det null stress? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Dual boot kan være fra en fysisk disk, ja. Det vil bare være en disk som booter og kjører bootmanager, så kan du velge OS fra en meny, disse kan da ligge på samme disk eller andre disker. Når du booter fra CD så er det BIOS som velger det. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 (endret) #Spørsmålet er: Hvordan kan jeg boote XP fra den andre harddisken min når Vista mest sannsynelig vil auto boote seg fra C under oppstart?# Hvis vi går til håreks post nr 2: #Hvis du har to separate disker så kan man velge i BIOS hvilken av dem som skal boote. Det er viktig at du kobler vekk den første disken mens du installerer på den andre.# eller at du må se å stille disken som...Not installed....under standard bios instillinger, hvis du har option til det. Da vil Windows install bruke den andre. Denne løsningen, er dog ikke den beste. Den beste er å bruke Disk 0 som system, installere XP på disk 1 eller ....partition 2 på disk 0, og bruke dualboot konfigurasjon. At XP vil overskrive Vistas bootsector på systempartition, er en liten sak, som du kan ordne uten å nærmest tenke mye på det. Endret 5. desember 2007 av wiberos Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå