Gå til innhold

Guide: Mine problemer når jeg satte opp ventrilo-server

MadnL

Anbefalte innlegg

Ventrilo er et enkelt og greit et program som man kan bruke til å snakke med hverandre over internett. Mye brukt i spillsammenheng, for å ha en kommunikasjon mellom spillerne på hvert lag.

En Ventrilo-server er altså en server, som man kan bruke for å snakke på. Alle på serveren kan snakke med hverandre.

Introduksjon

Her om dagen fikk jeg det for meg at jeg skulle sette opp en ventriloserver, til bruk for venner og familie. Jeg lastet ned serverfiler(windows), og ventriloklienten(windows). For andre operativsystemer, se Ventrilo.com.

Så innstallerte jeg begge deler.

Steg 1. Start--> Alle programmer--> VentSrv--> Edit .ini file

Her fylte jeg inn adminpassord, og så startet jeg server-programmet.

Allerede nå var serveren oppe, og alle på mitt lokalnettverk kunne joine den. Dette ble testet ved at min søster koblet seg til 192.168.1.108, som er min interne IP-adresse(for å finne din interne IP, velg Start--> Kjør og skriv cmd. I konsollen skriver du ipconfig /all, og ser hva som står på IP-adresse:)

Steg 2. Jeg videresendte portene i routeren. Se http://www.portforward.com for guide.

Så konfigurerte jeg brannmuren til å tillate port 3784(udp OG tcp).

Men det virket ikke. Problemet lå i at jeg hadde et modem som også måtte videresendes. Jeg gikk inn på 10.0.0.138, som er adressen til mitt modem. Der trykket jeg på DHCP, og sjekket hvilken adresse routeren hadde. Den hadde 10.0.0.1 som adresse. Så jeg trykket på NAPT, og videresendte portene 3784(TCP) og 3784(UDP) til 10.0.0.1.

Det som er viktig å huske på nå er at man ikke kan koble til sin eksterne ip-adresse(88...) fra sin egen PC, eller annen PC på samme nettverk. Her feilet jeg, og skjønte ikke hvorfor jeg ikke kunne koble til med min IP-adresse. Få en venn til å koble til serveren fra sin PC, på et annet nettverk, for å virkelig få testet.

[Min første guide på forumet, konstruktiv kritikk mottas med takk]

Endret av DarkRainbow
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkelt og greit satt opp, forståelig framgangsmåte og språk. Savner kanskje noe om hva en ventriloserver er, hvis denne guiden skal gjelde for alle? Eventuelt noe om hvorfor du valgte nettopp de IP-ene du valgte, og om vi som følger guiden skal velge noen andre, og hvor vi finner disse. Underoverskrifter til hvert avsnitt gir også bedre orden, eller bare sette de viktigste ordene i hvert avsnitt i fet eller understreket formatering

(Dette er vel bare pirk, men å ha tittelen "Guide: Mine problemer da jeg satte opp ventriloserver [evt. ventrilo-server]" ville gitt et bedre inntrykk på meg; to vanlige stavefeil.)

Konklusjon: god jobb :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...