Gå til innhold

Dual boot Xp fra second harddisk på Vista maskin?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en laptop med Vista installert. Men pga musikk problemer vil jeg installere Windows Xp

Jeg har hørt om jeg dual boot installerer den på samme harddisk så kan det skape problemer med mbr og masse annet.

Så jeg har bestemt meg for å installere den på den andre harddisken min på rundt 300 gb. Dette er da ikke en primary harddisk vil jeg tro? Er ikke sikker.

Laptopen kom ferdig installert med Vista, noe som gjør at hvis jeg installerer noe over C disken så vil jeg ikke kunne få Vista tilbake.

Spørsmålet er:

Hvordan kan jeg boote XP fra den andre harddisken min når Vista mest sannsynelig vil auto boote seg fra C under oppstart?

Håper på svar :)

Endret av gamerman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du har to separate disker så kan man velge i BIOS hvilken av dem som skal boote.

Det er viktig at du kobler vekk den første disken mens du installerer på den andre.

Dette er jo umulig siden jeg har laptop?

Når jeg innstallerer Windows xp på den ene harddisken så kan jeg vel bare gjøre det?

Eller vil den gi inn boot info på C disken?

Lenke til kommentar

Har aldri hatt en laptop med to fysiske disker, så jeg vet ikke hvordan de har ordnet det.

Hvis du installerer Windows på en annen disk mens din andre Windows disk er tilkoblet så vil du få en boot meny. Eller, siden Vista har en annen bootmanager enn XP, så vil du få problemer, mulig Vista 'forsvinner'.

Det er mange tråder her om Vista / XP dualboot.

Lenke til kommentar

#Spørsmålet er:

Hvordan kan jeg boote XP fra den andre harddisken min når Vista mest sannsynelig vil auto boote seg fra C under oppstart?#

Hvis vi går til håreks post nr 2: #Hvis du har to separate disker så kan man velge i BIOS hvilken av dem som skal boote.

Det er viktig at du kobler vekk den første disken mens du installerer på den andre.# eller at du må se å stille disken som...Not installed....under standard bios instillinger, hvis du har option til det.

Da vil Windows install bruke den andre.

Denne løsningen, er dog ikke den beste.

Den beste er å bruke Disk 0 som system, installere XP på disk 1 eller ....partition 2 på disk 0, og bruke dualboot konfigurasjon.

At XP vil overskrive Vistas bootsector på systempartition, er en liten sak, som du kan ordne uten å nærmest tenke mye på det.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...