vkvien Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 Nå har jeg satt i gang et prosjekt på å oppgradere en IBM NetVista 2271-ECG, selv om jeg vet at det er fy-fy å i det hele tatt å nevne slike maskiner :wink: Dette er en 866Mhz Pentium III maskin med 128Mb SDRAM. Mer fakta om finnes her: http://www.pc.ibm.com/qtechinfo/MIGR-4P3PK...?up=unknownuser Okei, og så hva jeg har kjøpt inn: MSI S-478 SIS645 ATX Audio 533MHz FSB UDMA133 2xDDR 2xSDRAM CPU Celeron 1.7GHz mPGA-478 128K Boxed Apacer 128MB PC-133 Orginal Memory En ekstra 40 Gb IBM HDD Jeg ribba ut det originale hovedkortet og prosessoren, og monterte inn det nye. Alt gikk jo greit det, til jeg skulle koble til LED'ene og power-on (alle frontpanel-kabler). IBM måtte jo såklart ha sin egen lille standard på sånn, og hadde samla kablene i et eneste lite "støpsel". Ikke står det noe om hva som er hva av kablene i bruksanvisningen heller. Jeg tok løs ledningene fra "støpselet" og fulgte de opp til LED-ene og av/på bryteren. I fra av/på går det fire ledninger, to gule og to svarte. Jeg tok et par av de ledningene og monterte gul på "Power Switch low reference pull-down to GND" og svart på "Power Switch high reference pull-up". Prøvde så maskinen, men hva skjer så? Joda, den starter, men det er umulig å få slått den av igjen uten å dra ut strømkontakten. Når den starter går både vifta og cd-rom, men ingen av de to harddiskene later til å kjøre. Dvd-rom'en er det heller ikke mulig å få liv i. Det er inget bilde på skjermen, og så sitter jeg der med en vifte som surrer å går and that's it. Hva kan den andre kabelen som går fra av/på knappen være? Jeg har en mistanke om at strømforsyningen, som er på 120, max 200W, er for liten, men det er jo ikke installert noe "ekstra" utover èn ny hard-disk. På en medfølgende brakett på det nye hovedkortet er det sånne "feilsøkings-LED'er". Disse lyser alle rødt, og i brukermanualen står det at dette betyr at prosessoren er defekt eller at den ikke er riktig installert. Jeg har sjekket at den er installert på riktig måte, så det kan jo ikke være det(?). Dessuten kom den rett fra "fabrikken" og jeg har vært ytterst forsiktig med den. Kan det virkelig være at prosessoren er vrak? Er det slik maskiner vil oppføre seg hvis en prosessor er ødelagt? Noen som har råd/tips eller kan løse mysteriet? Hehe.. På forhånd takk Mvh, v.k! ..oi, litt langt Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 120 watt? Lol da man, ikke rart ingeting virker som det skal. Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 Nå er ikke jeg noen ekstremist når det gjelder strømforsyninger, men 120W :o Tror du skal kjøpe deg en ny jeg uansett hva som er galt med maskinen din Anbefaler 350W eller mer Lenke til kommentar
vkvien Skrevet 7. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2003 jo, må vel kanskje det Men kan for lite strøm være årsak til at pc'n ikke vil boote? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 Den linken sier at PSU er 155W. Altfor lite. Dessuten så kjørte Pentium III fra 5V rail, mens nye HK kjører fra 12V rail. Så den PSUen klarer ikke å drive CPU. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå