Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Biltema olje erfaring?

Anbefalte innlegg

Vil nok tro at de fleste tilfeller hvor Oljen "har skylda" er det fordi man har brukt feil olje eller kjørt for lenge.

Må innrømme at jeg selv kjører på delvsyntetisk biltema. Men bytter olje og filter hver 10.000km, så håper det bidrar til noe positivt for motoren og at oljen gir god smøring. Når motoren skal ha ca 7,5 liter olje frister det ikke så veldig å kjøpe den dyre sorten dersom man kanskje får den samme "dritten" som på Biltema

Men skulle jeg få problemer pga dårlig kvalitet på olja, så skal nok Biltema bli grillet. Da får jeg vel mange andre i ryggen også med samme problem :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ACEA requires that any claims for Oil performance to meet these sequences must be based on credible data and controlled tests in accredited test laboratories.

Som du ser av denne quoten krever ACEA at man kan dokumentere at oljen holder mål. Samme type selvjustis krever også API.

http://new.api.org/certifications/engineoil/about/index.cfm

Siden oljen fra Biltema er merket både API og ACEA er man rimelig sikker på kvaliteten.

Lenke til kommentar

Og igjen tar du fram ordet "kvalitet", ACEA og API eksisterer for å klassifisere oljen for å hjelpe folk å finn en olje som skal passe til deres bil. De har ingen formeninger kvaliteten, produktet kvalifiserer for det eller det bruksområdet og thats that.

The CLASS indicates oil intended for a general type of engine

The CATEGORY indicates oils for different purposes or applications within that general class,

Noe som igjen blir bekreftet av hvordan de omtaler de forskjellige klassene.

A3/B3

Stable, stay-in-grade oil intended for use in high performance gasoline and car + light van diesel engines and/or for extended drain intervals where specified by the engine manufacturer, and/or for year-round use of low viscosity oils, and/or for severe operating conditions as defined by the engine manufacturer.

Dessuten biltemaoljens dieselklassifiseringen er hele 14år gammel noe som utelukker de fleste moderne dieselbiler om du vil beholde garantien (du får heller ikke nyte av de innovasjonene som er gjort etter 1994 da API CF kom). FK oljen har den siste klassifiseringen tilgjengelig for dieselmotorer (CI-4) og kvalitetstempel fra Volvo, MAN, MB (Mercedes-Benz) og Allison.

Vist Volvo Mercedes, MAN og Allison har teste og anbefalet denne oljen til sine kjøretøyer som "tortureres" hver dag blandt åkrene ute på landeveien og ute i skogen år ut og år inn, da kan vi snakke om kvalitet.

Lenke til kommentar
Og igjen tar du fram ordet "kvalitet", ACEA og API eksisterer for å klassifisere oljen for å hjelpe folk å finn en olje som skal passe til deres bil. De har ingen formeninger kvaliteten, produktet kvalifiserer for det eller det bruksområdet og thats that.

Feil. ACEA og API har grenser for hva som tillates av slitasje, avleiringer etc. på tester av motorolje. En oljeprodusent må kunne "bevise" dette enten ved egen testing eller at andre har utført tilsvarende tester på samme oljeblanding.

Nå vet jeg ikke hva du legger i ordet kvalitet men vi er tydeligvis ikke enig om dette...

Endret av bar1
Lenke til kommentar
...FK oljen har den siste klassifiseringen tilgjengelig for dieselmotorer (CI-4) og kvalitetstempel fra Volvo, MAN, MB (Mercedes-Benz) og Allison.

...

Feil igjen. Etter API CI-4 kom CI-4 pluss og sist ut er CJ-4.

Endret av bar1
Lenke til kommentar
Feil. ACEA og API har grenser for hva som tillates av slitasje, avleiringer etc. på tester av motorolje. En oljeprodusent må kunne "bevise" dette enten ved egen testing eller at andre har utført tilsvarende tester på samme oljeblanding.

Nå vet jeg ikke hva du legger i ordet kvalitet men vi er tydeligvis ikke enig om dette...

Er du kjent med ISO 9001? De som virkelig vil ha et kvalitetspempel får et uavhengig eksternt organ til å teste dette, og hvem er bedre til å gjøre dette en produsentene av kjøretøyer som virkelig sitter med kompetansen på dette området?

Ang. om hva som inngår i ACEA og API testene, så skjønner ikke helt hva du prøver å oppnå med å ta det opp, vikårene for disse testene har ikke vært et tema i diskusjonen, det er formålet med klassifiseringen som var temaet, noe jeg har forklart og kildehenvist. Hva jeg legger i kvalitet har jeg allerede forklart i forrige post.

Feil igjen. Etter API CI-4 kom CI-4 pluss og sist ut er CJ-4.

Dette er en avsporing. At oljekartet jeg har på veggen ikke er "bleeding edge" får så være, det forander ikke det faktum at Biltema sin olje har CF (1994) klassifisering mens FK har CI-4 (2002) klassifisering, noe som er vesentlig for de som eier dieselbiler/kjøretøy. Å dra enkeltelementer ut av helheten i et forsøk å hale ut diskusjonen er et dårlig påskudd for holde diskusjonen gående. Så ser det derfor lite hensiktsmessig å delta videre i denne diskusjonen da den holder på å spore av.

Lenke til kommentar

Hva som inngår i testene er særdeles viktig og ble nevnt i mitt første innlegg her... Merkelig hvordan du tror du kan styre en diskusjon...

Kjenner til ISO9001 men det mener jeg er en avsporing av diskusjonen i denne tråden...

At du tror siste oljestandard er CI-4 som ble oppdatert med CI-4 pluss like etterpå og i 2006/2007 (CJ-4) synes jeg sier noe om hvor oppdatert man er på området som diskuteres.

Lenke til kommentar
Dessuten biltemaoljens dieselklassifiseringen er hele 14år gammel noe som utelukker de fleste moderne dieselbiler om du vil beholde garantien (du får heller ikke nyte av de innovasjonene som er gjort etter 1994 da API CF kom)...

Hva har dette med kvalitenten på biltemas olje å gjøre? Oljen til Biltema er iht. oppitt spesifikasjon og det vil selvfølgelig være mange motorer man må bruke annen eller bedre olje, alt etter hva motorprodusent anbefaler.

Er anbefalingen fra motorprodusent API SL/CF eller ACEA A3/B3 kan man trygt bruke Biltemas olje (synth eller delsynth).

Lenke til kommentar

Angående pris på olje, biltema sin helsynt 5-40 koster 220kr for 4l, dvs 55kr litern. Mange andre oljer (helsynt 5-40) som har flere godkjenninger, fra f.eks vw, mercedes, porsche bmw osv, koster 320kr for 5 liter, dvs 64kr litern. På en bil(4-5liter olje) vil man spare 200kr iløpet av et år hvis man bytter to ganger, ikke akkurat kjempesummer å spare på biltema oljen. Itilleg sitter man igjen med 2 par liter ekstra olje med den "dyre" oljen.

Endret av trra
Lenke til kommentar
hehe, du sier noe der Rune-B. Etter som jeg har hørt, så er Biltema olja samme som statoil olje, bare i en helt annen embalasje. Og hvis den er så dårlig at den havarerer motorer, så burde vi ha hørt om det i media snart, at biltema hadde fått en del erstatningsaker.

Men i følge en bekjent av meg, så hadde motoren hans havarert pga olje fra biltema hadde koksa igjen kanaler.

Stemmer at det er Statoil, ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...