Gå til innhold

Hacking av PC - hvordan ser det ut?

Anbefalte innlegg

Hei, har i det siste tenkt litt mens jeg har konfigurert brannmur på PC-en min.

Om det var en veldig god hacker som ville inn på maskinen min, hvordan ser det da ut etter et velykket hack, kan han\hun se alt jeg gjør(ser det ut for de akkurat som på min skjerm?), slik som vanelig surfing, e post lesing etc.

kan de plutselig ta over musepekeren og bare begynne å slette filer?

Hvordan foregår det egentlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke sikker på hva de kan og ikke kan, men vanligvis merker du ikke noe til det. Kanskje nettet blir tregere, eller maskinen blir tregere. Det kommer av at hackere gjerne tar over PCen din for å kjøre programmer i bakgrunnen. Dette kan for eksempel være programmer som logger alt du gjør (i såfall merker du lite), programmer som sender ut masse e-post, eller programmer som angriper andre PCer igjen.

Ta over musepeker og slik er jeg ganske sikker på at ikke går, men har ikke så mye kunnskap om emnet.

Lenke til kommentar
Ta over musepeker og slik er jeg ganske sikker på at ikke går, men har ikke så mye kunnskap om emnet.

Det finnes kommerielle fjernstyringsprogram som kan det, jeg har selv et sånt for å kunne fjernstyre en annen maskin i det trådløse hjemmenettet mitt, så hackere kan sikkert også få det til, hvis de får tilgang til maskinen din via en åpen port i brannmuren. Men det kan hende det er gunstigere for de å bare kjøre skjulte program uten å ta over musepekeren, dermed kan de holde på i lengre tid uten å bli oppdaget.

Lenke til kommentar

Det finnes to typer hackere;

Den ene typen er hackeren som har det som en hobby. Disse hackerene hacker seg ofte igjennom brannmurer og sikkerhetstiltak for så å si ifra til eieren før noen andre rekker å gjøre noen skade.

Den andre typen hacker er den som hacker for faenskap. Denne typen hacker går under det som heter IT kriminalitet og hacker som oftes for egen vinning. Hacken kan være gjennomført for å spre virus eller sniffe opp opplysninger du sender over nettet. Denne hackeren bruker som oftes din PC til å kjøre egene programmer til sin fordel som du ikke legger merke til. Eksempler på dette kan være en melding som popper opp til alle du skriver til på MSN som sier noe sånt som "Se hvem som har blokkert deg på MSN" etterfulgt av en link til en side med virus. Meldingen ser du selvfølgelig ikke selv. Andre typer programmer en hacker kan legge inn på PCen din kan være det vi kaller trojanere. Trojanere er programmer som er laget for å plukke opp f.eks et banknr. som du skriver på tastaturet. De som oftest blir rammet av trojanere er de som driver med online spill som innebærer brukere og passord. Her kan man f.eks få trojanere på PCen ved å laste ned filer fra hjelpesider til spillet på internett. Programmet brukes i det tilfellet som oftes til å stjele brukernavn og passord.

For å svare på spørsmålet ditt: Kan han\hun se alt jeg gjør(ser det ut for de akkurat som på min skjerm?)

Ja, det er i teorien mulig. Det finnes programmer som er i stand til dette, men de brukes mest til å overvåke større lokale nettverk. F. eks på en skole eller lignende der IT ansvarlig bruker programmet til å finne ut om brukerne driver med "ulovlig" aktivitet som f. eks spille spill dersom det er imot reglene på skolen.

Lenke til kommentar
Crackere! Crackere! Ikke hackere!

Hackere er the good guys, crackere er the bad guys!

En hacker vil aldri bryte seg inn på noens maskin og gjøre slemme ting!

Herregud, en cracker er en som knekker kopibeskyttelser til spill.. Dvs. cracker spill.

Hacker kan være en datanørd som du nevner eller en evil hacker som lager virus og kjører på.

Lenke til kommentar

Og til topic igjen; er ikke mye interesse å bruke tid på å hacke en vanlig maskin, kjører du en server kan du bli et offer, men ellers er det mer sjangs for at du bare får virus/spyware/osv på maskinen..

Noen som husker gode gamle Back Orifice ? Fikk man det inn på en maskin kunne man gjøre hva man ville, lage nye error meldinger, bytte passord, resette maskin osv.. Var win98/95 tidene dette var mest morro :)

Endret av krize
Lenke til kommentar
Herregud, en cracker er en som knekker kopibeskyttelser til spill.. Dvs. cracker spill.

Hacker kan være en datanørd som du nevner eller en evil hacker som lager virus og kjører på.

Wikipedia gir deg delvis rett:

http://en.wikipedia.org/wiki/Software_cracking

http://en.wikipedia.org/wiki/Password_cracking

http://en.wikipedia.org/wiki/Hacker_%28computer_security%29

http://en.wikipedia.org/wiki/Hacker

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

ser ikke ut som at du Krize ikke kan noe om hacking/cracking!

Xecuter88 har helt rett! Hackere er de gode og crackere er de onde.

Er du en hacker, så kan du gå inn på PC-er over hele verden.

Men hvis du er en cracker, så gjør du d samme, bare at du gjør faenskap, som å legge igjenn virus å krasje systemet til den du cracker.

Jeg er for å si det sånn en hacker...mn jeg kan også cracke...det er kke noe problem...jeg kan f. eks bruke brukernavnene her på diskusjonen til å hacke meg inn på systemet/datamaskinen deres...mn d gidder jeg ikke å sløse bort tid på...fordi jeg har andre ting å forrta meg...

et tips: ALDRI LAST NED/LAST OPP NOE SOM HELST SOM INNEHOLDER ORDET "CRACK"!!!!!!!!!!!!!!

bare tenk på ordet..så forstår dere;)

Dette bl kanskje litt ute av det ordinære temaet men...

Lenke til kommentar

Man hacker seg inn på et system.

Man cracker programvare/spill.

Hvor kommer det fra det tøvet om de onde/snille? Må være fra nyere tid da alt ble så jævla mainstream. The internet is full, go away.

Når det gjelder selve hackinga så gjør man vel en god del i kommandolinjemodus, med mindre man er scriptkiddie som han ovenfor her :p

Endret av WarpX
Lenke til kommentar

Mange gjør feilen ved å tenke "jeg har ikke noe verdifullt på PCen min, så det spiller ingen rolle om noen hacker meg". Dette er feil. De aller fleste som har blitt cracket/hacket, vet det ikke selv, og legger aldri merke til det i det hele tatt. Flere undersøkelser jeg har sett, kan tyde på at opptil 80% av alle privat-pcer i verden er infisert av en eller annen bot som gjør at den kan fjernstyres. Disse infiserte maskinene kan brukes til alt fra å kjøre DDoS angrep, spy ut spam-mail (svært mye av spam-mailen blir sendt ut på denne måten), brukes til å route trafikk gjennom (for å gjøre det vanskeligere å spore den som gjør det) til å brukes som lagringsplass for for pedo-nett, samt en rekke andre ting.

Mange mener at alle bør ha et anti-virus program. Ja, dette er veldig viktig, men jeg mener det er VIKTIGERE å ha en fungerende brannmur som sjekker trafikken både ut og inn av pcen/nettet ditt.

Lenke til kommentar

Målet er jo å kunne kjøre kompilert kode på en ekstern maskin, hvis jeg kan gjøre det så kan jeg gjøre alt jeg vil med maskinen til vedkommende. Jeg kan patche msn.exe slik at det gir meg en form for ekstern api hvor jeg kan kontrollere msn, mulighetene er bare begrenset av min kreativitet. Det er ikke ikke vanskelig å få tilgang til en desktop maskin, som har en bruker. Hørt som social engineering? Servere på en annen side er mye vanskeligere å få tilgang til.

Dette går direkte på sikkerhetshull, feil konfigurasjon osv.

Hacking ser ikke ut som noe, det er som alt annet som foregår på en pc. Kode er ikke grafisk, det du skal se må skrives også ;) I matrix får man et glimt av nmap, det er vel det eneste realistiske eksempelet jeg har angående hvordan hacking blir fremstilt for folk flest av hollywood.

Lenke til kommentar
Man hacker seg inn på et system.

Man cracker programvare/spill.

Du tar feil, ihvertfall ifølge definisjonen ;)

Riktignok, de fleste i dag forbinder allikevel hacking med å bryte seg inn i datasystemer.

Men; Definisjonen av hacking er modifisering av datamaskin og programvare/operativsystem.

Dette kan gjøres ved å ha kjennskap til tilgjengelige verktøy, programmering etc.

Eksempel; Google lanserte GMail med mye lagringsplass. Noen fant så ut en måte du kunne bruke GMail-kontoen din som en direkte lagringsplass på nettet. Dette er en "hack", og de som utførte det er da hackere.

En hacker med de rette ferdigheter vil da riktignok også være i stand til å bryte seg inn i andres datasystemer, men dette kalles cracking.

Konklusjon: Er du en cracker, er du også en hacker. Men er du en hacker, trenger du ikke nødvendigvis være en cracker ;)

Lenke til kommentar

Cracker-hacker-debatten er alltid like dum, spesielt siden alle datakyndige tenåringer har hver sin korrekte oppfatning. Begge uttrykkene har ulike ladninger og brukes i ulike situasjoner. Er det ikke nok å forstå hva som menes?

For å svare trådstarter; dersom innbryteren har mulighet til å kjøre programmer på maskinen din vil han også kunne installere redskap som tillater ham å kontrollere den som en normal bruker. At dette ikke hender er dog 99,9% sikkert. Dersom noen bryter seg inn i systemet ditt er det automatiske programmer som utfører det, og da kjøres det antakeligvis bakgrunnsprosesser som utfører det arbeidet den opprinnelige innbryteren ønsker. Dette kan være masseutsending av epost, DoS-angrep på andre maskiner og liknende. Mest sannsynligvis ville du merket det i form av en treg maskin og internettilkobling.

Lenke til kommentar
Flere undersøkelser jeg har sett, kan tyde på at opptil 80% av alle privat-pcer i verden er infisert av en eller annen bot som gjør at den kan fjernstyres.

Hmm, enda en grunn til å ha Mac. :)

Idiotisk svar! Totalt unødvendig. Så Mac-brukere kan ikke bli hacket/cracket?

Lenke til kommentar

Foreløpig er det ikke rapportert om noen bot-er, spyware eller lignende som fungerer på Mac OSX. Men så er jo OSX bare 7 år gammelt, så det kommer nok noe viruslignende til Mac også. 2 ormer (som begge krever godkjenning av maskinens administrator for å fungere) tyder jo på at noe er på gang, så man skal aldri si aldri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...