Strofe Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Det finnes tall på hvor mange leker et gjennomsnittsbarn i Norge har i dag. Husker ikke helt tallet, men det var snakk om flere hundre. God joul! Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 (endret) Jeg lurte bare på hvordan forumbrukerne her inne stiller seg i forhold til Jul og advent. Feirer dere jul? Som troende eller ikke? Og hvorfor. Joda, her er det joul i stua. Det er ingenting som er som en god gammel blasfemist joulefeiring for å hylle Herrens store fiende, utfordrer og motpol. http://www.mensviventer.no/mvv39/religionsblanding.htm Forøvrig er joulen høytid for brudd på dødssyndene da hele nasjonen bedriver frotseri og dytter i seg feit julemat med de griske labbene sine. Barn hyler av misunnelse og begjær når de ser at vennene deres har fått noe flottere enn dem selv. Latskapen er det heller ikke noe å si på, da de fleste ligger utslått på sofaen etter en kraftig julemiddag og burper ribbe og akevit. Blasfemien blir da fullbyrdet, da de vantroe kristne med hovmot velger oppsøke kirken på julaften for å hylle sin avgud i guds hus... Joul er både hyggelig, sosialt, og en finfin tradisjon...- så er det selvfølgelig innihampen gøy å se hele nasjonen innkludert de kristne kollektivt spotter den kristne tro med vantro avgudsdyrking Dette er noe bedre enn sølvguttene synger julen inn Endret 5. desember 2007 av S2R2SK1 Lenke til kommentar
MayPai Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Selvsagt feirer eg jul^^ det er han koseligste tiden på året, da familien samlar seg og all han gode julematen eg feirar ikkje jul fordi jesus blei født da. Da er jo ikkje heilt sikkert hellar. mange av oss trengar bare noko å feira :!: Eg e hellar ikkje truande, men har respekt eg syns hellar ikkje synd på folk som ikkje feirar jul.Dei feirar sikkert noko som er like koseleig^^ Lenke til kommentar
Leviath Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Her skal det feires ja! Mest av alt for å treffe familien igjen og reise hjem til mor som alltid lager alt for mye mat (i år igjen). Pakkene bryr meg midt i ryggen, noe som sikkert kan forklares med at jeg er 28 år. Synes det er stress med pakker. Jeg har alt jeg trenger, så egentlig kunne jeg vært foruten. Men slikt akspeteres ikke av mine foreldre, pakke skal jeg ha! Og jeg kan jo ikke ødelegge julehygga Som resten av årets 51 uker blir det lite religiøst. Lenke til kommentar
Lafs Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 (endret) Jeg lurte bare på hvordan forumbrukerne her inne stiller seg i forhold til Jul og advent. Feirer dere jul? Som troende eller ikke? Og hvorfor. Feirer ikke jul for noe religiøst i det hele tatt, og begynner vi å gjøre det gidder jeg ikke være der. Er bare for å spise god mat og gi hverandre noe, og kansje bli fulle. Endret 9. desember 2007 av Lafs Lenke til kommentar
kalbrit Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Feirer julen som en kristen høytid. Synes det er hyggelig å gå i kjørka på julaften å treffe kjentfolk. Jeg kommer fra et lokalsamfunn der alle går i kjørka på julaften, og det er kjempe koselig. Kommer til å fortsette med det til den dagen jeg ikke lenger kan gå Jul har blitt feriret til alle tider, men det er ikke til å legge skjul på at det er jesu fødsel som har vært hovedtemaet her i Norge de siste 1000 årene. Synes det er viktig å holde fokus på at det er derfor vi feirer jul. Jul og advent er den fredligste og kanskje mest sosiale tiden i året. Kanskje den viktigste høytiden vi har. Absolutt noe vi bør ta vare på. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Mangen muslimar for feirar jul og, men ikkje fordi Jesus stod opp, men at det er koseligt og kjekt. Pssst-- det der er påske... Og Jesus ble ikke født i julen... Fødselfeiringer er bare lagt til midtvintersfesten til hedenske tradisjoner for at den største feiringen i året skulle være et minne om Jesus -- uten at man måtte starte på noe nytt som risikerte å gå veien høna sparker... Lenke til kommentar
Leeland Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Jula er ateistenes høytid! *knis* Her venter jeg spent på en forklaring du... Jula er jo en høytid for alle. Lurer på hva som gjør den ekslusivt ateistisk. Litt historisk bakgrunn for utsagnet hadde også vært finfint. (og nei, JolaBlot er ikke ateistisk. Gutta på vikingtiden trodde på Guder og vetter og troll de også...) Selvfolgelig, vi feiret jul i Norge lenge for Jesus var fodt, saa at jul har noe med kristendommen aa gjore er bare tull. *dobbelknis* Og dette kan du backe opp vha kredible kilder? Kjenner du til noen skrifter som beskriver norrønt liv - før år 800? Sensasjon! (noen ganger lurer jeg på hvilke foreldre (og livssyn) som hjernevasker på høyest temperatur...) Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 *knis* Vintersolverv har vært sentral i paganisme i lang tid før monoteismene tok over Uansett er det latterlg å tilskrive denne feiringen til en spesiell religion, eller ateisme for den del, som mange andre "høytider" er den kun et "helligdagsludder", friskt utnyttet av den ferskeste troen. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Klart jeg feirer jul. Hvorfor skulle jeg ikke det? Selv om jeg er en harbarka ateist er ikke jul en tilknyttet kristen tro lenger. Hvertfall ikke i Norge. Det har blitt en norsk tradisjon som vi feirer på vår egen måte, uavhengig av kristendommen Word Lenke til kommentar
srbz Skrevet 15. desember 2007 Del Skrevet 15. desember 2007 Jeg feirer jul og har alltid gjort det, men jeg er ateist og synes i likhet med andre i denne tråden at julen blir etterhvert altfor kommers i likhet med tulletradisjoner som St. Valentines Day og Halloween. I tillegg medfører julen ekstra stress og masse utgifter på tullete juledekorasjon. Heh, i fremtiden kommer jeg nok til å feire jul på et avsidesliggende sted med kun nærmeste familie og enkel juledekorasjon som vi lager selv i god tid på forhånd. Lenke til kommentar
cybervision_ Skrevet 15. desember 2007 Del Skrevet 15. desember 2007 Jeg feirer jul, men er jo ikke så mye stas som før. Gleder meg mer til middag enn gaver. Jeg synes julen begynner å bli skikkelig utvannet, og vi bruker jo altfor mye penger på gaver osv... Lenke til kommentar
R@ge Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Feirer så klart jul.... Her i huset er det dog et litt hedensk preg over feiringen... Vi har Odins Spyd i treet, og jeg heller litt øl ut i hagen den 21.desember m.m. Viktig å feire at man går mot lysere tider og at solen snur.... God Jul Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U4NJ3Omm Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Feirer jul fordi det er en ekstremt hyggelig tid, med mat, og det er tradisjon Lenke til kommentar
GulBadeand Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Feirer jul. Men ikke fordi jesus ble født, men fordi det er en vane. Og resten av familien feirer jul, og jeg er jo her, så... Kjekt med pakker og god mat, og ferie såklart. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Feirer så klart jul.... Her i huset er det dog et litt hedensk preg over feiringen... Vi har Odins Spyd i treet, og jeg heller litt øl ut i hagen den 21.desember m.m. Viktig å feire at man går mot lysere tider og at solen snur.... God Jul Hvorfor helle øl ut i hagen? Er det et "Offer" til Gudene? Lenke til kommentar
R@ge Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Hvorfor helle øl ut i hagen?Er det et "Offer" til Gudene? Er vel mer en slags indre styrkelse for min del da.... Det å sette ut litt mat til dyra og "ofre" noe av det man liker er ikke så mye til rituale kanskje.... Det å blote er å styrke en egenskap i seg selv eller i naturen... Julen er jo også en hyllest til våre forfedre, så jeg setter meg ned å bruker noen minutter på det i sånn en stund..... Om man må gjøre slikt er en helt annen sak, jeg personlig synes ikke noen religion skal inneholde så mange "må ditt og datt" så folk får gjøre hva de synes er best for dem selv... Mennesket er det viktigste, og alle våre (les: hedenske) guder er bare persoifiseringer av krefter og makter i naturen og i oss selv... Hvilke krefter eller egenskaper man ønsker å styrke er helt opp til en selv... Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 (endret) Selv om jeg bruker juleavatar, ser julefilmer, hører på julesanger, går på julebord, får 2-3 julepresanger og blir med på familietreff på julaften. Så feirer jeg egentlig ikke jul. Nyttårsaften er faktisk den eneste tradisjonen som er interessant og verdt å feire. Bursdag, bryllup, påske, jul begravelse etc er bare tull for meg. Gir meg ingenting. At jeg ser julefilmer og hører på julemusikk kan bare forklares som et forsøk på å gjennoppleve julegleden fra barndommen. Julebord er en fest med gratis drikke, veldig greit. Presanger har jeg heller ingenting i mot. Og gamlingene hadde blitt vanvittig irriterende og masete hvis jeg ikke ble med på familietreffet. Liker ikke familien min, så jeg har egentlig ingenting å gjøre der. Skulle nesten ønske julen var 100% kristen, fordi da hadde jeg hatt en unskyldning som familien hadde akspetert (Men det funker mot dåp, konfirmasjoner og bryllup heldigvis). Endret 19. desember 2007 av LunarPoet Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Jeg som mange andre her er ikke troende men feirer jul fordet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå