Gjest Slettet+132 Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Jeg lurte bare på hvordan forumbrukerne her inne stiller seg i forhold til Jul og advent. Feirer dere jul? Som troende eller ikke? Og hvorfor. Lenke til kommentar
Artico01 Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Klart jeg feirer jul. Hvorfor skulle jeg ikke det? Selv om jeg er en harbarka ateist er ikke jul en tilknyttet kristen tro lenger. Hvertfall ikke i Norge. Det har blitt en norsk tradisjon som vi feirer på vår egen måte, uavhengig av kristendommen Lenke til kommentar
freke Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Jul feires. Det er jo en av våre største hedenske fester, og har blitt feiret i Norge i uminnelige tider Advent; driter egentlig i hele advent. En ikke-happening for min del. Lenke til kommentar
Bamsemumsen Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Såklart utnytter jeg alle hellige høytider. I år reiser vi fra jesus, nissen og snøen til Syden, som vi har gjort hvert år. Jul er fri. Jul er gaver. Tenker jeg på jesus eller religion når jeg ligger i bassenget i strålende sol på julaften? Neppe... Lenke til kommentar
freke Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Jul er fri. Jul er gaver. Det er jo det som er julens egentlige budskap Feire med å gi hverandre gaver, og drikke mjød, øl og vin. Vi går lysere tider i møte. Lenke til kommentar
Kenny_NOR Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Ja feirer jul, nå som jeg bor hjemme. Men om jeg skal feire jul når jeg flytter ut, får jeg tenke etter om... Synes hele greia stinker litt for kommers. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Jul for meg er ensbetydende med at en tar seg tid til familie og venner, treffer folk en ikke har sett på lang tid og tar en pause fra hverdagens øvrige mas og kjas. Litt gaver og festing blir det nok også, men ikke de rotbløytene jeg hadde "dengang jeg var ung", har blitt eldre og mer kultivert Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Såklart feirer jeg jul! Jul er en hyggetid for familien med masse god mat, pakker og glede(samt mye utgifter). Advent er ikke tilstedeværende, og har sluttet å stikke innom kirken før middag. Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Hvem er det som ikke feirer jul? Jul er nok mye mer tradisjon enn religion. Julen er jo god mat, gaver og fri. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Hvem er det som ikke feirer jul? Jul er nok mye mer tradisjon enn religion. Julen er jo god mat, gaver og fri. Muslimer? Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Hvem er det som ikke feirer jul? Jul er nok mye mer tradisjon enn religion. Julen er jo god mat, gaver og fri. Muslimer? bah, glemte de av i farta.. Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Mangen muslimar for feirar jul og, men ikkje fordi Jesus stod opp, men at det er koseligt og kjekt. Lenke til kommentar
Programvare Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Har en kompis som ikke feirer jul. Må være jævla kjipt når alle går rundt å briefer med iPod og sånt de fikk til jul og når de spør han så sier han bare "... ja ... hmmm .... ..." Selv feirer jeg jul, men jeg feirer det ikke i det hele tatt som en kristen handling. Jeg feirer det pga. tradisjon og familie. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Det blir feiret her i huset. Alkohol til foreldra, og gaver til barna. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Utenom at det skal virke negativt er julen en periode fri hvor man slapper av, koser seg med familie, venner etc. og har det hyggelig. Ekstra hyggelig er det at man pynter seg, spiser god mat, kjøper gaver til hverandre Det meste av dette kommer av religion, selv om jeg ikke er personlig kristen. Men har gode minner fra da man leste juleevangelie osv. Lenke til kommentar
KKake Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Feirer jul, ikke fordi jeg er kristen, men fordi det er en koselig høytid som jeg feirer sammen med familien (ved hjelp av gaver og mat da ). Advent er mindre viktig for meg, men er alltid koselig å tenne lys på søndagene før jul Lenke til kommentar
Solsviken Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 (endret) Feirer jul Kan ikke fordra julemusikk og nisser. Eller nisser i amerika er koslige, men her i norge forbinder jeg dem med stygge skulpturer som står overalt, stygge stikkanisser og fedre/onkler i en dårlig forkledning. feirer jul pga at det er koslig og alt det der, er ikke kristen Endret 4. desember 2007 av g0lden Lenke til kommentar
Strofe Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 (endret) Ja, jeg feirer jul. Jula er ateistenes høytid! De kristne har forsøkt å stjele den og gjøre krav på den som "sin" høytid, men det skal de ikke få lov til. Jesus ble født i mars, de kan få lov til å feire da. Juletreet er en hedensk tradisjon, det samme er gavene og nissen, julestjerna osv osv. Det er trist å se at så mange tror jula er en kristen høytid. Jula har ingenting med kristendommen å gjøre. Kirken valgte bevisst å legge feiringen av Jesu fødsel tre måneder tidligere enn den burde, for å fortrenge midtvintersfeiringa til hedningene. Jeg er ikke i julestemning ennå, og godt er det. Kjøper ikke gaver før siste uka før julaften, og tar generelt avstand fra handelsstandens kjøpepress. http://www.stari.ro/wp-content/uploads/200...spend_a_lot.jpg Endret 4. desember 2007 av Strofe Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Selvfolgelig, vi feiret jul i Norge lenge for Jesus var fodt, saa at jul har noe med kristendommen aa gjore er bare tull. Lenke til kommentar
strayder Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 (endret) (by strofe)Det er trist å se at så mange tror jula er en kristen høytid. Jula har ingenting med kristendommen å gjøre. Det som er tristere er hva handelstanden (og forbrukerne) har gjort julen til syntes jeg. Spør du en unge i dag hva jul er er det store muligheter for at du får til svar at det er den dagen alle skal kjøpe gave til hverandre.... Egentlig synd å se hvordan vi (forbrukere) kaster oss på bølgen som heter overflod og lar oss rive med til å kjøpe en haug med dritt som ungene allikevel ikke gidder å leke med ut rom julen engang!!! Min kone og jeg har seks barn og ikke for at vi ikke kan kjøpe en hel masse dritt til de men fordi vi ikke vil kjøpe en masse de ikke bryr seg om får de i år (som i fjor) EN ting hver seg som de ønsker seg av oss. (Mulig det er galt det og, men bedre enn i årene før da de bare kastet det de hadde fått fra seg for å frese av papirer på neste gave.....) De har jo også besteforeldre og andre men de også har blitt oppfordret til moderasjon og heller kjøpe noe de faktisk har brukt for enn en masse dritt leker og ting som bare blir romfyll før romjulen er over... Så ungene må tenke seg godt om før de skriver noe som helst på listen over ting de ønsker seg. Nytter ikke å komme med katalogen til brio leker og si at de skal ha alt i den.... På denne måten mener vi at det faktisk BETYR noe når de får noe, noe jeg så helt klare tendenser på i fjor, da vi gjorde det samme. Mindre antall ting og tang, men de får det de ønsker seg i større grad enn før, da de fikk omtrent alt mellom himmel og jord av skrot og skrammel og alskens duppe dingser som sikkert var velment, men slo helt feil ut... Vet at dette taler handels standen midt i mot men jeg tror det er til ungenes beste. Når du hører kommentarer som "er det alt dere har med?" eller "Hvor er resten av pakkene?" og lignende VET du at det er PAKKENE som teller, ikke innholdet! Faktisk HVOR mange de fikk teller langt mer enn HVA de fikk og tanken bak det... Og det blir i mine øyne forferdelig galt! Så vi har valgt å ta tilbake julen slik vi mener den skal være, dager med fest, god mat og samvære med familie og venner. Og juletre av plast da jeg syntes prisen på et juletre går over alle støvleskaft! Og unger som faktisk er veldig fornøyde og glade når julen er over Gleder meg! EDIT: Skriveleif... Endret 5. desember 2007 av strayder Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå