Gå til innhold

Feirer du jul?

Gjest Slettet+132

Anbefalte innlegg

strayder:

Syns du og din kone gjør det på en meget fin måte, ikke minst fordi det kan bidra til å jekke ned handelsstanden litt.

Selv syns jeg det er trist å se at i de fleste tilfeller er "det er tanken som teller" kun en klisje, for det er helt tydelig at det er verdien osv som teller.

Kjæresten min er flink i år, og strikker og hekler ymse gaver. Da ligger det tydelig omtanke bak, og man føler seg satt pris på! Et gavekort på H&M vitner ikke om veldig mye gjennomtanke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvem er det som ikke feirer jul? Jul er nok mye mer tradisjon enn religion. Julen er jo god mat, gaver og fri.

Muslimer?

Muslimer feirer en type julaften de også. Heter "id" eller noe sånt. Feirer med familie og god mat akkuratt som oss.

Og et sinnsvakt gavehysteri flere mnd i forveien?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+132
Hvem er det som ikke feirer jul? Jul er nok mye mer tradisjon enn religion. Julen er jo god mat, gaver og fri.

Muslimer?

Muslimer feirer en type julaften de også. Heter "id" eller noe sånt. Feirer med familie og god mat akkuratt som oss.

Det heter Eid, og de feirer det fordi ramadan er over.

Lenke til kommentar

Je har feiret jul alle mine år til nå. Ikke pga Jesu fødsel, men fordi familien gjør det. Paradoksalt nok. I år kommer jeg ikke til å fokusere for mye på å feire julen. Vintersolverv blir vel den eneste grunnen il å feire for min del. For "julefeiringen" idag vitner ikke om noe annet enn kjøpspress og kommersialisering. Hva dette gjør mot en stakkars fattig student tør jeg ikke nevne en gang! Og når det er sagt synes jeg den gode gamle hedenske feiringen høres mye kosligere ut enn den vi har idag!

Og kan dere som feirer pga. Jesu fødsel slutte å si jul go begynne å bruke ordet Kristmesse istedenfor? Hvis dere ikke feirer pga vintersolverv på den gamle måten, men pga Jesus får dere bruke det riktige navnet på feiringen. Er svært irriterende at dere skal missbruke festnavnet. :\

Lenke til kommentar
For "julefeiringen" idag vitner ikke om noe annet enn kjøpspress og kommersialisering. Og når det er sagt synes jeg den gode gamle hedenske feiringen høres mye kosligere ut enn den vi har idag!

Så helt og holdent enig! Den berømte "julestemninga" har jeg ikke hatt på mange år, nettopp fordi den skal påprakkes meg helt fra sensommeren. Jeg har ikke noe mot å bytte gaver i prinsipp. Men at jeg skal få gaver, og tvinges til å gi, fordi jesus ble født eller sola snur? Det blir tullete syns jeg, og har jeg ment siden jeg var gammel nok til ikke å bli blendet av gavene. Sitter her nå 3 dager før julaften, uten spor av stemning eller glede i det henseende. Jul er i dag for alt for mange synonymt med stress og kav, ikke familie og kos.

Dette går selvsagt ikke, men jeg skulle ønske vi kunne få alle til å lage eventuelle gaver. Strikk, spikk og hekl. Det ligger tonnevis mer omtanke i det, en et gavekort på H&M.

Og kan dere som feirer pga. Jesu fødsel slutte å si jul go begynne å bruke ordet Kristmesse istedenfor? Hvis dere ikke feirer pga vintersolverv på den gamle måten, men pga Jesus får dere bruke det riktige navnet på feiringen. Er svært irriterende at dere skal missbruke festnavnet. :\
Well.. Nå er "Jul" og "Julen" fra lille julaften og hele romjula for de fleste vel? Altså en tidsperiode over flere dager? Kristmesse er kun 25 desember, dvs. første juledag for oss(christmas day i bl.a. USA). Vi feirer jo 24, dvs ikke på kristmesse-dag. Det at vi bruker ordet om perioden trenger man jo ikke knytte til religion i hele tatt, slik som alle inkl. ateister bruker påske om påske.

Det blir egentlig ikke feil i det hele tatt å si julaften selv om man feirer jesu fødsel, da det er på jóleblot-dagen, eller julekvelden. Dato og dag er samme, det er bare hva man feirer som er forskjellig/annerldes. Så strengt tatt kan alle bruke denne dagen i harmoni med hverandre, uansett hva man feirer, og fortsatt kalle det julaften. :)

Om ikke tror jeg forslaget ditt heller må bli å flytte jesu fødsel-feiring til 25., kristmesse-dag, enn å endre navn på 24.

edit: tillegg; Og som du selv sier i de første setningene dine, er julen for veldig veldig få nå en feiring av jesus eller vintersolverv. Det er en feiring av julen, hverken mer eller mindre. Folk har dessverre glemt opprinnelsen, uansett hvilken av dem man foretrekker.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Du har selvfølgelig rett igjen din kloke bruker. Godt du kan rette opp i feilene mine. :) Kan ikke vi flytte feiringen av Jesu fødsel litt lenger mens vi først er igang. Gjerne til 5. januar eller noe slik. Så får vi litt ekstra fridager. ; ) Fra spøk til revolver. Kanskje det burde bli obligatorisk undervisning om den hedenske juletradisjonen på barneskoler i Norge hver november. Så hadde kanskje flere faktisk vist hvorfor vi egentlig feirer jul!

Lenke til kommentar
Så hadde kanskje flere faktisk vist hvorfor vi egentlig feirer jul!

Ikke dumt i det hele tatt i utgangspunktet. Men; Hvem mener du da med "vi"? Praktiserende kristne feirer det jo av den grunn de fleste kjenner, nemlig jesus. Tar jeg ikke feil er det endel mennesker i kirken på julaften formiddag.

Utover det er jeg fullstendig enig i at det bør gis grundig opplæring i både jól og andre norske tradisjoner. Men jeg mener vel vi bør ha grundig opplæring i hva både hedenske og kristne tradisjoner innebærer, da kristendommen og dens tradisjoner trossalt er godt forankret i Norge nå, og derfor absolutt bør ses som tradisjon. Nå vet ikke jeg hvor mange år den jevne person mener et rituale bør gjentas før det kan kalles tradisjon, men at kristne høytider er tradisjon i Norge er vel hevet over en hver tvil?

Forklar begge sider godt til alle, så kan alle velge sin vei. :)

Ergo tror jeg vi er skjønt enige, vi mener rett og slett at opplysning av folket er en god ting. :)

Endret av toth
Lenke til kommentar

Det stemmer nok ja. Er fullt enig i at man både bør opplyse de unge om både hedenske og kristne tradisjoner. Gjerne tradisjoner fra andre religioner også. Kanskje noen kunne ha godt av å lære litt mer om islam for eksempel. At religionen ikke bare handle om æresdrap og steining av kvinner. Opplyste mennesker er overaskende ofte også kulturrelativistiske og til dels fordomsfrie.

Lenke til kommentar
er kristen, men feirer ikke jul :)

rett og slett fordi opprinnelsen til jula EGENTLIG har veldig lite med jesus å gjøre.

...men det er jo allerede diskutert en del her x)

Heh, den var ny! Jaja, vi vet jo at Jesus nesten sikkert ikke ble født 25. desember. Men hvorfor ikke feire fødselen hans likevel?

Lenke til kommentar

Jeg feirer jul, men bare på den materialistiske og koselige måten. Vi bruker ingen stjerner/engler eller andre ting som kan minne om hva dagen "egentlig" handler om (egentliv stammer det vel fra egyptisk mytologi, men det er nå så). Klar over at det fortsatt har religiøst preg pga. opprinnelsen til dagens julefeiring osv, men det får bare være.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...