-Taz- Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 (endret) Hei, dere! Har et artig problem her. Min flotte PC begynte for noen dager siden å henge seg. Helfrys, og bråk fra høyttalerne. Det skjedde et par ganger om dagen, uten at jeg klarte å finne årsaken. En annen pussig sak var at pc-en av og til ikke kom seg gjennom "Windows starter opp"-delen av oppstarten. I dag hang den seg på nytt, men denne gangen får jeg ikke startet den opp igjen. Den yrer av liv og viftesus når jeg starter den opp, men i halvparten av tilfellene forblir skjermen i standby-modus. I resten av tilfellene skjer det litt av hvert. I noen tilfeller henger den seg mens BIOS lastes inn. Av og til rekker jeg å komme meg inn i BIOS, og da vises i hvertfall harddisken. Jeg har et par ganger kommet til menyen der du velger mellom sikkerhetsmodus, og å gå tilbake til før siste endring. Sikkerhetsmodusen kommer ikke lenger enn til at den blinker i øverste venstre hjørne. Siste endring-funksjonen tok meg en gang så langt som inn i Windows, men etter 4 sekunder hang PC-en seg på nytt. Jeg har klart å komme meg inn i Windows-CD-en, men PC-en henger seg før jeg får kommet meg noe særlig videre. En gang fikk jeg også blåskjerm.. Utover det har jeg aldri fått for eksempel en feilmelding. PC-en er selvbygd, og pare et par måneder gammel. WinXP Professional SP2 Intel DualCore E6850 3.0 Ghz XFX Nvidia 680i LT-hovedkort Nvidia Geforce 8800 GTS Chill 520 W PSU Seagate Barracuda HDisk (IDE) Kjørte Trend Antivirus for noen dager siden, uten treff. Drivere bør i hovedsak være oppdaterte. Jeg har sett til at alle strømkabler står i, har prøvd å bytte IDE-kabel, byttet HDisk. Alt uten hell. Setter pris på alle forslag! Endret 4. desember 2007 av -Taz- Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Kan være minnebrikkene som lager trøbbel. -Hvilke brikker har du? -Har du satt rett spenning i bios? -Prøv med kun en brikke i forskjellige slotter. -Reset bios noen ganger. Om du etterhvert får maskinen rimelig stabil ville jeg også oppdatert bios. Slik jeg forstår det så har maskinen fungert bra før. Du har vel ikke skaffet noen nye komponenter som USB enheter ol. Lenke til kommentar
-Taz- Skrevet 4. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2007 Kan være minnebrikkene som lager trøbbel. -Hvilke brikker har du? -Har du satt rett spenning i bios? -Prøv med kun en brikke i forskjellige slotter. -Reset bios noen ganger. Om du etterhvert får maskinen rimelig stabil ville jeg også oppdatert bios. Slik jeg forstår det så har maskinen fungert bra før. Du har vel ikke skaffet noen nye komponenter som USB enheter ol. Bruker Crucial Ballistix 6400 2x1024-brikker Prøvde å ta dem ut, en og en, men fikk ingen resultater. MEN, da jeg sjekket spenningen i BIOS, sto den på 2,2 V og ikke slik den skulle ha stått: 2,1 V. Vet ikke hvorfor jeg ikke la merke til det da jeg satt PC-en sammen. Menmen - skrudde den ned, og nå går PC-en stabilt Den er noe treg, men det viktigste problemet ser ut til å være løst. Tusen takk! Nå skal jeg gjøre som du sa, oppdatere BIOS. Igjen, takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå