Hurley Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 Hei igjen... melding = "Skriv inn filbane og filnavn: (Eks: C:tmptmp.txt)" tittel = "Last fra fil..." fil = InputBox(melding, tittel) sr = IO.File.OpenText(fil) ansattnr = CDbl(sr.ReadLine) fornavn = sr.ReadLine etternavn = sr.ReadLine adresse = sr.ReadLine aarslonn = CDbl(sr.ReadLine) sr.Close() Funker helt glimrende, men når ingen fil blir valgt så blir det jo feil i [ sr = IO.File.OpenText(fil) ] og programmet kræsjer. Mulig å unngå dette? F.eks. det kommer opp en MsgBox("Feil, prøv på nytt.", , "Feil!") og den går tilbake til InputBox. Lenke til kommentar
oyvind_b Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 Du kan sjekke om filen eksisterer slik: ... Dim fantFil as Boolean = false Do fil = InputBox(melding, tittel) if Dir(fil) <> "" then fantFil = True else fantFil = false ' Filen finnes ikke. Gi beskjed... endif Loop Until fantFil = True sr = IO.File.OpenText(fil) ... Jeg har ikke testet dette, og jeg er ikke stø i VB.NET, men prøv deg fram med dette. Du kan jo også bruke System.Windows.Forms.OpenFileDialog til å velge en fil... .Ø. Lenke til kommentar
Hurley Skrevet 7. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2003 Takk! Sliter litt med den [ deler = skriv_inn.Split(?) ] ennå. Den vil ikke ha (New Char {"#"}) pga "#" ikke er en integer tror jeg. Men iallefall, tusen takk for all hjelp. Lenke til kommentar
exchange Skrevet 8. februar 2003 Del Skrevet 8. februar 2003 jeg ville gjort det litt annerledes... for å skjekke om mappen/fil eksisterer bruker du directory klassen. så setter du en errorprovider når textboksen forlates av brukeren.... vil bli noe slikt...(ikke kontrollert koden) ---------------------------------------------------------------- Impors System.IO 'importerer directory klassen 'legg til en ErrorProvider til formen fra toolboxen. dim sti as string 'lager en variabel for stien sti=textbox1.text ' setter variablen til textboken ' du utfører kontrollen når kontrollen blir forlatt av brukeren,eksempelvis Private Sub ansattTextBox_Leave(...) if not directory.extists(ansattTextBox.text) then ' fil skjekking ErrorProvider1.SetError(ansattTextBox. _ "filen eksisterer ikke, vennligst prøv på nytt") ' så må du skjuler button for validering med å hide den (hide metoden) ansattTextBox.SelectAll() ' gir fokus til textboksen for nytt forsøk else 'fjerner feilen ErrorProvider1.SetError(texbox1, "") end if end sub -------------------------------------------------------------------------- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå