Gå til innhold

Hacking av PC - hvordan ser det ut?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det krever ikke bare at man er admin, men maskinen man skal kople seg opp til må installert en vnc (virtual network comptuing^^) klient samt godtatt å bli fjernstyrt.

har brukt dette noe i jobb, og det krever ingen godkjenning og ingen installering for å bruke det.

så klart blir det startet/installert noe, men man trenger ikke gjøre dette på forhånd.

Krever det ikke at pcen du skal kople opp mot må godkjenne? Er du 100% sikker på dette? :hmm:

Lenke til kommentar

Nei, du kan kople på rdesktop uten godkjenning, men du trenger passord/brukernavn.

Merk at dette skulle være en stund siden, og windows - dette operativsystemet var engang mer hullete enn en sveitserost (nå er det vel mer jarlsberg...) - det skulle ikke så mye til for å få gjort dritt over nettverket...

Lenke til kommentar
rdp funksjonen som er innebygd i windows trenger kun brukernavn og passord, men da må du være på lokalt nettverk.

Nå er jeg bare nyskjerrig: Jeg bruker semi-daglig en rdp-server på UiO, da jeg ikke har adobe professional hjemme. Over internett. Og alt jeg trenger er å taste "rdesktop windows.ifi.uio.no" (pluss noen options som "norsk tastatur" og "überskjermoppløsning-som-matcher-den-jeg-har-hjemme" etc.) i terminalen på min (linux-)maskin, og vips så får jeg innloggingsskjermen. (merk at jeg har dette som en snarvei på skrivebordet mitt, så jeg slipper å fôre den med alle optionsene hver gang...)

Så det er tydeligvis MULIG å bruke også over internett, uten "godkjennelse" fra maskinens side først (tviler på at IFI har en eller annen "flaskemann" til å sitte å trykke OK på at alle skal få kople til, døgnet rundt, 365 dager i året...)

Lenke til kommentar
rdp funksjonen som er innebygd i windows trenger kun brukernavn og passord, men da må du være på lokalt nettverk.

Nå er jeg bare nyskjerrig: Jeg bruker semi-daglig en rdp-server på UiO, da jeg ikke har adobe professional hjemme. Over internett. Og alt jeg trenger er å taste "rdesktop windows.ifi.uio.no" (pluss noen options som "norsk tastatur" og "überskjermoppløsning-som-matcher-den-jeg-har-hjemme" etc.) i terminalen på min (linux-)maskin, og vips så får jeg innloggingsskjermen. (merk at jeg har dette som en snarvei på skrivebordet mitt, så jeg slipper å fôre den med alle optionsene hver gang...)

Så det er tydeligvis MULIG å bruke også over internett, uten "godkjennelse" fra maskinens side først (tviler på at IFI har en eller annen "flaskemann" til å sitte å trykke OK på at alle skal få kople til, døgnet rundt, 365 dager i året...)

det er mulig det ja, men du kommer fortsatt ikke inn uten brukernavn/passord.

det er bare det at maskinen er satt opp med tilgang til å koble deg opp uten brukernavn og passord, tror dette er standard fra windows sin side.

men selv om noen er logget på den maskinen, så vil ikke du ha mulighet til å ta over mus og tastatur uten at brukeren godkjenner dette, som standard vil ikke du se den som er logget på heller, men det er ikke vanskelig å få til.

jeg bruker 3 forskjellige RDP programmer daglig, og jeg må enten ha admin-rettigheter eller passord på maskinen for å få gjort noe som helst.

Lenke til kommentar

Anyways: Dette var vist snakk om VNC, som overhode ikke er standard på windows. Meg tipper shellcode som installererer vnc-server...

QBab: Ville ikke installert noe sånt på min egen maskin mot internett uten å være *meget* sikker på hva jeg gjør...

Lenke til kommentar

Litt sånn som BT info, eller superbluetooth hack som den også er kjent som. Den er genial, det trengs godkjenning tough. Når det er i boks kan man jo gjøre alt remote med den stakkarsen sin mobiltelefon. Starte samtaler, få den til å ringe uten at noen ringer. Lese inboksen, kontaktliste osv. Skikkelig skøy.

Lenke til kommentar
Dette var vist snakk om VNC, som overhode ikke er standard på windows.

Er det ikke? Sikker? Vnc er lagt inn i OSX, selv om det i utgangspunktet er avslått. For å fjernstyre den andre maskinen min trengte jeg bare slå på vnc på den maskinen jeg ville styre (godkjent med adminpassordet) og å skaffe en vnc-klient på styremaskinen, en freewaregreie jeg lastet ned fra nettet. Det hele tok noen få minutter. Og jeg er ikke engang en nerd (en nerd ville antagelig brukt unix-terminalverktøyet i OSX i stedet for vnc).

Nerder påstår at OSX er et mye mer nettverksrettet og flerbrukerorientert OS enn Windows, og jeg ser ikke bort fra at det stemmer. Og nå snakker jeg ikke om professional-versjonen av OSX, for OSX kommer kun i én versjon.

Lenke til kommentar

Jeg er sikker.Windows bruker sin egen sære protokoll, med opsjon for telnet. Telnet og RDP er de "fjernstyringstjenestene" som ligger inne by default på XP i allefall. Tviler sterkt på at seinere versjoner har lagt til nye, ikke-ms protokoller.

OsX likner teknisk sett sterkt på Linux, dvs. de deler arkitektur (og svært mye kode) mtp. brukere og nettverk.

Lenke til kommentar
Anyways: Dette var vist snakk om VNC, som overhode ikke er standard på windows. Meg tipper shellcode som installererer vnc-server...

QBab: Ville ikke installert noe sånt på min egen maskin mot internett uten å være *meget* sikker på hva jeg gjør...

Når sa jeg at jeg hadde tenkt og installere det på min maskin. :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...